V kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie zajmowania przez komorników dopłat bezpośrednich przekazywanych przez ARiMR na rzecz rolników

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 3775

w sprawie zajmowania przez komorników dopłat bezpośrednich przekazywanych przez ARiMR na rzecz rolników

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana posła Stanisława Steca w sprawie zajmowania przez komorników dopłat bezpośrednich przekazywanych przez ARiMR na rzecz rolników, przesłaną do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi pismem z dnia 18 lipca 2006 r., znak SPS-023-3775/06 uprzejmie Pana Marszałka informuję, iż przy udziale przedstawicieli resortu rolnictwa prowadzone były prace legislacyjne nad przepisami umożliwiającymi wyłączenie spod egzekucji sądowej i administracyjnej płatności bezpośrednich.

   Wynikiem działań było wprowadzenie nowego przepisu do ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 264 z późn. zm.), zawartego w art. 11 c, zgodnie z którym spod egzekucji wyłączone są należności ustalane w drodze decyzji administracyjnych lub wierzytelności wynikające z umów cywilno-prawnych z tytułu płatności realizowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz środków krajowych przeznaczonych na współfinansowanie. Powyższy przepis chroni przed zajęciem na podstawie Kodeksu postępowania cywilnego lub przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji kwoty pieniężne przeznaczone na płatności pozostające jeszcze na rachunkach Agencji.

   Przepisy ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przewidują również wyłączenie z zajęcia na podstawie przepisów k.p.c. oraz przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji należności, ustalanych w drodze decyzji administracyjnych lub wierzytelności wynikających z umów cywilno-prawnych z tytułu płatności realizowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz środków krajowych przeznaczonych na współfinansowanie. Powyższe oznacza, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie może przekazywać środków m.in. z tytułu płatności bezpośrednich do gruntów rolnych na rachunki wskazane przez komorników, lecz wyłącznie na rachunki bankowe podane przez producentów rolnych we wnioskach o te płatności.

   W związku z powyższym, uprzejmie informuję, iż działania, które Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi mógł podjąć w tym zakresie, zostały już podjęte. Obecny stan prawny nie pozwala jednak na całkowite zwolnienie od egzekucji komorniczej środków z tytułu dopłat bezpośrednich. Całkowite wyłączenie spod egzekucji płatności bezpośrednich utrudniałoby dochodzenie roszczeń od osób uprawnionych do otrzymywania płatności, co byłoby sprzeczne z zasadami państwa prawa.

   Naczelną, bowiem zasadą każdego porządku prawnego jest, że dłużnik odpowiada za swoje zobowiązania całym swym majątkiem. Stwarza to gwarancję, że w razie gdy dłużnik nie wykona dobrowolnie ciążącego na nim zobowiązania, zobowiązanie to zostanie wykonane w drodze egzekucji. Wyłączenie spod egzekucji stanowią wyjątki od powyższej zasady i muszą być uzasadnione ważnymi racjami (np. socjalnymi, ekonomicznymi czy humanitarnymi) oraz ograniczone do niezbędnego minimum. Zdaniem Ministerstwa Sprawiedliwości płatności bezpośrednie nie mają charakteru świadczeń socjalnych zapewniających minimum egzystencji, nie są to również sumy, które mogłyby podlegać wyłączeniu z przyczyn ekonomicznych. Takie ograniczenia egzekucji dotyczące osób prowadzących gospodarstwo rolne określone zostały w wydanym na podstawie art. 830 k.p.c. rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 maja 1996 r. w sprawie określenia przedmiotów należących do rolnika prowadzącego gospodarstwo, które nie podlegają egzekucji sądowej (Dz.U. Nr 63, poz. 300).

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Marek Zagórski

   Warszawa, dnia 31 lipca 2006 r.