V kadencja
Odpowiedź ministra spraw wewnętrznych i administracji
na zapytanie nr 996
w sprawie sposobu wypełniania oświadczenia majątkowego radnego gminy
Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 24 kwietnia 2006 r. (sygn. SPS-024-996/06) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Stanisława Rydzonia w sprawie sposobu wypełniania oświadczenia majątkowego radnego gminy, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Stosownie do art. 24 h ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) radny jest zobowiązany do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym. Oświadczenie majątkowe dotyczy majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. Wzór oświadczenia określony został w załączniku Nr 1 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego gminy, wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta (Dz.U. Nr 34, poz. 282). Oświadczenie majątkowe zawiera w szczególności informacje o dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć; z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu. Informacje te wpisywane są w rubryce VIII wzoru oświadczenia - ˝Inne dochody osiągane z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć; z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu˝.
Zaznaczyć należy, że ustawa o samorządzie gminnym nie definiuje pojęcia ˝dochodu˝, co oznacza, że posługuje się nim w sensie jaki nadają mu przepisy prawa podatkowego. Z uwagi na personalny charakter obowiązku składania oświadczeń majątkowych należy się odwołać do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy - ˝dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.˝.
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, iż sformułowanie ˝inne dochody˝ oznacza dochody nie ujawnione w pozostałych częściach wzoru oświadczenia. W rubryce VIII ujawnione powinny być dochody osiągane z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a zatem stosunku powstałego zgodnie z art. 2 Kodeksu pracy, na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Inne zajęcia zarobkowe to w szczególności praca świadczona w ramach umów cywilnoprawnych czy też podejmowanie działalności gospodarczej na własny rachunek. Osiąganie dochodu z tytułu sprawowania funkcji radnego można zaliczyć do trzeciej kategorii ˝dochodów osiąganych z innych zajęć˝. Dlatego też, zarówno wynagrodzenie radnego ze stosunku pracy jak i dieta radnego, powinny zostać ujawnione w rubryce VIII oświadczenia majątkowego.
Odnosząc się do ostatniego pytania Pana Posła należy wskazać, że zgodnie z art. 24l ustawy o samorządzie gminnym, podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym, powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego. W myśl tego przepisu, ten kto składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Ponieważ art. 233 § 1 Kodeksu karnego nie uzależnia ścigania przestępstwa w nim określonego od złożenia wniosku, to zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 9 § 1 Kodeksu postępowania karnego organy procesowe prowadzą postępowanie i dokonują czynności z urzędu.
Z poważaniem
Minister
Ludwik Dorn
Warszawa, dnia 18 maja 2006 r.