V kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie restrukturyzacji struktur NFZ

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 4279

w sprawie restrukturyzacji struktur NFZ

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pana Posła Mieczysława Łuczaka przekazaną przy piśmie Pana Marszałka Sejmu z dnia 22 sierpnia 2006 r., znak: SPS-023-4279/06, w sprawie restrukturyzacji struktur Narodowego Funduszu Zdrowia, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień:

   Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr. 210, poz. 2135, z późn. zm.) wprowadziła decentralizację Narodowego Funduszu Zdrowia poprzez znaczne usamodzielnienie oddziałów wojewódzkich i nadanie im określonych kompetencji.

   Zgodnie z art. 96 ww. ustawy Narodowy Fundusz Zdrowia jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, w skład którego wchodzą: Centrala Narodowego Funduszu oraz oddziały wojewódzkie Funduszu. Oddziały wojewódzkie Funduszu są jednostkami organizacyjnymi Narodowego Funduszu Zdrowia, działają we własnym imieniu na rzecz Funduszu. Oddziałem kieruje, jako organem oddziału, dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu, a Centralą Funduszu kieruje Prezes Funduszu.

   Jednocześnie pozwolę sobie zauważyć, że aktualnie trwają prace nad koncepcją kompleksowych zmian w ochronie zdrowia. Rozważane są również kwestie zmian personalnych w Narodowym Funduszu Zdrowia.

   Przypomnieć należy też, że nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z 13 lipca 2006 r. (Dz. U. Nr. 143, poz. 1030) zakłada w art. 102 zmianę trybu powoływania i odwoływania Prezesa NFZ. Powoływania i odwoływania Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, w myśl nowych przepisów, będzie dokonywał Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Zdrowia, po zasięgnięciu opinii Rady Funduszu. Wzmocni się tym samym istotnie wpływ Ministra Zdrowia na politykę zdrowotną prowadzoną przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

   Ponadto uprzejmie informuję, że w obecnie opracowywanej nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zaproponowano wzmocnienie nadzoru Ministra Zdrowia nad Narodowym Funduszem Zdrowia, co uzasadnione jest koniecznością zapewnienia prawidłowości funkcjonowania instytucji odpowiedzialnej za zabezpieczenie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej oraz koniecznością właściwego realizowania przez Ministra Zdrowia polityki zdrowotnej. Do najważniejszych zmian zaliczyć należy:

   1) wprowadzenie w art. 146 projektu ustawy obowiązku uzyskania przez Prezesa NFZ opinii konsultantów krajowych dla projektów decyzji Prezesa związanych z określeniem przedmiotu postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Merytoryczny wkład konsultantów, powoływanych przez Ministra Zdrowia, pozwoli nie tylko na ocenę projektów pod kątem medycznym, ale zapewni jednocześnie wpływ na przebieg procesu zawierania umów;

   2) w projektowanym art. 168a ustawy wzmocniono dotychczasowe kompetencje nadzorcze ministra właściwego ds. zdrowia w zakresie pracy organów NFZ, wyposażając go w uprawnienia do zwoływania posiedzeń, ustalania porządku obrad oraz zobowiązywania organów NFZ do podejmowania określonych działań.

   Przedstawiając powyższe, pragnę poinformować Pana Posła, że wszystkie aktualnie podejmowane działania mają na celu poprawę sytuacji finansowej jednostek ochrony zdrowia oraz sprawniejsze i efektywniejsze ich funkcjonowanie, a tym samym stworzenie takiego systemu ochrony zdrowia, który zapewni pełną realizację równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, jak też będzie przyjazny zarówno dla pacjentów, jak i pracowników ochrony zdrowia.

   Z wyrazami szacunku

   Sekretarz stanu

   Bolesław Piecha

   Warszawa, dnia 15 września 2006 r.