V kadencja
Odpowiedź ministra rozwoju regionalnego
na interpelację nr 9518
w sprawie kryteriów podziału unijnych dotacji oraz nieprzyznania funduszy z RPO ˝Infrastruktura i środowisko˝ Uniwersytetowi Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Szanowny Panie Marszałku! W związku z wniesieniem interpelacji przez posłów: Panią Teresę Piotrowską i Macieja Świątkowskiego w sprawie kryteriów podziału unijnych dotacji oraz nieprzyznania funduszy z Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ Uniwersytetowi Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy uprzejmie przekazuję poniższą odpowiedź.
1. Dlaczego przy rozdziale unijnych funduszy faworyzowana jest niewielka, prywatna szkoła, a pomijane są duże, państwowe uniwersytety?
Do czasu zatwierdzenia przez Komisję Europejską programu operacyjnego i przyjęcia dokumentu przez Radę Ministrów nie można mówić o ˝rozdziale funduszy unijnych˝. O przyznaniu dofinansowania na realizację projektu decyduje fakt podpisania umowy o dofinansowanie z beneficjentem, a nie umieszczenie projektu w indykatywnym wykazie projektów kluczowych. Tzw. lista indykatywna projektów kluczowych jest jedynie deklaracją gotowości MRR do wsparcia wymienionych inwestycji, natomiast samo przyznanie środków finansowych jest uwarunkowane spełnieniem przez projekt i beneficjenta szeregu szczegółowych kryteriów wynikających z zapisów programu operacyjnego, a także odpowiedniego przygotowania projektu dającego gwarancję jego sprawnej i terminowej realizacji.
Przy ocenie projektów MRR opierało się na opinii właściwego ministerstwa resortowego (Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego), które udzielało rekomendacji dla poszczególnych projektów. Pragnę też zauważyć, iż na liście projektów kluczowych znajdują się niemal wyłącznie duże, państwowe uczelnie (uniwersytety, politechniki, akademie medyczne). Natomiast nie ma przeciwwskazań ze strony Komisji Europejskiej dla dofinansowania innych uczelni wyższych, także niepublicznych, pod warunkiem spełniania określonych w programie operacyjnym kryteriów wsparcia.
2. Czy zdaje sobie Pani Minister sprawę z tego, że Uniwersytet Kazimierza Wielkiego nie pobiera opłat od studentów studiów stacjonarnych, dzięki czemu tysiąc studentów z całego regionu kujawsko-pomorskiego może się kształcić za darmo?
Na 36 projektów umieszczonych na liście indykatywnej w zakresie szkolnictwa wyższego 34 to projekty uczelni publicznych. Specyfika wsparcia skierowanego do szkół wyższych w Programie Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ polega na tym, iż preferuje ono rozwój uczelni wyższych kształcących w zakresie nauk ścisłych, przyrodniczych i technicznych, a zatem w dziedzinach zdominowanych przez uczelnie sektora publicznego. Niemniej nie można wykluczać ze wsparcia uczelni niepublicznych, nawet jeśli te pobierają opłaty za naukę. Wydaje się, że status uczelni nie może być w tym przypadku przesłanką odrzucenia projektu, tym bardziej, że wsparcie dla podmiotów niepublicznych nie jest sprzeczne z prawem UE. W takiej sytuacji będą miały zastosowanie przepisy dotyczące projektów generujących dochody, które przewidują odpowiednie zmniejszenie poziomu dofinansowania z funduszy UE.
3. Jakie były kryteria podziału unijnych dotacji?
W ramach konsultacji społecznych Indykatywnego wykazu indywidualnych projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ zostały zgłoszone propozycje trzech projektów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy:
1) ˝Uniwersyteckie Centrum Transferu Wiedzy˝ (koszt 26,21 mln euro),
2) ˝Biblioteka Główna Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego˝ (koszt 24,11 mln euro),
3) ˝Regionalne Centrum Sportu, Rekreacji i Rehabilitacji Dzieci, Młodzieży i Studentów˝ (koszt 7,1 mln euro).
Z powyższych projektów jedynie projekt ˝Uniwersyteckie Centrum Transferu Wiedzy˝ został rekomendowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego do uwzględnienia jako projekt kluczowy. Projekt ten, w wyniku oceny przeprowadzonej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, został ujęty na liście rezerwowej z przewidzianą kwotą dofinansowania z UE 22,10 mln euro.
Powyższa propozycja MNiSW została dokonana w oparciu o siedem kryteriów strategicznych, zgodnych z Wytycznymi MRR w sprawie jednolitego systemu zarządzania i monitoringu projektów indywidualnych, zgodnych z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Kryteria te wynikały z przyjętych celów i założeń programu operacyjnego, w tym priorytetowych obszarów wsparcia zidentyfikowanych w strategii programu i opisie priorytetu. Kryteria te to:
- strategiczny charakter projektu,
- kwalifikowalność projektu oraz beneficjenta,
- zgodność projektu z celami Strategii Rozwoju Kraju (SRK), Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013 (NSRO), programu operacyjnego oraz strategiami wojewódzkimi i strategiami sektorowymi,
- skala oddziaływania projektu (regionalna w RPO, ponadregionalna i krajowa w programach krajowych),
- stopień wpływu projektu na osiągnięcie wskaźników SRK, NSRO oraz programu operacyjnego,
- dostępność środków finansowych w ramach alokacji danego priorytetu programu operacyjnego,
- inne kryteria specyficzne dla obszaru działania programu.
W wyniku analizy dostarczonych informacji przez beneficjenta projektów jedynie projekt ˝Uniwersyteckie Centrum Transferu Wiedzy˝ został oceniony jako spełniający warunki wsparcia przyjęte w programie. Należy przypomnieć, iż jako cel główny osi priorytetowej: Infrastruktura szkolnictwa wyższego przyjęto wsparcie ośrodków akademickich kształcących specjalistów w zakresie nowoczesnych technologii (głównie nauki ścisłych, przyrodniczych i technicznych). Dlatego przy ocenie MRR preferowane były projekty rozwijające bazę dydaktyczną na kierunkach ścisłych i technicznych, zwłaszcza takie, które mają bezpośredni wpływ na wzrost liczby studentów/absolwentów. Z tego względu największe szanse na uzyskanie wsparcia miały projekty rozwijające bazę dydaktyczną na ww. kierunkach priorytetowych.
Należy jednak mieć na uwadze, iż obecna wersja listy będzie mogła ulec modyfikacji w przypadku, gdy nie wszyscy beneficjenci będą w stanie sprostać wymogom należytego przygotowania projektów, gwarantującym ich sprawną i terminową realizację. Wówczas projekt ˝Uniwersyteckie Centrum Transferu Wiedzy˝ będzie mógł zostać przesunięty z listy rezerwowej na listę podstawową.
Z poważaniem
Minister
Grażyna Gęsicka
Warszawa, dnia 2 października 2007 r.