V kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie ujednolicenia zasad rekrutacji na wyższe uczelnie osób, które zdały tzw. starą maturę

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 4370

w sprawie ujednolicenia zasad rekrutacji na wyższe uczelnie osób, które zdały tzw. starą maturę

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pani Poseł Izabeli Katarzyny Mrzygłockiej, przesłaną przy piśmie SPS-023-4370/06, przekazuję następujące informacje.

   Zgodnie z przepisami art. 169 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1 września 2005 roku, o zasadach i trybie przyjęć na studia decydują senaty poszczególnych szkół wyższych. W praktyce oznacza to, iż senaty określają między innymi przedmioty, z których wyniki uzyskane przez kandydata będą stanowiły podstawę przyjęcia na studia.

   W przypadku kandydatów ze świadectwem dojrzałości ˝nowej matury˝ są to wyniki uzyskane przez kandydata na egzaminie maturalnym z przedmiotów branych pod uwagę w kwalifikacji na dany kierunek studiów. W odniesieniu do kandydatów ze świadectwem dojrzałości ˝starej matury˝ podstawą przyjęcia na studia są oceny z tych samych przedmiotów uzyskane na egzaminach organizowanych przez uczelnię, oceny uzyskane na świadectwie dojrzałości lub na świadectwie ukończenia szkoły. W przypadku studiów medycznych kandydaci ze świadectwem dojrzałości ˝starej matury˝ przyjmowani byli na podstawie egzaminów organizowanych przez uczelnie.

   Bez względu na system uzyskania świadectwa dojrzałości kandydatów mogą obowiązywać organizowane przez uczelnię dodatkowe egzaminy sprawdzające wiedzę, uzdolnienia lub umiejętności, z tym iż na przeprowadzenie tych egzaminów dla kandydatów z ˝nową maturą˝ uczelnia musi uzyskać zgodę ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego (zgodnie z art. 169 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym).

   Zachowanie porównywalności wymagań dostosowanych do kandydatów uzyskujących świadectwo dojrzałości w systemie ˝nowej˝ lub ˝starej matury˝ stwarza konieczność przyjęcia takich zasad przeliczania wyników egzaminu maturalnego na system oceny wyników postępowania kwalifikacyjnego przyjęty przez uczelnię, które pozwolą na umieszczenie na liście osób przyjętych na studia najlepszych kandydatów - bez względu na rok i system uzyskania świadectwa dojrzałości.

   Zdecydowana większość uczelni dokonuje kwalifikacji na studia na podstawie wspólnych list rankingowych dla wszystkich kandydatów.

   W kilkunastu uczelniach publicznych przyjęto zasadę podziału planowanej liczby miejsc na danym kierunku studiów proporcjonalnie do liczby kandydatów ze świadectwem dojrzałości uzyskanym w systemie ˝nowej matury˝ i ˝starej matury˝.

   Fakt, iż decyzje w sprawie zasad przyjęć na studia pozostają w gestii poszczególnych uczelni, jest przyczyną zróżnicowania tychże zasad nie tylko między uczelniami, ale również w przypadku rekrutacji na poszczególne kierunki lub nawet specjalności w danej uczelni.

   Było to w ubiegłym roku przyczyną, iż w niektórych uczelniach i na niektóre kierunki studiów prawie wszystkie planowane miejsca zostały zajęte przez kandydatów z ˝nową maturą ˝ lub ze ˝starą maturą˝. Np. na studia na kierunku ˝psychologia˝ w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy wśród 80 przyjętych osób 78 to kandydaci z ˝nową maturą˝, natomiast na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie wśród 99 przyjętych osób na ten kierunek tylko 4 osoby to kandydaci z ˝nową maturą˝. Takich przykładów można przytoczyć więcej - świadczy to o niemożności określenia takich zasad, które wszystkim kandydatom z określonymi wynikami zapewnią indeks studenta, bez względu na uczelnię.

   Problemy związane z rekrutacją na studia w roku akademickim 2006/2007 były omawiane na spotkaniach Ministra z kierownictwami uczelni. Należy wyjaśnić, iż uchwały określające zasady przyjęć na rok akademicki 2006/2007 zostały podjęte w maju 2005 roku, a więc przed rekrutacją w 2006 r., zatem doświadczenia zdobyte w ubiegłorocznej rekrutacji mogły być uwzględnione w odniesieniu do roku akademickiego 2007/2008.

   Tegoroczna rekrutacja na studia odbywała się po raz drugi z uwzględnieniem wyników ˝nowej matury˝. Uczelnie dołożyły wszelkich starań, aby została ona przeprowadzona sprawnie i aby zmiany wprowadzone nową ustawą nie miały niekorzystnego wpływu na przebieg postępowania kwalifikacyjnego.

   W odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości przystąpienia do egzaminu maturalnego przez kandydatów ze świadectwem dojrzałości ˝starej matury˝ informujemy, iż obowiązujące prawo jednoznacznie stanowi, że do egzaminu maturalnego, tzw. nowej matury, przystępują absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, czyli szkół funkcjonujących w zreformowanym ustroju szkolnym. Absolwenci odpowiednich szkół sprzed reformy ustroju szkolnego mogą przystępować do egzaminu dojrzałości potocznie zwanego ˝starą maturą˝. W przypadku całkowitej likwidacji szkół ponadpodstawowych danego typu absolwenci tych szkół mogą przystąpić do egzaminu maturalnego pod warunkiem, że nie zdali egzaminu dojrzałości.

   Przepisy dotyczące egzaminu dojrzałości, które określą warunki ponownego przystąpienia do tego egzaminu, zawsze odnoszą się do przypadku niezdania egzaminu - z różnych powodów. Do egzaminu dojrzałości nie można przystępować ponownie, nie można podwyższać uzyskanego wyniku, nie można zdawać przedmiotów dodatkowych. Nie planuje się takich zmian przepisów, które umożliwiałyby osobom ze świadectwem dojrzałości uzyskanym w systemie ˝starej matury˝ przystąpienie do egzaminu maturalnego.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Stefan Jurga

   Warszawa, dnia 10 października 2006 r.