V kadencja
Interpelacja nr 5286
do ministra finansów
w sprawie problemów z opodatkowaniem działów specjalnych produkcji rolnej
Szanowna Pani Premier! Zachodzi pilna konieczność przeprowadzenia przez resort finansów analizy obowiązującego prawa podatkowego dotyczącego zasad rozliczania się z podatku dochodowego przez działy specjalne produkcji rolnej.
Analiza ta ma na celu usunięcie stanu niepewności prawnej organów skarbowych i podatników, mających ustawowy status działów specjalnych produkcji rolnej.
Problem powstał w wyniku wydania przez resort finansów interpretacji przepisów podatkowych, wprowadzającej ograniczenie możliwości wyboru formy rozliczeń przez działy specjalne produkcji rolnej (zapisanej w art. 24a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych), z powołaniem się na przepis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
W związku z tym interpretacja ta jest zaskakująca nie tylko dla zainteresowanych podatników, ale w szczególności dla organów skarbowych stosujących w praktyce obowiązujące od lat zasady rozliczeń działów specjalnych produkcji rolnej, określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zasady te realizowane są następująco: Podatnicy, których dotyczy omawiana interpretacja, uzyskali na każdy rok podatkowy decyzje urzędów skarbowych w sprawie wymiaru zaliczek na podatek dochodowy, ustalonych na podstawie norm szacunkowych dochodu.
Niezależnie od wydania omawianej kontrowersyjnej interpretacji resortu finansów podatnicy posiadający status działu specjalnego produkcji rolnej uzyskują od organów skarbowych wiążące wykładnie, stanowiące jednoznaczną odpowiedź na pytanie: Czy istnieje obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości w przypadku przekroczenia przychodu netto ze sprzedaży ponad kwotę 800 000 euro?
Wykładnie te zawierają jednoznaczne stwierdzenia dotyczące możliwości wyboru formy rozliczeń przez działy specjalne produkcji rolnej z podatku dochodowego.
Jednym z typowych przykładów takiej wykładni jest tekst postanowienia Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim z dnia 24 października 2005 r. (nr PD-G/415/19/2005), opublikowany w wydawnictwie INFOR ˝Prawo Przedsiębiorcy˝ Nr 12/2005, zawierający następującą konkluzję analizy prawa podatkowego dotyczącego działu specjalnego produkcji rolnej:
˝Z uwagi na to, iż wybór jednego z wymienionych sposobów ustalania dochodu należy do osoby prowadzącej działy specjalne produkcji rolnej, a wnioskodawca wybrał rozliczenie przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu, tym samym nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg.˝ Podobna jest interpelacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łasku z dnia 6 stycznia 2006 r. oraz biur doradztwa podatkowego.
W związku z tym proszę o informację, w jaki sposób ministerstwo finansów chce zapewnić jednolitą interpretację Urzędów Skarbowych w sprawie opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej przekraczających obroty 800 tys. euro w roku poprzednim i czy nie powinna być zastosowana abolicja podatkowa w stosunku do podmiotów, które za zgodą Urzędów Skarbowych stosowały opodatkowanie wg norm szacunkowych.
Z poważaniem
Poseł Stanisław Stec
Oborniki, dnia 20 października 2006 r.