V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 7319
w sprawie ewentualnych działań Ministerstwa Transportu mających na celu zabezpieczenie przed utratą przewozów kolejowych oraz zagrożeniem wzrostu bezrobocia wśród kolejarzy na terenie woj. lubelskiego
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pań Posłanek Beaty Mazurek i Małgorzaty Sadurskiej (SPS-023-7319/07, z dnia 29 marca 2007 r.) w sprawie ewentualnych działań Ministerstwa Transportu mających na celu zabezpieczenie przed utratą przewozów kolejowych oraz zagrożeniem wzrostu bezrobocia wśród kolejarzy na terenie województwa lubelskiego, uprzejmie informuję, że obecna sytuacja w zakresie przewozów towarowych na Lubelszczyźnie nie stwarza zagrożenia dla funkcjonowania Zakładu Taboru i Zakładu Przewozów Towarowych w Lublinie oraz nie ma wpływu na poziom bezrobocia w regionie.
Przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 17 kwietnia br. ˝Strategia dla transportu kolejowego do roku 2013˝ zawiera szereg rozwiązań, które wpływać będą na rozwój transportu kolejowego, w tym zwiększenie przewozów towarowych. Przewiduje się, że spółka PKP Cargo S.A. zostanie narodowym przewoźnikiem kolejowym w zakresie przewozów towarowych, w którym państwo zachowa znaczący udział w strukturze kapitałowej. Ponadto planowane jest przekształcenie tej spółki z typowego przewoźnika towarów w operatora logistycznego. W tym celu do spółki zostanie przekazany majątek stanowiący potencjał produkcyjny dla zadań gospodarczych operatora w zakresie logistyki i transportu rzeczy (bocznice, rampy, magazyny oraz punkty logistyczne). W związku z liberalizacją rynku przewozów towarowych i rozwojem konkurencyjnego rynku krajowego spółka PKP Cargo S.A. zostanie zobowiązana do podjęcia skoordynowanych działań dostosowujących firmę do sytuacji oraz otoczenia w taki sposób, aby skutecznie konkurować na rynku.
Utrata przez spółkę PKP Cargo S.A. na terenie województwa lubelskiego części przewozów towarowych, realizowanych wcześniej na rzecz Zakładów Azotowych ˝Puławy˝ S.A. oraz Kopalni Lubelski Węgiel ˝Bogdanka˝ S.A., jest wynikiem ostrej walki konkurencyjnej pomiędzy przewoźnikami, którzy oferują klientom korzystne upusty. Pojawienie się na rynku silnych i doświadczonych konkurentów doprowadziło do dużego spadku cen usług przewozów przesyłek całopociągowych, z czego korzystają odbiorcy tego towaru.
Jak wynika z informacji przekazanych przez spółkę PKP Cargo S.A., podjęto już działania mające na celu ustalenie zakresu i warunków współpracy spółki z zakładami azotowymi w Puławach. Aktualnie spółka oczekuje na dane dotyczące potrzeb zakładu na przewozy towarowe. W ocenie PKP Cargo S.A. dojdzie do podpisania bezpośredniej umowy na realizację przez spółkę przewozów wszystkich towarów będących w gestii zakładów azotowych w Puławach.
Odnośnie przewozów węgla realizowanych dla kopalni ˝Bogdanka˝, uprzejmie informuję, że od 2003 r. kopalnia rozpoczęła we własnym zakresie przewozy węgla do wszystkich swoich głównych odbiorców. W tym celu kopalnia zakupiła tabor (16 lokomotyw oraz 400 wagonów węglarek, planuje zakup następnych 170). W latach 2004-2006 spółka PKP Cargo S.A. wykonywała na rzecz kopalni przewozy węgla do elektrowni w Kozienicach, Połańcu, Ostrołęce. Aktualnie spółka PKP Cargo S.A. posiada umowy na przewóz węgla z elektrowniami w Kozienicach, Ostrołęce i Połańcu (na przewozy w 2008 r.).
Zarówno spółka PKP Cargo S.A., jak również Kopalnia Lubelski Węgiel ˝Bogdanka˝ S.A. i Zakłady Azotowe Puławy S.A., są podmiotami prawa handlowego i działają jako samodzielne podmioty gospodarcze. Wszelkie decyzje w zakresie zarządzania, w tym również prowadzenia polityki zamówień na przewozy, leżą w kompetencjach zarządów ww. podmiotów. Organy administracji państwowej nie mogą polecać zawieranie umów handlowych podmiotom gospodarczym.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że bezpodstawne są obawy Pań Posłanek dotyczące szybkiego wzrostu bezrobocia wśród kolejarzy na terenie Lubelszczyzny. W okresie od 1 stycznia 2006 r. do 1 kwietnia br. z Zakładu Przewozów Towarowych i Zakładu Taboru w Lublinie odeszło z pracy 74 osoby, z czego 16 - skorzystało z prawa do wcześniejszej emerytury, 18 - wypowiedziało stosunek pracy, 10 - przeszło na rentę i świadczenia przedemerytalne, 6 - zwolniono dyscyplinarnie, a dwóch pracowników zmarło. Jednocześnie zostało przyjętych do pracy 14 nowych osób. W ww. zakładach nie zanotowano przypadków rozwiązania z pracownikami stosunku pracy na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Mirosław Chaberek
Warszawa, dnia 22 kwietnia 2007 r.