V kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie poprawy warunków funkcjonowania instytucji oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem poprawy warunków pracy nauczycieli i wyposażenia szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 9559

w sprawie poprawy warunków funkcjonowania instytucji oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem poprawy warunków pracy nauczycieli i wyposażenia szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Posła Sebastiana Karpiniuka (nr SPS-023-9559/07) w sprawie poprawy warunków funkcjonowania instytucji oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem poprawy warunków pracy nauczycieli i wyposażenia szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne, przekazuję poniższe wyjaśnienia.

   1. Jak wysokie środki zostały przekazane na wyposażenie szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne, w szczególności w sprzęt komputerowy?

   Od roku 1998 wyposażanie szkół w sprzęt komputerowy było realizowane poprzez centralne zakupy pracowni komputerowych w ramach projektów: ˝Pracownia internetowa w każdej gminie˝ (lata 1998-1999), ˝Pracownia internetowa w każdym gimnazjum˝ (lata 1999-2002), ˝Pracownia internetowa w każdej szkole˝ (lata 2001-2004), ˝Pracownia internetowa w szkole podstawowej˝ (lata 2004-2006). W latach 1998-2006 wydatkowano na ten cel ze środków budżetu państwa 455 mln zł, za które zakupiono 11 160 pracowni komputerowych dla szkół różnych typów.

   W roku 2004 resort edukacji rozpoczął ponadto realizację projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. W zakresie wyposażania szkół i placówek w sprzęt komputerowy są realizowane następujące projekty, współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego: ˝Pracownie komputerowe dla szkół˝, ˝Internetowe centra informacji multimedialnej w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych˝, ˝Wyposażenie w sprzęt komputerowy centrów kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia praktycznego˝. W ramach ww. projektów do chwili obecnej pracownie komputerowe oraz zestawy komputerowe otrzymało: 14 068 szkół różnych typów, 6903 biblioteki szkolne i pedagogiczne oraz 261 centrów kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia praktycznego. Na realizację ww. projektów wydatkowano 827 mln zł, z czego 75% stanowi współfinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego.

   W zakresie nowoczesnych pomocy dydaktycznych przekazywanych szkołom od 2004 r. przy wsparciu funduszy europejskich jest realizowany projekt ˝Zakup nowoczesnego sprzętu ułatwiającego kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi˝. W ramach projektu zrealizowane zostały dostawy nowoczesnych środków dydaktycznych dla ogółem 2780 placówek kształcenia specjalnego i integracyjnego, pracowni przedmiotowych do 500 placówek kształcenia specjalnego i integracyjnego oraz dostawy sprzętu specjalistycznego dla uczniów niewidomych i słabo widzących, tj. 2 pracownie komputerowe i 250 stanowisk komputerowych ze specjalistycznym oprzyrządowaniem. W ramach ww. projektu do chwili obecnej wydatkowano 374 mln zł. W roku 2007 planuje się jeszcze wydatkowanie dalszych 98 mln zł.

   2. Jak wysokie środki zostały przekazane na zapewnienie bezpłatnego dostępu do Internetu wszystkim szkołom?

   Zgodnie z ustawą ˝Prawo Telekomunikacyjne˝ wydatki związane ze świadczeniem usługi przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu przez jednostki uprawnione, w tym: szkoły publiczne, szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, zakłady kształcenia nauczycieli, publiczne centra kształcenia ustawicznego, centra kształcenia praktycznego, są finansowane z budżetu państwa. Zgodnie z zapisami ustawy środki na ten cel przekazywane są jednostkom samorządu terytorialnego w formie dotacji celowej lub w odniesieniu do szkół prowadzonych przez właściwych ministrów poprzez zwiększenie planu wydatków w budżetach tych ministrów. W ustawie budżetowej na rok 2007 w ramach rezerwy celowej na informatyzację oraz upowszechnienie szerokopasmowego dostępu do Internetu przeznaczono kwotę 38 mln zł, natomiast w projekcie ustawy budżetowej na rok 2008 przewidziano kwotę 35 mln zł. Sprawy dotyczące sposobu przekazywania i wykorzystywania dotacji przeznaczonej dla jednostek uprawnionych leżą w gestii ministra właściwego ds. informatyzacji.

   Ponadto 31 sierpnia 2004 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy resortem edukacji a Telekomunikacją Polską SA dotyczące projektu ˝Internet za złotówkę - Program popularyzacji szerokopasmowego dostępu do Internetu w szkołach˝. Celem projektu jest wspieranie nauczania dzieci i młodzieży poprzez zaoferowanie szkołom najszybszej możliwej opcji neostrady tp na korzystnych warunkach. Szkoły biorące udział w programie uzyskują dostęp do szerokopasmowego Internetu po preferencyjnych cenach oraz otrzymują 100 MB przestrzeni dyskowej i nie mają ograniczeń w transferze danych. Z możliwości, jakie daje ww. porozumienie, skorzystało dotychczas ponad 12 tys. szkół.

   3. Jak wysokie środki zostały przekazane na rozwój szkolnictwa ponadgimnazjalnego w kierunku wprowadzenia specjalizacji zawodowych poszukiwanych obecnie na rynku pracy?

   Kształcenie zawodowe w systemie szkolnictwa zawodowego może być prowadzone wyłącznie w zawodach ujętych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. Nr 124, poz. 860). Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) nowe zawody, wynikające ze zmieniających się potrzeb rynku pracy, zgłaszają ministrowie właściwi, kierujący poszczególnymi działami administracji rządowej. W przywołanej aktualnie obowiązującej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego zostało zamieszczonych 11 nowych zawodów: technik cyfrowych procesów graficznych, technik pojazdów samochodowych, operator dźwięku, realizator dźwięku, technik przetwórstwa mleczarskiego, technik turystyki wiejskiej, technik transportu drogowego, florysta, technik usług pocztowych i finansowych, opiekun medyczny i technolog robót wykończeniowych w budownictwie. Publikacja wymienionego wyżej rozporządzenia, wprowadzającego do systemu szkolnictwa zawodowego możliwość kształcenia w nowych zawodach, nie rodzi skutków finansowych. Natomiast do uruchomienia kształcenia w wymienionych nowych zawodach w systemie szkolnictwa zawodowego niezbędne jest opracowanie przez specjalistów - znawców poszczególnych zawodów obudowy programowej: podstawy programowej kształcenia w zawodzie i pierwszego przykładowego programu nauczania dla zawodu. Szacunkowy koszt opracowania tych dokumentów dla jednego zawodu kształtuje się w granicach 20 tys. zł. Na zadanie to w roku 2007 została przeznaczona kwota 150 000 zł, a w budżecie na rok 2008 zaplanowana jest kwota w identycznej wysokości na kontynuację tego zadania.

   4. Jak wysokie środki zostały przekazane na dofinansowanie studiów i szkoleń podnoszących kwalifikacje nauczycieli?

   Kwestie dotyczące sposobu finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli regulują przepisy art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, w których określono wysokość środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli:

   - w budżecie organów prowadzących szkoły - w wysokości 1% planowanych rocznych środków przewidzianych na wynagrodzenie osobowe nauczycieli,

   - w budżetach wojewodów - w wysokości 5000 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty,

   - w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania - w wysokości 5000 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty.

   Szczegółowo sposób finansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz.U. Nr 46, poz. 430), wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 70a ust. 6 ustawy Karty Nauczyciela.

   Minister Edukacji Narodowej, zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, ze środków wyodrębnionych w budżecie MEN, na podstawie art. 70a ust. 4 ustawy Karta Nauczyciela, może dofinansować:

   - centralne programy kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli,

   - zadania w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, zlecane szkołom wyższym lub innym podmiotom,

   - udział krajowych podmiotów w międzynarodowych projektach i programach doskonalenia zawodowego nauczycieli,

   - staże zagraniczne organizowane w ramach współpracy międzynarodowej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.

   W budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok 2007 zostały zaplanowane następujące środki, w ramach których dofinansowywane są działania w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli:

   1) 1 268 000 zł na zadania związane z centralnymi programami kształcenia i doskonalenia nauczycieli, w tym na:

   - centralne programy doskonalenia nauczycieli języków obcych,

   - VIII Ogólnopolskie Forum Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych,

   - centralne programy doskonalenia nauczycieli w zakresie edukacji obywatelskiej i europejskiej,

   - szkolenia dla ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego,

   2) 300 000 zł na zadania zlecane jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych w zakresie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,

   3) 80 000 zł na zadanie pt. ˝Seminarium Rady Europy˝,

   4) 50 000 zł na staże zagraniczne organizowane przez Nauczycielskie Kolegia Języków Obcych w ramach współpracy międzynarodowej.

   Ponadto ze środków określonych w art. 70a ust. 4 Karty Nauczyciela - od 2004 r. - w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, współfinansowanego przez EFS, dofinansowane są następujące projekty w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli:

   a) studia podyplomowe w zakresie ICT, języków obcych i drugiego przedmiotu,

   b) studia podyplomowe przygotowujące nauczycieli do roli doradcy zawodowego,

   c) kursy doskonalące z zakresu języka obcego dla nauczycieli,

   d) kursy doskonalące w zakresie metodyki przedmiotów zawodowych i ogólnozawodowych dla nauczycieli,

   e) kursy doskonalące w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych dla nauczycieli,

   f) studia podyplomowe przygotowujące nauczycieli do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość.

   W 2007 r. na powyższe zadania przewidziano wydatki w wysokości 117 412 886,00 zł.

   Z wyrazami szacunku

   Sekretarz stanu

   Andrzej Waśko

   Warszawa, dnia 9 października 2007 r.