V kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 4485
w sprawie możliwości umorzenia trzeciej i czwartej raty podatku rolnego
Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłaną przy piśmie z dnia 7.09.2006 r., znak SPS-023-4485/06, interpelacją posła Andrzeja Pałysa w sprawie możliwości zmiany przepisów dotyczących subwencjonowania samorządu terytorialnego, uwzględniając informacje uzyskane z Ministerstwa Finansów, uprzejmie informuję Pana Marszałka, co następuje.
Zgodnie z art. 13c ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969) w razie wystąpienia klęski żywiołowej, która spowodowała istotne szkody w budynkach, ziemiopłodach, inwentarzu żywym lub martwym albo w drzewostanie, przyznaje się podatnikom ulgi w podatku rolnym przez zaniechanie jego ustalania albo poboru w całości lub w części, w wysokości zależnej od rozmiarów strat spowodowanych klęską w gospodarstwie rolnym, z uwzględnieniem wysokości otrzymanego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia ustawowego.
Według stanowiska Ministerstwa Finansów powyższy przepis ma zastosowanie w sytuacji, gdy ogłoszony zostanie stan klęski żywiołowej przez Radę Ministrów z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego wojewody na podstawie ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. Nr 62, poz. 558, ze zm.). W rozumieniu tej ustawy za klęskę żywiołową uważa się katastrofę naturalną lub awarię techniczną, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem.
Ponadto podstawę prawną do stosowania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym z tytułu podatku rolnego czy podatku od nieruchomości zawiera ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.). Na podstawie art. 67a tej ustawy wójt, burmistrz, prezydent miasta, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji określającej m.in. wysokość odsetek za zwłokę na dzień złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy;
3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa. Decyzje w sprawie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych mają charakter uznaniowy.
Zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966, ze zm.) od 2004 r. subwencja ogólna dla gmin składa się z części: wyrównawczej, równoważącej i oświatowej, przy czym z dochodami gmin z podatku rolnego związana jest wyłącznie część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin, składająca się z kwoty podstawowej i kwoty uzupełniającej. Do ustalenia części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat przyjmuje się potencjalne dochody, które jednostka samorządu terytorialnego może uzyskać z podatku rolnego, podatku leśnego oraz innych podatków, stosując do ich obliczenia ustalone w poszczególnych ustawach podatkowych stawki obowiązujące w danym roku. A zatem zastosowane przez jednostki samorządu terytorialnego ulgi podatkowe, zaniechania poboru podatków, ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych na rzecz rolników poszkodowanych wskutek tegorocznej suszy nie są rekompensowane tym jednostkom w formie subwencji wyrównawczej. W przypadku udzielenia przez gminę rolnikom ulg w podatku rolnym kwota tych ulg zostanie wykazana przez gminę jako skutek decyzji o udzieleniu ulg, odroczeń, umorzeń w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody gminy.
Zgodnie z informacją uzyskaną z Ministerstwa Finansów ze względu na pozytywne rezultaty obowiązywania ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, nie są prowadzone prace legislacyjne i nie przewiduje się zmian przepisów tej ustawy w zakresie zasad ustalania subwencji ogólnej i wpłat dla jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku wprowadzenia zmian w systemie podatkowym niezbędne będzie zdaniem ww. resortu jedynie skorygowanie źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego i dostosowanie systemu subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego do nowych rozwiązań podatkowych.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Marek Zagórski
Warszawa, dnia 28 września 2006 r.