V kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie cen rozmów telefonicznych w Polsce i przestrzegania przepisów Prawa telekomunikacyjnego

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 9222

w sprawie cen rozmów telefonicznych w Polsce i przestrzegania przepisów Prawa telekomunikacyjnego

   Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do interpelacji nr SPS-023-9222/07 z dnia 7 sierpnia 2007 r. pana posła Waldemara Nowakowskiego w sprawie cen rozmów telefonicznych w Polsce i przestrzegania przepisów Prawa telekomunikacyjnego przedstawiam panu marszałkowi poniższe wyjaśnienia.

   Odpowiadając na pytania nr 1 i 2, uprzejmie informuję, że obowiązkiem przedsiębiorców telekomunikacyjnych, podobnie jak innych przedsiębiorców, jest respektowanie polskich przepisów prawa oraz przepisów Unii Europejskiej, które są inkorporowane wprost do polskiego porządku prawnego. Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 r., Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.) reguluje działalność przedsiębiorców telekomunikacyjnych, nakładając na nich szereg obowiązków. Niezależnie od tego określa kompetencje krajowego regulatora w zakresie rynku usług telekomunikacyjnych, którym jest prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Podstawową rolą prezesa UKE jest egzekwowanie wykonywania prawa od przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz nakładanie obowiązków na przedsiębiorców telekomunikacyjnych w drodze decyzji administracyjnych. Przykładem kontroli cen usług telefonicznych jest możliwość ograniczenia decyzją prezesa UKE poziomu cen usług telekomunikacyjnych stosowanych przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej. W przypadku tzw. przedsiębiorcy wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej, którym jest obecnie Telekomunikacja Polska S.A., ustawa dodatkowo nakłada obowiązek przedłożenia prezesowi UKE projektu cennika usługi powszechnej lub jego zmiany w terminie 30 dni przed dniem wprowadzenia w życie jego postanowień.

   Minister transportu nie jest właściwy do stosowania sankcji wobec przedsiębiorców telekomunikacyjnych, gdyż należy to do właściwości prezesa UKE.

   Ad 3. Do Ministerstwa Transportu wpływają skargi abonentów dotyczące świadczenia usług telekomunikacyjnych, co pozwala przypuszczać, że czasami faktycznie dochodzi do uchybień prawa przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Indywidualne sprawy są wyjaśniane przez ministerstwo, a najczęściej przesyłane są do Urzędu Komunikacji Elektronicznej, gdyż urząd ten jest właściwy w egzekwowaniu prawa od przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Jeśli zaś, zgodnie z sugestią pana posła, należałoby analizować ustawę Prawo telekomunikacyjne z punktu widzenia naruszenia przez nią praw obywatelskich, a określając inaczej - praw konstytucyjnych, to należy wskazać, iż w tym zakresie właściwy do stwierdzania tego typu naruszeń jest Trybunał Konstytucyjny.

   Ad 4 i 5. Pośród działań podejmowanych przez ministerstwo w celu rozwoju rynku telekomunikacyjnego, w tym obniżenia cen rozmów telefonicznych, należy wskazać m.in. opracowanie, a następnie monitorowanie realizacji strategii. Należy tu wymienić ˝Strategię regulacyjną 2006-2007. Jak przyśpieszyć rozwój polskiego rynku telekomunikacyjnego, obniżyć koszty usług dla Polaków i zwiększyć dostępność nowoczesnych rozwiązań˝. Ideą strategii jest wsparcie rozwoju ekonomicznego oraz cywilizacyjnego kraju poprzez zwiększenie dostępności i użytkowania nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych. Strategia nie ogranicza się przy tym wyłącznie do diagnozy sytuacji i wskazania strategicznych zadań. Zawiera ona bardzo konkretną listę priorytetowych działań, jakie w zakresie regulacji polskiego prawa telekomunikacyjnego powinny zostać podjęte, aby te cele zrealizować. Co więcej, w ramach każdego priorytetu określono wykaz prac, jakie powinny zostać niezwłocznie wykonane, aby doprowadzić do wprowadzenia w życie tych priorytetów, a tym samym osiągnięcia wyznaczonych celów. Wdrożenie strategii regulacyjnej leży przede wszystkim w kompetencjach powołanego w styczniu 2006 r. Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

   Zgodnie z ˝Raportem z działań podjętych przez Prezesa UKE w celu realizacji celów i zadań przedstawionych w Strategii regulacyjnej 2006-2007˝ działania regulacyjne zapowiedziane w strategii zostały zrealizowane.

   Niezależnie od powyższego Ministerstwo Transportu opracowało projekt nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego, która m.in. precyzuje przepisy dotyczące kompetencji prezesa UKE w zakresie wypełniania przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązków kalkulacji kosztów oraz ustalania cen usług telekomunikacyjnych. Ostatnio opracowano również projekt poprawki do powyższego projektu ustawy, której intencją jest kontrolowanie realizacji obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 717/2007/WE z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach telefonii ruchomej wewnątrz Wspólnoty oraz zmieniającego dyrektywę 2002/21/WE (Dz. Urz. WE L 171/32 z 29.6.2007). Wejście w życie powyżej wskazanych przepisów ma (w przypadku przepisów dotyczących roamingu) i będzie miało bezpośredni wpływ na obniżenie kosztów usług telekomunikacyjnych w Polsce.

   Ad 6. Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw w dniu 3 lipca 2007 r. został przyjęty przez Radę Ministrów, a następnie przesłano go do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w celu skierowania do Sejmu. W związku z powyższym, zanim proces legislacyjny nie zostanie zakończony, przedsiębiorcy telekomunikacyjni nie są zobowiązani do stosowania przepisów, które nie weszły w życie.

   Niezależnie od powyższego art. 91 ust. 1 obecnie obowiązującego Prawa telekomunikacyjnego nakłada na przedsiębiorcę wyznaczonego (którym, jak wskazano powyżej, jest TP S.A.) obowiązek ustalania cen usługi powszechnej lub poszczególnych usług wchodzących w jej skład, tak aby uwzględniała ona możliwości ekonomiczne użytkowników końcowych lub odpowiadała ich potrzebom, poprzez oferowanie różnych pakietów cenowych oraz sposoby korzystania z usług, ze szczególnym uwzględnieniem konsumentów będących osobami niepełnosprawnymi.

   Podsekretarz stanu

   Eugeniusz Wróbel

   Warszawa, dnia 30 sierpnia 2007 r.