V kadencja
Odpowiedź ministra środowiska
na zapytanie nr 374
w sprawie lokalizacji obiektów o szczególnej uciążliwości (przeładownie śmieci) w pobliżu osiedla mieszkaniowego pomimo licznych protestów mieszkańców
W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pani Poseł Mirosławy Masłowskiej (pismo nr SPS-024-374/06) przestawiam informacje, które uzyskałem z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Szczecin dotyczące podejmowanych w ostatnich latach w Szczecinie prób związanych z uruchomieniem stacji przeładunku odpadów. Uprzejmie informuję, że żadne z planowanych przedsięwzięć nie jest, jak wskazuje w swojej interpelacji Pani Poseł, ani składowiskiem, ani sortownią, ani też spalarnią odpadów. Zgodnie z założeniami i projektami są to wyłącznie stacje przeładunku odpadów, a więc zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U.Nr 257, poz. 2573 ze zm.) są to przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany (§ 3 ust. 1, pkt. 74 powyższego rozporządzenia).
1. W 2001 r. po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami ustawy Prawo ochrony środowiska) została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Tymczasowej Stacji Przeładunku Odpadów Komunalnych (SPOK) przy ul. Tama Pomorzańska, na części działki miejskiej przeznaczonej na budowę oczyszczalni ścieków Pomorzany. Obowiązujący dla terenu inwestycji plan zagospodarowania, przyjęty Uchwałą Rady Miasta Szczecina z dnia 22.11.1999 r. w sprawie zmiany Z.89 Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecina Nr XVI/519/99, dopuszcza lokalizację tego rodzaju przedsięwzięć.
W przyjętym uchwałą Rady Miasta Nr XXIII/472/04 z dnia 28 czerwca 2004 r. Planie gospodarki odpadami (PGO) znajduje się zapis dotyczący budowy stacji przeładunkowej odpadów komunalnych. Pierwotnie zgodnie z zapisami PGO, dopuszczano możliwość budowy stacji przeładunku odpadów wspólnie z podmiotami komercyjnymi - zgodnie z wariantowym zapisem w PGO. Jednak uchwała Rady Miasta Nr XXXVII/06/05 z dnia 18.04.2005 r. zobowiązała Prezydenta Miasta do podjęcia działań mających na celu budowę stacji przeładunku odpadów wyłącznie przez gminę.
W związku z powyższym w roku 2005, po przeprowadzeniu drugiej części postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (na etapie projektu budowlanego), została wydana przez Starostę Gryfińskiego decyzja o pozwoleniu na budowę Nr 343/2005 z dnia 2.09.2005 r. Informacje o prowadzonym postępowaniu spowodowały protesty mieszkańców dwóch szczecińskich osiedli - Gumieńce i Pomorzany. Przedstawiciele Miasta i Wojewody wielokrotnie spotykali się z mieszkańcami tych osiedli celem wyjaśnienia narosłych nieporozumień. Wydaje się, że protesty w dużej części wynikają z braku wiedzy na temat zarówno rodzaju projektowanej inwestycji jak i przewidywanych zabezpieczeń. Prowadzone są nadal działania zmierzające do poinformowania lokalnej społeczności w tym zakresie.
Ze względu na zmiany w projekcie budowlanym oczyszczalni ścieków Pomorzany wystąpiła konieczność wprowadzenia zmian w projektowanej stacji przeładunku odpadów komunalnych (dalej w tekście nazywanej SPOK). Zmiany dotyczyły zmniejszenia powierzchni planowanej stacji oraz innego zagospodarowania terenu z tym związanego. Nie dotyczyły one zmian technologii przeładunku oraz rozwiązań chroniących środowisko. W projekcie SPOK przewidziano szereg rozwiązań chroniących środowisko.
Jak wynika z informacji uzyskanych z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Szczecina projektowana zmiana sposobu zagospodarowania terenu SPOK nie spowoduje żadnych zmian w zakresie rozwiązań dotyczących ochrony środowiska - będą zastosowane wszystkie przedsięwzięcia techniczno - organizacyjne i technologiczne, które zostały zatwierdzone we wcześniej wykonanym projekcie i zostały uzgodnione w trybie obowiązujących przepisów Prawa ochrony środowiska tj.:
- przeładunek odpadów będzie prowadzony w systemie bezpośrednim, poprzez rozładunek przywożonych odpadów do tzw. transportowców, podstawionych w zagłębionej sekcji hali, poprzez szczelne leje zasypowe,
- pojazdy wywożące odpady będą szczelnie przykrywane w celu wyeliminowania emisji niezorganizowanej w czasie ich transportu,
- w celu ograniczenia emisji substancji odorogennych zostanie zastosowana instalacja do tzw. zmgławiania powietrza odciągowego do otoczenia przy użyciu wodnego roztworu preparatów na bazie naturalnych olejków estrowo-torpenowych (wg technologii firmy American - Airreactor Inc), przy pomocy 12 dysz zmgławiających, zainstalowanych w sekcji załadunkowej,
- w celu ograniczenia emisji hałasu zostanie wybudowany ekran akustyczny z elementów prefabrykowanych oraz szeroki ekran ziemny (z wykorzystaniem ziemi z wykopów budowlanych), z nasadzeniem w jego koronie roślinności drzewiasto-krzewiastej - po stronie zachodniej SPOK (tj. od strony odległej o ok. 0,4 km najbliższej zabudowy mieszkaniowej) pod tym względem przewidziana zmiana sposobu zagospodarowania terenu SPOK spowoduje zwiększenie powierzchni ziemnego ekranu akustycznego w stosunku do wcześniejszego projektu,
- w celu ograniczenia ujemnego oddziaływania SPOK na środowisko wodne i powierzchnię ziemi będą zastosowane we wcześniej zatwierdzonym projekcie rozwiązania takie jak:
- wykonanie nawierzchni hali przeładunkowej jako szczelnej - betonowej, z odprowadzeniem ścieków z jej okresowego mycia do zbiorników bezodpływowych i ich okresowego wywozu do oczyszczalni ścieków,
- wykonanie nawierzchni placu manewrowego i części dróg wewnętrznych, mogących ulegać zanieczyszczeniu, z płyt żelbetowych z warstwą bitumiczną i odprowadzaniem ścieków opadowych do zbiorników bezodpływowych i okresowego ich wywozu do oczyszczalni ścieków,
- odprowadzanie ścieków bytowych do zbiorników bezodpływowych i ich okresowego wywozu do oczyszczalni ścieków,
- ograniczenie do minimum spływu czystych wód opadowych na teren SPOK poprzez wybudowanie nasypów i wałów ziemnych na obrzeżach SPOK po stronie północnej, zachodniej i południowej,
- oczyszczanie kół pojazdów przywożących odpady po ich wyjeździe z hali przeładunkowej i placu manewrowego w brodziku dezynfekcyjnym,
- prowadzenie systematycznego (codziennego) sprzątania zanieczyszczonych powierzchni hali z ich dezynfekcją oraz stosowanie odpowiednich działań deratyzacyjnych w przypadku wystąpienia tego rodzaju zagrożeń
- przeprowadzenie badań monitoringowych środowiska (w tym niewymaganych przez obowiązujące przepisy) w ramach rozruchu gwarancyjnego, w zakresie:
- oddziaływania odorogennego: w ramach rozruchu technologicznego (dwie serie badań - przy wyłączonej i włączonej instalacji deodoryzacyjnej w okresie wysokich temperatur otoczenia),
- poziomu hałasu w punktach przed i za wybudowanymi ekranami akustycznymi,
- składu ścieków wywożonych do oczyszczania (wg. uzgodnień z firmą, która będzie je wywozić do oczyszczalni ścieków).
Zaprojektowana i uzgodniona uprzednio technologia przeładunku odpadów przewidywała, że przeładunek odpadów będzie się odbywał w systemie bezpośrednim (bez ich pośredniego gromadzenia na terenie instalacji) z pojazdów przywozu odpadów do pojazdów przeznaczonych do ich wywozu (tzw. transportowców o dwu- trzykrotnie większej pojemności), podstawianych w zagłębionej części hali przeładunkowej.
Załadunek ˝transportowców˝ będzie następował poprzez ˝Leje˝ zasypowe, a ww. pojazdy będą przed opuszczeniem SPOK szczelnie przykrywane, w celu wyeliminowania niezorganizowanej emisji odpadów w czasie ich transportu do instalacji dalszego zagospodarowania.
Zastosowana technologia odpowiada wymaganiom ˝najlepszej, dostępnej techniki˝ - wg posiadanych informacji w chwili obecnej nie zostało zastosowane w Polsce tego rodzaju rozwiązanie w zakresie przeładunku odpadów jak projektowane w SPOK, (zwłaszcza, że zaprojektowano również specjalne rozwiązania w zakresie ograniczenia emisji tzw. odorów do otaczającego środowiska).
2. Równoległe do postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację SPOK przy ulicy Tama Pomorzańska prowadzone było postępowanie dla przedsięwzięcia pn:. ˝Zmiana sposobu użytkowania składowiska w Kluczu poprzez zorganizowanie na jego obszarze punktu przeładunku odpadów˝. Planowane przedsięwzięcie miało funkcjonować do czasu wybudowania Stacji przeładunku przy ul. Tama Pomorzańska z tym, że zmiana sposobu użytkowania składowiska miała nastąpić w czasie, gdy zostanie zakończona eksploatacja terenu jako składowiska. Przedłożony Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wykazał, że zmiana sposobu użytkowania składowiska przy zastosowaniu się do zawartych w nim rozwiązań techniczno - technologicznych i warunków realizacji i eksploatacji punktu przeładunku, nie będzie powodować ujemnego wpływu na środowisko. Równolegle miały być prowadzone prace rekultywacyjne na zamkniętych wcześniej kwaterach składowiska. Protesty mieszkańców osiedli Klucz i Żydowce spowodowały, że została podjęta decyzja o zamknięciu składowiska z dniem 28.02.2006 r. oraz o odstąpieniu od zamiaru realizacji punktu przeładunku odpadów, który jak początkowo zakładano miał działać do czasu uruchomienia SPOK, nie dłużej jednak niż 6 miesięcy.
3. W 2002r. podmiot komercyjny ˝Rothmann Szczecin˝ Sp.z o. o. wystąpił o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedsięwzięcia ˝Stacja przeładunku odpadów komunalnych przy ul. Południowej w Szczecinie˝. Prowadzone postępowanie w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wykazało, że stacja może być zlokalizowana na tym terenie, jednak pomimo prób przekonania mieszkańców, że inwestycja nie będzie uciążliwa dla środowiska, ich protesty spowodowały, że inwestor odstąpił od planów realizacji przedsięwzięcia.
4. W 2003 r. inny podmiot komercyjny wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego i w 2004 r. uzyskał tę decyzję pn.: ˝Budowa stacji przeładunkowej odpadów˝ przy ul. Ks. Anny w Szczecinie, a w 2006 r. uzyskał decyzję o pozwoleniu na budowę.
Przepisy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 marca 2003 r., na które powołuje się Pani Poseł dotyczą lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia innego rodzaju przedsięwzięć. Przedmiotowe przedsięwzięcie - stacja przeładunku odpadów pn.: ˝Tama Pomorzańska˝- z założenia jest przedsięwzięciem tymczasowym i nie przewiduje się jej rozbudowy o sortownię czy też spalarnię odpadów.
Minister
Jan Szyszko
Warszawa, dnia 27 lutego 2006 r.