V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 124
w sprawie planowanego przebiegu wschodniej obwodnicy Warszawy
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jacka Wojciechowicza, przekazane przy piśmie Nr SPS-024-124/05, w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Warszawy (WOW), uprzejmie informuję, że obwodnica ta planowana jest jako element krajowego układu drogowego łączącego się z miejskim systemem komunikacyjnym Warszawy poprzez drogi szybkiego ruchu, tj. Trasę Armii Krajowej (i Trasę Toruńską) - Wschodnią Obwodnicę Warszawy - Południową Obwodnicę Warszawy. Realizacja obwodnicy jako drogi krajowej o parametrach drogi ekspresowej pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum Warszawy.
Już w ubiegłych latach rozpatrywano warianty przebiegu WOW z założeniem połączenia Trasy Toruńskiej w Markach z drogą krajową nr 2 w rejonie Halinowa.
Obecnie rozpatrywane są zasadniczo dwa korytarze przebiegu trasy:
- Marki - Wesoła - Zakręt - Wiązowna, z alternatywnymi opcjami W1, W2, WIIIA na odcinku węzeł ˝Rembertów˝ - węzeł ˝Zakręt˝
- Marki - Okuniew - Halinów - Wiązowna (W3); trasa dłuższa o 10 km od pierwszej.
Wszystkie warianty mają ten sam przebieg na początkowym odcinku trasy od Marek do Rembertowa, po czym warianty W1, WIIIA i W2 odchodzą w stronę południową w kierunku Wesołej, natomiast wariant W3 w kierunku wschodnim i, omijając Okuniew, pomiędzy Halinowem a Sulejówkiem w miejscowości Konik Nowy łączy się z drogą krajową nr 2. Wymienione dwa korytarze różnią się nie tylko długością trasy (o ok. 10 km.), ale także prognozą ruchu: najmniejszy w korytarzu W3 i prawie jednakowy w pozostałych wariantach. Ze względu na mniejsze obciążenie ruchem (o ok. 20%) wariant W3 ma mniejszą ocenę ze względów komunikacyjnych, a dodatkowo jest dłuższy o ok. 10 km.
W skali kraju można zauważyć pewną prawidłowość protestów przy planowaniu korytarzy drogowych - ˝droga tak, ale nie pod moim oknem˝. Każdy z wariantów jest przedmiotem niezadowolenia różnych grup. Szczególne niezadowolenie wykazują mieszkańcy i władze samorządowe Sulejówka, protestując przeciwko wariantowi W2.
Mieszkańcy i władze dzielnicy Wesoła negatywnie oceniają warianty W1, W2 i WIIIA, odnosząc się pozytywnie do W3. Z kolei W3 negatywnie ocenia miejscowe Nadleśnictwo Drewnica ze względu na skalę kolizji z terenami zalesionymi oraz zdecydowanie Min. Obrony Narodowej (tereny wojskowe - strzelnice garnizonowe).
Dla potrzeb ostatecznego ustalenia przebiegu trasy WOW zostały przygotowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad materiały do wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację omawianego przedsięwzięcia, obejmujące m.in. Raport o oddziaływaniu na środowisko (zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska z dnia 27. 04. 2001 r. - Dz.U. Nr 62, poz. 627 z pózn. zm.). Materiały te zostały złożone w dniu 22 listopada 2005 r. w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim. Raport zawiera zestawienie podstawowych parametrów obwodnicy oraz symulacje uciążliwości drogi. Planowane przedsięwzięcie należy niewątpliwie ocenić jako ingerujące w środowisko przyrodnicze i otoczenie społeczne, jednakże każdy z wariantów będzie powodował zajęcie terenu, przecięcie ekosystemów, szlaków migracji zwierząt, likwidację niektórych terenów rekreacyjnych. Przewiduje się więc szereg rozwiązań zapewniających ochronę walorów krajobrazowych oraz zmniejszających uciążliwość inwestycji dla środowiska (zbiorniki wód opadowych, urządzenia oczyszczające, prowadzenie drogi w wykopie, wały ziemne i ekrany ograniczające oddziaływanie akustyczne, nasadzenia drzew i krzewów itp.) Z Raportu wynika też, że obwodnica w rejonie Wesołej i Sulejówka, m.in. w sąsiedztwie strefy ochronnej ujęć wody, nie będzie stanowiła zagrożenia dla zasadniczego poziomu wód podziemnych, co zapewni realizacja urządzeń oczyszczających. W strefie ochronnej ujęć wody pitnej nie wyklucza się zastosowania szczelnego systemu odwodnienia nawierzchni z wód opadowych.
Z analizy rozpatrywanych wariantów wynika, że najkorzystniejszy ekonomicznie jest wariant WIIIA, a w zakresie oddziaływania na środowisko - wariant W2, który najmniej koliduje z istniejącą zabudową mieszkaniową. Natomiast wariant W3, oprócz wydłużenia trasy, uzyskał negatywne opinie Ministerstwa Obrony Narodowej i Nadleśnictwa Drewnica.
Ostateczna decyzja ustalająca wybór wariantu trasy WOW na etapie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zostanie wydana przez Wojewodę Mazowieckiego w uzgodnieniu z Ministerstwem Środowiska.
Łączę wyrazy szacunku
Podsekretarz stanu
Piotr Stomma
Warszawa, dnia 6 stycznia 2006 r.