V kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie planów inwestycyjnych wobec Portu Lotniczego Jasionka

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 6701

w sprawie planów inwestycyjnych wobec Portu Lotniczego Jasionka

   Szanowny Panie Marszałku! W ślad za interpelacją poseł Krystyny Skowrońskiej (znak: SPS-023-6701/07) w sprawie planów inwestycyjnych wobec Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka przedstawiam odpowiedź na zawarte w niej pytania.

   Wychodząc naprzeciw trendom rozwojowym w sektorze lotnictwa cywilnego Minister Transportu uznał za priorytetowe zadanie do realizacji w bieżącym roku opracowanie programu przekształceń Przedsiębiorstwa Państwowego ˝Porty Lotnicze˝ w kierunku jego urynkowienia i wzrostu efektywności działania. Obecnie PPL jest w trakcie przygotowywania strategii rozwoju przedsiębiorstwa, po przedstawieniu której kierownictwu resortu transportu zostaną wszczęte wspólne prace w celu przeprowadzenia właściwych zmian ustawowych, prowadzących do przekształcenia PPL z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę prawa handlowego.

   Realizując politykę rządu wzmacniania roli władz samorządowych, będących generatorami rozwoju regionów, w zarządzanie i finansowanie infrastruktury lotniskowej, a także mając na względzie sukcesywny wzrost ruchu lotniczego na lotnisku Rzeszów-Jasionka oraz prognozy dalszego jego wzrostu, uznano za celowe wydzielenie ze struktury PPL Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka i utworzenie spółki prawa handlowego z udziałem PPL oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. W dniu 21 lipca 2006 r. został podpisany list intencyjny w sprawie utworzenia spółki pod firmą ˝Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka˝ pomiędzy PPL a województwem podkarpackim. Stosowne prace natomiast zostały rozpoczęte w październiku ub. r. i są realizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem działań.

   Minister Transportu zdaje sobie sprawę, iż dynamiczny wzrost przewozów pasażerskich w portach lotniczych (także w PL Rzeszów-Jasionka) powoduje konieczność rozbudowy i modernizacji tych portów. Jednakże planowanie inwestycji oraz ich realizacja leżą w wyłącznych gestiach zarządzających lotniskami. W przypadku PL Rzeszów-Jasionka nakłady do poniesienia na budowę budynku terminalu i dokończenie infrastruktury terminalowej w ramach nowej umowy z wykonawcą, jaki zostanie wybrany w trybie zamówienia publicznego, zostały przewidziane w planach inwestycyjnych na lata 2007-2010.

   Odnosząc się do pytań: trzeciego i czwartego, zadanych przez Panią Poseł, uprzejmie informuję, że kierownictwo PPL podjęło decyzję, iż obsługę handlingową na lotnisku w Rzeszowie świadczyć będzie wyspecjalizowana w obsłudze naziemnej samolotów spółka Warsaw Airport Services Sp. z o.o. Firma ta ma obowiązek stworzyć właściwą, zgodnie z literą prawa, organizację pracy, jak również zapewnić niezbędny sprzęt handlingowy, zwłaszcza w aspekcie planowanego uruchomienia z Rzeszowa połączenia transatlantyckiego.

   Zgodnie z ustawą z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej oraz aktem wykonawczym do tej ustawy stałe utrzymywanie lotniczych przejść granicznych leży w kompetencji właściwego dla danego terytorium wojewody. Nie jest właściwością Ministra Transportu ingerowanie w kwestie budżetowe poszczególnych województw. Mając to na uwadze, informuję, na podstawie danych uzyskanych z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, iż w budżecie Wojewody Podkarpackiego zaplanowano na rok bieżący na wydatki związane z funkcjonowaniem przejść granicznych następujące kwoty: 12 700 tys. zł na wydatki majątkowe oraz 6125 tys. zł na wydatki bieżące, w ramach których przeznaczono 10 mln zł na dofinansowanie inwestycji na lotniczym przejściu granicznym Rzeszów-Jasionka oraz 393 tys. zł na bieżące utrzymanie tego przejścia.

   Uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie powyższej odpowiedzi.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Eugeniusz Wróbel

   Warszawa, dnia 16 marca 2007 r.