V kadencja

Interpelacja w sprawie propozycji wprowadzenia godziny policyjnej dla młodzieży

Interpelacja nr 6201

do ministra edukacji narodowej

w sprawie propozycji wprowadzenia godziny policyjnej dla młodzieży

   Szanowny Panie Ministrze! Chciałybyśmy poruszyć kilka istotnych kwestii dotyczących złożonego na ręce marszałka Sejmu przez Ligę Polskich Rodzin projektu nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym i postępowaniu w sprawach nieletnich. Projektodawcy na czele z wiceprezesem Rady Ministrów, ministrem edukacji narodowej Romanem Giertychem, chcą, by od 1 stycznia 2007 r. gminy mogły wprowadzać tzw. godziny bezpieczeństwa dla młodych ludzi. Miałyby one polegać na zakazie przebywania dzieci i młodzieży bez opieki rodziców nocą w miejscach publicznych. W myśl założeń projektu w przypadku pobytu nastolatka poza domem pomiędzy godziną 23 a 5 rano policja miałaby obowiązek wylegitymować go oraz zatrzymać do czasu przekazania pod opiekę rodziców. Pierwsze złamanie zakazu kończyłoby się ostrzeżeniem. W sytuacji gdy młody człowiek dopuściłby się takiego zachowania ponownie, istniałaby możliwość ukarania jego rodziców karą grzywny w wysokości do 5 tysięcy zł. Samorządy mogłyby wyjątkowo uchylać wprowadzone godziny bezpieczeństwa dla młodzieży, np. w przypadkach imprez lub innych szczególnych sytuacji.

   Opisywana wyżej inicjatywa spotyka się z ogromnym poparciem społeczeństwa. Według ostatnich badań OBOP aż 80% Polaków opowiada się za wprowadzeniem godziny policyjnej dla młodzieży.

   W związku z powyższym uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

   Czy ustanowienie wyżej opisanego zakazu nie stanowi zbyt daleko posuniętej ingerencji w sferę praw i wolności obywatelskich gwarantowanych konstytucją? Zgodnie z brzmieniem art. 52 § 1 konstytucji każdemu zapewnia się wolność poruszania się po terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyboru miejsca zamieszkania i pobytu. W art. 31 § 3 konstytucji czytamy, iż ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw. Czy sam fakt przebywania osoby, która nie ukończyła 18 roku życia, w miejscu publicznym należy traktować już jako zagrożenie dla bezpieczeństwa czy też porządku publicznego?

   Czemu tak naprawdę ma służyć wprowadzenie zakazu poruszania się młodych ludzi po ulicach w godzinach nocnych? Czy chodzi o ochronę młodzieży przed dorosłymi czy też raczej o ochronę dorosłych przed młodzieżą?

   Czy biorąc pod uwagę, iż w ostatnim czasie zauważalny jest wyraźny brak poszanowania młodzieży w stosunku do wszelkich zakazów, nie należy się spodziewać, iż reakcją na ustanowienie godziny policyjnej dla młodzieży będzie tylko i wyłącznie bunt? Jakie będą skutki wprowadzenia zakazu? Czy nie stanie się on tylko i wyłącznie swoistym wyzwaniem dla młodzieży i nie spowoduje fali innych negatywnych zachowań (np. masowego fałszowania dokumentów w celu obejścia zakazu)?

   Czy dolegliwość w związku z naruszeniem zakazu nie powinna w jakiś sposób bezpośrednio dotykać młodego człowieka, który dopuścił się naruszenia? Projektodawcy proponują karać grzywną rodziców dziecka, które pomimo wcześniejszego ostrzeżenia nie zastosowało się do ustanowionych norm. Czy sankcja tego rodzaju wywoła skutek wychowawczy oraz zapobiegawczy w stosunku do młodego człowieka czy tylko utwierdzi go w poczuciu bezkarności wywołanym przekonaniem, iż osobiście w zasadzie nie poniósł żadnej kary?

   Z poważaniem

   Posłanki Ewa Wolak

   i Jadwiga Zakrzewska

   Wrocław, dnia 8 stycznia 2007 r.