V kadencja

Interpelacja w sprawie modernizacji odcinka linii kolejowej Szczecin Główny-Szczecin Gumieńce-granica państwa

Interpelacja nr 7519

do ministra transportu

w sprawie modernizacji odcinka linii kolejowej Szczecin Główny-Szczecin Gumieńce-granica państwa

   Szanowny Panie Ministrze! Marszałek województwa zachodniopomorskiego jest kolejny już raz zaniepokojony zmianami, jaki wprowadzane są do Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝. Otóż na początku 2007 r. w ramach tego programu, w osi priorytetowej VII: Transport przyjazny środowisku nie znalazły się zapisy dotyczące niezbędnych inwestycji na dolnym odcinku Odry, od Kostrzyna do Szczecina. Inwestycji, które przyczynią się do poprawy warunków żeglugowych oraz bezpieczeństwa przeciwpowodziowego.

   Tym razem po przyjęciu przez Radę Ministrów 3 stycznia 2007 r. indykatywnego wykazu dużych projektów w ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ nie znalazły się w nim kolejne projekty dotyczące Szczecina i regionu szczecińskiego.

   Pierwszym projektem, który nie znalazł się w Programie Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ jest modernizacja połączenia kolejowego o strategicznym dla regionu szczecińskiego, ale także Polski znaczeniu, na trasie Szczecin Główny-Szczecin Gumieńce-granica państwa. Współpraca gospodarcza pomiędzy Szczecinem a Berlinem rozwija się coraz prężniej, rośnie liczba turystów podróżujących pomiędzy tymi miastami. Dużą stratą dla regionu byłoby niewykorzystanie gospodarczego potencjału, który daje Szczecinowi połączenie kolejowe łączące Szczecin z Berlinem i innymi niemieckimi, przygranicznymi miastami.

   To nie jedyny odrzucony projekt w ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝. Chodzi także o projekt szczecińskiego szybkiego tramwaju na odcinku od Basenu Górniczego do osiedla Kijewo oraz projektu ˝Zakup taboru tramwajowego, budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie˝. Również i te inwestycje zostały pozbawione finansowania z POIiŚ.

   Jednocześnie marszałek województwa zachodniopomorskiego zwraca się z prośbą o uwzględnienie w powyższym wykazie projektu ˝Przebudowa ulicy Autostrada Poznańska w Szczecinie - etap III-V˝. Projekt ten opiewa na kwotę 60 mln euro i wymaga wsparcia. Jego realizacja umożliwi włączenie zmodernizowanej ulicy do autostrady A6 i połączenie jej z siecią autostrad europejskich, jak również wpłynie na rozwój autostrad i dróg ekspresowych w kierunku południowym. Taki rozwój dróg i komunikacji jest dla rozwoju Szczecina i regionu niezwykle ważny.

   Koszty realizacji powyższych projektów, a także pieniądze przeznaczone na dla programu POIiŚ znacznie przewyższają alokację środków dla poszczególnych 16 programów regionalnych. Dlatego ich finansowanie w ramach POIiŚ znacząco wpłynie na rozwój infrastruktury Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, ale nie tylko - ponieważ pozwoli na dodatkowe inwestycje w pozostałej części województwa zachodniopomorskiego, rozwijając turystykę i gospodarkę w regionie Morza Bałtyckiego.

   Chciałbym ponadto zwrócić uwagę na stanowisko radnych województwa zachodniopomorskiego (będące załącznikiem do uchwały nr III/39/07 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z 27 lutego 2007 r.), dotyczące postanowień uchwały z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Sejmik wojewódzki jest pełen obaw co do negatywnych skutków, jakie może wprowadzić tzw. weto wojewody wobec decyzji o wyborze projektów w ramach regionalnego programu operacyjnego. Przepis prawny, który umożliwia wojewodzie faktyczne współdecydowanie w zakresie wyboru projektów, narusza ustrojową właściwość samorządu terytorialnego, może także przedłużać procedury oraz prowadzić do spadku efektywności wykorzystania unijnych pieniędzy.

   Czy zatem jest możliwe ponowne rozważenie możliwości zakwalifikowania powyższych projektów i umieszczenia ich w Programie Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝? Można bowiem nierzadko odnieść wrażenie, że zarówno Szczecin, jak i całe Pomorze jest traktowane przez władze centralne po macoszemu, a większość pomocy kierowana jest do najprężniej rozwijających się regionów Polski.

   Z poważaniem

   Poseł Stanisław Wziątek

   Warszawa, dnia 20 marca 2007 r.