V kadencja
Odpowiedź ministra rolnictwa i rozwoju wsi
na interpelację nr 692
w sprawie kar za przekroczenie limitów kwot mlecznych, a także możliwości wydzielenia kwoty restrukturyzacyjnej dla rolników, którzy złożyli wnioski do Sektorowego Programu Operacyjnego
W nawiązaniu do interpelacji Posła na Sejm RP Pana Eugeniusza Grzeszczaka, przekazanej przy piśmie z dnia 19 stycznia br., nr SPS-023-692/06, w sprawie kar za przekroczenie limitów kwot mlecznych oraz możliwości wydzielenia kwoty restrukturyzacyjnej dla rolników, którzy złożyli wnioski w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w dniu 13 grudnia 2005 r. Komisji Europejskiej został przedłożony raport ˝Restrukturyzacja polskiego sektora mleczarskiego w latach 2000-2005 w kontekście starań o rezerwę restrukturyzacyjną w wysokości 416 126 ton˝, który będzie podstawą podjęcia przez Komisję decyzji o uruchomieniu tzw. rezerwy restrukturyzacyjnej, która zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych może zostać uwolniona, począwszy od 1 kwietnia 2006 r. W przedmiotowym raporcie przedstawione są informacje o procesie restrukturyzacyjnym zachodzącym w sektorze mleczarskim, w szczególności zmianach w rozdysponowaniu produkcji mleka na potrzeby gospodarstw i do obrotu rynkowego. Udokumentowanie spadku zużycia mleka w gospodarstwach na rzecz zwiększenia ilości mleka i przetworów mlecznych wprowadzonych do obrotu rynkowego jest warunkiem uzyskania przez Polskę rezerwy restrukturyzacyjnej. Jednocześnie w ww. raporcie Polska przedstawia argumenty uzasadniające potrzebę przyznania całości rezerwy i przeznaczenia jej na powiększenie krajowej ilości referencyjnej dla dostawców hurtowych.
Jednocześnie mając na uwadze przewidywane przekroczenie krajowej ilości referencyjnej przeznaczonej dla dostawców hurtowych, w styczniu br. na forum UE podjęto działania w sprawie możliwości wykorzystania przyznanej rezerwy restrukturyzacyjnej do zbilansowania krajowej ilości referencyjnej przeznaczonej dla dostaw w rozliczeniu roku kwotowego 2005/2006 oraz o dokonanie na szczeblu krajowym zamiany nierozdysponowanej krajowej rezerwy dla dostawców bezpośrednich na ilości referencyjne dla dostaw hurtowych i ich wykorzystanie do zbilansowania przekroczenia krajowej ilości referencyjnej dla dostaw hurtowych w bieżącym roku kwotowym 2005/2006.
Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającym opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych każde przekroczenie krajowej ilości referencyjnej oraz wynikającej z niego opłaty zostaje ustalone na poziomie krajowym w każdym Państwie Członkowskim, przy rozróżnieniu między dostawami a sprzedażą bezpośrednią. W przypadku gdy producent dysponuje dwiema ilościami referencyjnymi, jego wkład do wszelkich należnych opłat za przekroczenie posiadanych ilości referencyjnych jest obliczany oddzielnie dla każdej ilości.
W trakcie trwania roku kwotowego istnieje możliwość konwersji ilości referencyjnych dla dostaw na ilości referencyjne dla sprzedaży bezpośredniej i odwrotnie na należycie uzasadniony wniosek producenta. Komisja Europejska dostosowuje w odniesieniu do każdego Państwa Członkowskiego przed końcem roku kwotowego podział krajowych ilości referencyjnych między dostawy a sprzedaż bezpośrednią, w świetle wnioskowanych przez producentów konwersji między indywidualnymi ilościami referencyjnymi dla dostaw i dla sprzedaży bezpośredniej.
Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że kwestia dotycząca zniesienia regionalizacji w obrocie indywidualnymi ilościami referencyjnymi jest przedmiotem prac parlamentarnych nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych. Ostateczny kształt proponowanych zmian w zakresie ewentualnego zniesienia regionalizacji w obrocie indywidualnymi ilościami referencyjnymi będzie zależał od decyzji Parlamentu w tym zakresie, przy czym zapisy ustawy uchwalonej przez Sejm w dniu 26 stycznia br., jaka zostanie przekazana do Senatu, nie wprowadzają zmiany polegającej na zniesieniu ograniczenia w obrocie indywidualnymi ilościami referencyjnymi.
W odniesieniu do możliwości wydzielenia kwoty restrukturyzacyjnej dla rolników, którzy złożyli wnioski do Sektorowego Programu Operacyjnego, uprzejmie informuję, że biorąc pod uwagę kryteria dostępu do środków finansowych tego programu oraz wielkość krajowej rezerwy krajowej kwoty mlecznej, wydaje się, że rozwiązanie takie nie byłoby w pełni uzasadnione. Kryteria dostępu do środków ww. programu w działaniu dotyczącym inwestycji w gospodarstwach rolnych określają bowiem, że w dziedzinach produkcji, dla których istnieją ograniczenia co do wielkości produkcji, ustanowione na poziomie gospodarstwa, czyli tak jak w przypadku produkcji mleka, pomoc może być przyznana na inwestycję, która odpowiada limitowi produkcji, jakim dysponuje to gospodarstwo.
Minister
Krzysztof Jurgiel
Warszawa, dnia 6 lutego 2006 r.