V kadencja

Interpelacja w sprawie polityki cenowej zarządu PKN Orlen SA, w szczególności dotyczącej Płocka

Interpelacja nr 605

do ministra skarbu państwa

w sprawie polityki cenowej zarządu PKN Orlen SA, w szczególności dotyczącej Płocka

   Szanowny Panie Premierze! Od kilku lat w Płocku ceny paliw znajdują się na jednym z najwyższych poziomów w kraju. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że to w Płocku wytwarzana jest etylina i olej napędowy, zatem ceny te powinny być niskie. Na koszt produktu składa się bowiem koszt transportu, który w tym przypadku jest znikomy. Prezes Zarządu PKN ORLEN S.A. Igor Chalupec w odpowiedzi na interwencję w tej sprawie wystosowaną do niego przez władze miasta Płocka dał do zrozumienia, że nie spełni ich prośby o wyraźną obniżkę cen paliw w Płocku na stacjach PKN ORLEN S.A. Obniżka ta pociągnęłaby za sobą spadek cen na stacjach u innych sprzedawców działających na terenie Płocka, gdyż firma ta jest głównym graczem na lokalnym rynku, posiadając największą ilość stacji paliw. Jeżeli chodzi o ceny paliw, to cena etyliny 95 w dniu 1 stycznia 2006 roku na stacji JET w Częstochowie wynosiła 3,57 zł za litr, w Łodzi na stacji PKN ORLEN S.A. - 3,53 zł, podczas gdy w Płocku aż 3,96 zł. Działania Zarządu Spółki w tej dziedzinie nie mają nic wspólnego z wolnym rynkiem.

   Mieszkańcy Płocka są zbulwersowani polityką Zarządu Spółki i to trwającą od wielu lat. Odpowiedź Prezesa PKN ORLEN S.A. władzom Płocka musiała zostać negatywnie przyjęta przez płocczan. Tym samym Prezes Igor Chalupec potwierdził powszechną opinię w Płocku, że kierownicze stanowiska w tej spółce stanowią intratne synekury dla wpływowych osób działających na szczytach świata polityki i biznesu w Polsce. Jako pracownicy - wysoko kwalifikowani menagerowie od dłuższego czasu nie utożsamiają się z Płockiem, a ich dotychczasowa działalność ma charakter kontraktowy, co nie dopinguje ich do działań na rzecz miasta, które jest stolica polskiej chemii i siedzibą PKN Orlen, gdzie prace mają ww. menagerowie.

   Mieszkańcy Płocka mają poczucie swojej dużej wartości. To właśnie oni wysiłkiem swoich ojców budowali kombinat, a młodzi ludzie tworzyli jego potęgę przez wiele lat. Natomiast lokowani tu w ostatnich latach różnego rodzaju specjaliści na eksponowanych stanowiskach, często ˝fachowcy˝ z partyjnego i towarzyskiego klucza, aby pobierać odpowiednio wysokie, szokujące przeciętnego obywatela wynagrodzenia. Jeszcze kilka lat temu wynagrodzenia członków zarządu były kilkakrotnie niższe niż obecnie. Proszę porównać zarobki Zarządu Petrochemii Płock (obecnie PKN Orlen) kierowanego przez prezesa Konrada Jaskółę z zarobkami obecnego zarządu PKN Orlen kierowanego przez Igora Chalupca.

   Wśród płocczan istnieje wykwalifikowana kadra zarządzająca tą spółką. Trzeba tylko jej dać szansę. Podwaliny pod upolitycznienie PKN ORLEN S.A. stworzone zostały w połowie lat 90. Znakomici fachowcy, tacy jak Panowie Czesław Bugaj czy Marek Mroczkowski i wielu innych, zostali usunięci w cień, oddając pole nieznanym, w większości niezwiązanym z branżą paliwową tzw. menedżerom spoza Płocka, lokowanym w Płocku przez polityków lub wielki kapitał (np. bank PKO S.A. czy specjalistów z BP).

   Minister Skarbu Państwa reprezentuje głównego akcjonariusza PKN ORLEN, czyli Skarb Państwa. To właśnie Skarb Państwa forsował kandydaturę Igora Chalupca na szefa ORLENU. Dlatego uważam, że jako główny akcjonariusz spółki, a tym samym reprezentujący Skarb Państwa, czyli interesy Polski i jej mieszkańców - w tym i płocczan, jest władny wpłynąć na decyzje Zarządu PKN ORLEN S.A. do takiej obniżki cen paliw na stacjach firmowych koncernu PKN Orlen w Płocku jak i w innych miastach kraju (przykładowo: Łódź, Toruń, Częstochowa). Transport paliw w różne części kraju za pomocą transportu samochodowego, kolejowego czy przesyłu rurociągami to przecież dodatkowy koszt. Rachunek ekonomiczny jest więc dla mnie niezrozumiały, gdyż paliwo wytwarzane w Płocku jest najdroższe w Polsce. Wolny rynek to również konkurencja w sektorze paliw płynnych, a nie zmowa cenowa podmiotów działających na tym rynku.

   W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania:

   1. Jakie decyzje podejmie Ministerstwo Skarbu Państwa jako akcjonariusz posiadający wpływ na PKN ORLEN S.A. w celu ustalenia z Zarządem PKN Orlen porównywalnych cen paliw z innymi miastami (Łódź, Toruń, Częstochowa) lub też obniżenia na stacjach koncernu w Płocku?

   2. Jakie są zamierzenia Skarbu Państwa co do składu Rady Nadzorczej, a następnie Zarządu PKN Orlen w kontekście mającego się odbyć Nadzwyczajnego Zgromadzenia Akcjonariuszy PKN Orlen w dniu 31 stycznia 2006 roku, w czasie gdy w składzie Rządu Pana Premiera Marcinkiewicza nie ma Ministra Skarbu Państwa?

   3. Czy Skarb Państwa przewiduje powołanie płocczan w skład Zarządu czy Rady Nadzorczej PKN Orlen?

   Z poważaniem

   Poseł Zenon Wiśniewski

   Płock, dnia 10 stycznia 2006 r.