V kadencja
Odpowiedź ministra obrony narodowej
na interpelację nr 1204
w sprawie przeszkolenia w kraju wybranej grupy pilotów na samoloty F-16
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Posła Mieczysława Marcina Łuczaka w sprawie przeszkolenia w kraju wybranej grupy pilotów na samoloty F-16 (SPS-023-1204/06), proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Koszty wyszkolenia pilota na samolot F-16 są określone w odniesieniu do planowanego dla niego zakresu szkolenia. W USA przeszkolonych zostanie łącznie 49 pilotów Sił Powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej.
Doszkolenie polskich pilotów do poziomu ˝Combat Ready˝ będzie realizowane w Polsce przy wykorzystaniu mobilnych zespołów szkoleniowych (Mobile Training Team) i instruktorów - pilotów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Dalsze szkolenie, zarówno podstawowe, jak i doskonalące, realizowane będzie w oparciu o kadrę 7 polskich instruktorów-pilotów samolotu F-16 objętych najobszerniejszym programem szkolenia zawierającym w kolejności:
- kurs specjalistyczny języka angielskiego,
- podstawowy i zaawansowany kurs na odrzutowym naddźwiękowym samolocie szkolnym T-38 C (przygotowujący do przeszkolenia na F-16),
- podstawowy kurs przeszkolenie na F-16,
- kurs dowódców ugrupowań lotniczych na F-16,
- kurs pilotów - instruktorów na F-16.
Łączny czas szkolenia według powyższego planu wynosi 2 lata, a koszt wyszkolenia jednego pilota - instruktora to 3,2 mln USD.
Kolejnych 6 pilotów zostanie objętych szkoleniem według podanego wyżej schematu, do kursu dowódcy klucza włącznie. Koszt cyklu szkolenia jednego pilota tej grupy wynosi 2,5 mln USD.
Pozostałych 36 pilotów będzie w USA przeszkolonych językowo oraz w zakresie podstawowym i zaawansowanym na samolocie T-38 C. Koszt jednostkowy tego cyklu szkolenia wynosi 350 tys. USD. Z tej grupy 24 pilotów objętych będzie w USA kursami przeszkolenia podstawowego na F-16, których koszty wynoszące łącznie 40 mln USD zostaną pokryte ze środków pomocowych rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i nie obciążą budżetu Rzeczypospolitej Polskiej. 12 pilotów po ukończeniu kursów na T-38 C w USA zostanie przeszkolonych na F-16 w kraju.
Ze środków ujętych w umowie o zakupie przez Polskę samolotu F-16 sfinansuje się również przeszkolenie w USA 184 osób personelu technicznego w 25 różnych specjalnościach, w tym 51 specjalistów uzyska uprawnienia instruktorskie umożliwiające prowadzenie szkolenia kolejnych grup personelu technicznego w kraju.
Mając na uwadze konieczność spełnienia wymogów bezpiecznej eksploatacji samolotów F-16, a szczególnie w jej początkowej fazie wdrażania, oraz konieczność osiągnięcia w nakazanym czasie gotowości operacyjnej sił zadeklarowanych do dyspozycji NATO, jak również wyszkolenie odpowiedniej liczby instruktorów wszystkich specjalności, warunkujących zdolność do uruchomienia dalszego szkolenia w kraju, ustalono minimalną i niezbędną liczbę pilotów i specjalistów technicznych, którzy zostaną wyszkoleni w USA. Pozostały personel latający i techniczny eskadr użytkujących samoloty F-16 będzie przeszkolony w kraju.
W docelowym systemie przeszkalania na F-16 Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych (WSOSP) będzie pełniła rolę centrum szkolenia technicznego. W tym celu zostanie ona wyposażona w specjalistyczne pomoce szkoleniowe zakupione w ramach kontraktu na zakup samolotu wielozadaniowego. Wytypowani wykładowcy WSOSP, po przeszkoleniu w USA, uzyskają niezbędne uprawnienia do prowadzenia zajęć z tematyki związanej z samolotem F-16.
Praktyczne przeszkalanie w powietrzu pilotów na uzupełnienie składów eskadr Sił Powietrznych RP wyposażonych w samoloty F-16 będzie prowadzone w 3. eskadrze lotnictwa taktycznego rozmieszczonej w bazie lotniczej Poznań-Krzesiny. Eskadra ta będzie łączyła rolę jednostki przeszkalającej pilotów z zadaniami operacyjnymi. Przenoszenie miejsca przeszkolenia praktycznego do WSOSP jest niecelowe, wymagałoby to poniesienia znacznych nakładów na dostosowanie infrastruktury i wyposażenia bazy lotniczej Dęblin do stałego stacjonowania samolotów F-16.
W zakresie pytania dotyczącego źródła finansowania szkolenia pilotów Sił Powietrznych informuję, iż szkolenie na samolot F-16 prowadzone w USA jest finansowane ze środków ujętych w umowie o zakupie przez Polskę samolotu wielozadaniowego. Koszty prowadzonego w kraju przeszkalania na F-16 kolejnych grup pilotów oraz ich dalszego szkolenia do poziomu ˝Combat Ready˝ zostaną ujęte w budżecie Sił Powietrznych.
W odniesieniu do kwestii powstania Międzynarodowego Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie informuję, iż proces ten nie wyszedł poza fazę analiz i prac koncepcyjnych prowadzonych w Dowództwie Sił Powietrznych. Warunkiem utworzenia ośrodka jest rozstrzygnięcie kwestii wyposażenia WSOSP w samolot przeznaczony do zaawansowanego szkolenia pilotów samolotów myśliwskich (tzw. Lead In Fighter Trainer - LIFT).
W związku z tym, że Siły Powietrzne nie dysponują obecnie samolotem klasy LIFT, co jest warunkiem koniecznym utworzenia MOSL w Dęblinie, proces ten został zahamowany.
Odpowiadając na pytanie dotyczące badań lekarskich personelu latającego wytypowanego do przeszkolenia na samoloty F-16, informuję, iż odbywają się one w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej (WIML) w Warszawie. Instytut prowadzi także - wymagane dla kandydatów do przeszkolenia - specjalistyczne szkolenia i treningi w komorze niskich ciśnień i na wirówce.
Zakres i procedury badań lotniczo-lekarskich oraz treningów specjalistycznych zostały pozytywnie zweryfikowane przez zespół specjalistów Sił Powietrznych USA. WIML otrzymał stosowny certyfikat, dzięki któremu jego orzeczenia są uznawane przez stronę amerykańską i nie ma potrzeby wykonywania dodatkowych badań w USA.
Odnosząc się do kwestii wyszkolenia załóg na samolot F-16, wyjaśniam, że zgodnie ze standardami NATO powinniśmy docelowo osiągnąć wskaźnik 1,5 pilota na samolot. Dla 48 zakupionych samolotów konieczne jest więc przygotowanie łącznie 72 pilotów.
Osiągnięcie nakazanego wskaźnika będzie wymagało przeszkolenia w kraju od podstaw 35 pilotów. Będzie ono prowadzone równolegle ze szkoleniem doskonalącym (do poziomu ˝Combat Ready˝) 37 pilotów przeszkolonych na F-16 w USA. W późniejszym okresie ilość pilotów szkolonych w poszczególnych latach będzie dostosowana do potrzeb wynikających z konieczności uzupełnienia stanów osobowych eskadr F-16.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, mam nadzieję, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.
Łączę wyrazy szacunku
Minister
Radosław Sikorski
Warszawa, dnia 17 marca 2006 r.