V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 5328
w sprawie podjęcia działań mających na celu częściowe rozładowanie ruchu drogi krajowej K52 na odcinku Andrychów-Bielsko-Biała przez przedłużenie trasy kursowania pociągu papieskiego
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację posła Marka Polaka w sprawie podjęcia działań mających na celu częściowe rozładowanie ruchu drogi krajowej K52 na odcinku Andrychów-Bielsko-Biała przez przedłużenie trasy kursowania Pociągu Papieskiego, pismo nr SPS-023-5328/06 z dnia 7 listopada 2006 r., uprzejmie wyjaśniam, że w konsekwencji wieloletniego niedoinwestowania infrastruktury kolejowej jej stan techniczny ulegający postępującej degradacji wymaga zwielokrotnionych nakładów finansowych na przywrócenie i zachowanie parametrów technicznych linii kolejowych.
Dotychczasowe środki budżetowe na finansowanie inwestycji kolejowych wystarczały jedynie na zapewnienie współfinansowania inwestycji realizowanych z funduszy UE. Przyjęcie 16 grudnia 2005 r. pakietu ustaw: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym, o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego i o Funduszu Kolejowym umożliwiło już w roku bieżącym przeznaczenie większych środków budżetowych zarówno na inwestycje, jak i na utrzymanie infrastruktury kolejowej. W budżecie państwa na rok 2006 przewidziana została na infrastrukturę kolejową kwota 765 596 tys. zł, z tego 260 000 tys. zł na utrzymanie infrastruktury kolejowej, 505 596 tys. zł na inwestycje kolejowe, w tym na współfinansowanie projektów realizowanych ze środków UE.
Ponadto z Funduszu Kolejowego w roku bieżącym około 80 mln zł przeznaczone zostanie m.in. na: dofinansowanie inwestycji w infrastrukturze kolejowej (9861,3 tys. zł), remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej (71 947,15 tys. zł).
Pomimo że sukcesywnie po wykonaniu usług lub zrealizowaniu zadań są przekazywane PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. dotacje, na które przeznaczono środki budżetowe (zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 28 marca 2003 o transporcie kolejowym oraz ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych), nie są one wystarczające na pokrycie wszystkich kosztów utrzymania i inwestycji odtworzeniowych linii kolejowych.
Przywrócenie parametrów konstrukcyjnych linii na odcinku Wadowice-Bielsko-Biała wymaga kompleksowej wymiany nawierzchni na długości 41 km toru oraz naprawy pozostałych elementów infrastruktury, m.in. wymiany rozjazdów, naprawy obiektów inżynieryjnych, budowli, urządzeń energetycznych i sterowania ruchem kolejowym. Koszt rewitalizacji tego odcinka linii szacuje się na kwotę 100 mln zł.
Aktualna sytuacja finansowa zarządcy uniemożliwia przeznaczenie takiej kwoty z własnych środków na inwestycję odtworzeniową linii znaczenia lokalnego. Środki finansowe są kierowane głównie na naprawy linii wchodzących w skład ciągów międzynarodowych. Zachowanie bezpieczeństwa ruchu pociągów, z uwagi na istniejący stan infrastruktury kolejowej, wymusza wprowadzanie ograniczeń prędkości pociągów bądź wyłączenie z eksploatacji elementów infrastruktury kolejowej, dla których wprowadzenie nawet minimalnej prędkości nie gwarantuje bezpieczeństwa kursujących pociągów.
W zaistniałej sytuacji nie jest możliwe aktualnie przeznaczenie dodatkowych środków finansowych na modernizację odcinka linii 117 Wadowice-Kęty-Bielsko-Biała, która jest niezbędna dla przedłużenia trasy kursowania Pociągu Papieskiego.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że pociąg ten nie jest objęty dofinansowaniem samorządu. PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. w relacji Kraków-Wadowice-Kraków realizuje proponowaną ofertę przewozową na własne ryzyko. Proponowana oferta realizowana jest specjalnie wyposażonym w urządzenia multimedialne składem pociągu zapewniającym emisję materiałów filmowych związanych z Ojcem Świętym. Przewozy realizowane tym pociągiem stanowią ofertę dla grup zorganizowanych i indywidualnych klientów, składających specjalne zamówienia na tego rodzaju przewozy. W ofercie tej spółka PKP Przewozy Regionalne zapewnia wszystkim podróżnym miejsca siedzące. Istnieje także możliwość wynajęcia całego pociągu. Nie chcąc zatracić idei, która inicjowała uruchomienie Pociągu Papieskiego, spółka nie planuje wydłużenia jego relacji do Bielska-Białej.
Natomiast spółka może realizować przewozy w relacji Bielsko-Biała-Wadowice, jeśli zostaną one zamówione przez samorządy zainteresowanych województw, ponieważ organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku służby publicznej, zgodnie z ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.), należy do zadań własnych samorządu województwa i jest finansowane ze środków samorządu.
Ponadto informuję, iż w sprawie wydłużenia trasy kursowania Pociągu Papieskiego oraz podniesienia parametrów eksploatacyjnych na odcinku linii nr 117 Wadowice-Bielsko-Biała w dniu 2 października 2006 r. w siedzibie Urzędu Gminy w Kętach miało miejsce spotkanie przedstawicieli samorządów lokalnych, spółek PKP Przewozy Regionalne i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W spotkaniu tym uczestniczyli posłowie na Sejm RP. Na spotkaniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadeklarowała pomoc merytoryczną i finansową przy opracowywaniu studium wykonalności modernizacji odcinka linii kolejowej nr 117 Wadowice-Bielsko-Biała. Studium to byłoby finansowane przez spółki PKP i samorządy terytorialne, natomiast realizacja zadania objętego studium ze środków UE na rozwój regionów przy współfinansowaniu przez samorządy terytorialne. W powyższej sprawie dla kontynuowania podjętych inicjatyw planowane jest kolejne spotkanie.
Podsekretarz stanu
Mirosław Chaberek
Warszawa, dnia 30 listopada 2006 r.