V kadencja
Odpowiedź ministra pracy i polityki społecznej
na interpelację nr 5559
w sprawie zwiększenia ulg na przejazdy koleją dla inwalidów wojennych I grupy
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie interpelacji pana posła Romana Czepe, dotyczącej zwiększenia ulg na przejazdy koleją dla inwalidów wojennych, uprzejmie informuję.
Ustawą z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. z 2002 r. Nr 4, poz. 34) zostało zmienione m.in. brzmienie art. 16 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 1983 r., z późn. zm.), w wyniku czego inwalidom wojennym i wojskowym ograniczono zarówno wymiar, jak i zakres wcześniej posiadanych uprawnień do ulg przejazdowych. I tak:
- inwalidom zaliczonym do I grupy inwalidów w miejsce dotychczasowego uprawnienia do bezpłatnych przejazdów wszystkimi środkami publicznego transportu kolejowego i autobusowego w klasie dowolnej (1 lub 2) przyznano prawo do ulgi 78% przy przejazdach w pociągach osobowych i pospiesznych w klasie dowolnej oraz autobusami w komunikacji zwykłej.
Do takiej samej ulgi został uprawniony przewodnik towarzyszący w podróży inwalidzie wojennemu zaliczonemu do I grupy inwalidów:
- inwalidzi wojenni zaliczeni do II i III grupy inwalidów w miejsce uprawnienia do ulgi 50% przy przejazdach wszystkimi środkami publicznego transportu kolejowego i autobusowego w klasie dowolnej uzyskali jedynie prawo do ulgi 37% przy przejazdach w pociągach osobowych i pospiesznych oraz autobusami w komunikacji zwykłej.
Grupa ta utraciła całkowicie prawo do jakiejkolwiek ulgi przy przejazdach pociągami ekspresowymi, IC, EC oraz komunikacją autobusową przyspieszoną i pospieszną.
Jednakże na mocy ustawy z dnia 11 października 2002 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych (Dz.U. Nr 181, poz. 1515) zmienione zostało m.in. brzmienie art. 16 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 87, z późn. zm.), w wyniku czego zwiększono zakres uprawnień inwalidów wojennych w stosunku do stanu obowiązującego do 31 stycznia 2002 r. I tak, zgodnie z art. 16 ust. 3-5 tajże ustawy, inwalida wojenny i jego opiekun przy przejazdach w komunikacji krajowej, na podstawie biletów jednorazowych, uprawnieni są:
1) inwalida zaliczony do I grupy inwalidów, do ulgi w wysokości:
- 78% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w klasie 1 i 2 pociągów osobowych i pospiesznych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej, przyspieszonej i pospiesznej,
- 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w 1 i 2 klasie pociągów ekspresowych, InterCity i EuroCity;
2) inwalida zaliczony do II i III grupy inwalidów uprawniony jest do ulgi 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w 1 i 2 klasie wszystkich rodzajów pociągów i autobusowego w komunikacji zwykłej, przyspieszonej i pospiesznej;
3) przewodnik lub opiekun towarzyszący w podróży inwalidzie I grupy ma prawo do ulgi 95%.
Warto zaznaczyć, że uprawnienia do ulg ustawowych przy przejazdach środkami publicznego transportu kolejowego i autobusowego w komunikacji krajowej są finansowane z budżetu państwa (transport kolejowy) oraz z budżetów samorządu wojewódzkiego (transport autobusowy). Zatem dokonanie nowelizacji którejkolwiek z ustaw przyznających prawo do ulgowych przejazdów, w tym ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, w kierunku zwiększenia zakresu i wymiaru obecnych uprawnień spowodowałoby zwiększenie wydatków budżetu państwa i budżetów samorządów wojewódzkich poprzez zwiększenie dotacji przedmiotowej dla przewoźników kolejowych oraz zwiększenie dopłat dla PKS i uprawnionych przewoźników autobusowych na pokrycie utraconych wpływów z tytułu stosowania ulg ustawowych.
Zdaniem ministra transportu, zważywszy, iż problem rozszerzenia zakresu ulg ustawowych obok sfery finansowej obejmuje obszar kreowanej przez rząd szeroko pojętej polityki społecznej, inicjatywa ustawodawcza w tym przedmiocie może być podjęta dopiero po uzyskaniu akceptacji do rozszerzenia dotychczasowego zakresu ulg i po ustaleniu, jakich grup uprawnionych i w jakim zakresie zwiększenie ulg miałoby dotyczyć, albowiem otrzymywane przez Ministerstwo Transportu wnioski w tym przedmiocie dotyczą nie tylko kombatantów oraz inwalidów wojennych i wojskowych, ale także innych grup osób uprawnionych z mocy różnych ustaw.
Na zakończenie, odnosząc się do postulatu dokonania ewentualnych zmian w uprawnieniach inwalidów wojennych (wojskowych), uprzejmie informuję, że kierownik Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych został zobowiązany przez ministra pracy i polityki społecznej do przygotowania założeń regulacji prawnych dotyczących sprawy zadośćuczynienia ofiarom wojny i osobom będącym ofiarami represji okresu powojennego, z uwzględnieniem uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie zadośćuczynienia osobom, które na skutek represji za walkę o wolną Polskę żyją obecnie w bardzo trudnych warunkach materialnych. Prace powołanego przez kierownika Urzędu ds. Kombatantów Zespołu zmierzają do dokonania niezbędnych zmian w prawie kombatanckim, tak aby możliwe stało się zadośćuczynienie tym osobom, które obecnie znajdują się w najtrudniejszej sytuacji materialnej. Po dokładnej analizie i konsultacjach, zgłoszona przez pana posła propozycja nie została uwzględniona w obecnie wypracowanych założeniach, które przedstawione zostaną Radzie Ministrów w styczniu 2007 r.
Z poważaniem
Minister
Anna Kalata
Warszawa, dnia 15 grudnia 2006 r.