V kadencja
Interpelacja nr 4001
do ministra finansów
w sprawie podniesienia stawek podatku akcyzowego na olej opałowy ciężki - mazut
Szanowny Panie Ministrze! Została podjęta strategiczna decyzja dotycząca podniesienia stawek akcyzy na olej opałowy, w tym na olej opałowy ciężki - mazut, z 60 zł/t na 1284 zł/t. Dla stosującego ten olej przemysłu nie przewiduje się jakichkolwiek rekompensat. Przy średnim poziomie akcyzy na olej opałowy w krajach UE na poziomie około 13 euro za tonę proponuje się obciążenie naszych przedsiębiorstw stawką ponaddwudziestokrotnie wyższą. To unikalna w skali świata rewolucja.
Jej pierwszym efektem będzie pogorszenie konkurencyjności firm stosujących olej opałowy do produkcji ciepła. Przedsiębiorstwa te zostaną zmuszone do zmiany oleju opałowego na inny surowiec energetyczny lub zbankrutują. O ile warunki zewnętrzne na to pozwolą i firma będzie dysponowała odpowiednimi źródłami finansowania, proces inwestycyjny instalacji na nowe paliwo potrwa minimum rok. Czy decydując się na wprowadzenie nowych przepisów już 1 września 2006 r., wzięto ten aspekt pod uwagę? Czy przewiduje się uruchomienie funduszy celowych dla przedsiębiorstw zmuszonych do zmiany nośnika energetycznego?
Kolejnym skutkiem tych posunięć będzie całkowite wyeliminowanie olejów opałowych ciężkich z obszaru surowców energetycznych. Olej opałowy ciężki - mazut jest jednym z nośników energii. Odgrywa istotną rolę w bilansie energetycznym kraju. Zastąpienie mazutu, choćby w części, gazem skroplonym nie jest możliwe przed rokiem 2010. Zwiększenie zużycia gazu płynnego propan-butan wymaga zwiększenia importu i doprowadzi do wzrostu uzależnienia energetycznego od Rosji.
Prosimy także Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:
- Czy Pan Minister wie o niekonsekwencji działań w odniesieniu do dwóch porównywalnych produktów: do oleju opałowego oraz do gazu płynnego służącego do celów bytowych? W odniesieniu do oleju opałowego proponuje się podnieść stawkę podatku akcyzowego, w stosunku do gazu płynnego do celów bytowych pozostawia się stawkę podatku na poziomie zerowym. Czy Pan Minister nie sądzi, że ta sytuacja podnosi ryzyko zwiększenia szarej strefy w obszarze gazu płynnego? Czym uzasadnić stworzenie szczególnie korzystnych warunków akcyzowych dla importerów gazu płynnego do celów bytowych?
- Czy Pan Minister wie, że tak zwana szara strefa tylko w niewielkiej i ciągle zmniejszającej się części dotyczy olejów opałowych? Głośny ostatnio casus rafinerii Trzebinia wyraźnie unaocznił, że to tak zwane oleje techniczne były i są głównym obiektem zainteresowania szarej strefy.
- Czy Pan Minister ma świadomość, że niespotykana skala podwyżek podatku akcyzowego, brak okresu przejściowego oraz sposób wprowadzania tych rozwiązań w wyraźny sposób nadwyrężają wiarygodność inwestycyjną naszego kraju?
Łączymy wyrazy szacunku
Poseł Beata Bublewicz
oraz grupa posłów
Warszawa, dnia 12 lipca 2006 r.