V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 1253
w sprawie sposobu dokończenia inwestycji odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Posła Jakuba Rutnickiego, nadesłaną przy piśmie nr SPS-023-1253/06 z dnia 22 lutego 2006 r., w sprawie sposobu dokończenia inwestycji odcinka Świecko-Nowy Tomyśl, autostrady A2, przekazuję poniższe wyjaśnienia.
Realizację odcinka Świecko-Nowy Tomyśl określa treść aneksu nr 5 do umowy koncesyjnej z dnia 12 września 1997 r. na budowę i eksploatację autostrady płatnej A2 na odcinkach od Świecka do Konina, zawartej pomiędzy Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej RP a Spółką Autostrada Wielkopolska S.A. (AWSA). Zgodnie z treścią umowy realizacja odcinka Świecko-Nowy Tomyśl, jako drugiego odcinka o oddzielnym finansowaniu, jest uzależniona od spełnienia szeregu warunków formalnych przez koncesjonariusza. Do najważniejszych z nich należy osiągnięcie zamknięcia finansowego, czyli podpisanie umów kredytowych. Spełnienie tego wymogu, zapewni finansowanie inwestycji, co jest warunkiem sine qua non powstania autostrady.
Istotną kwestią jest koncepcja połączenia dwóch odcinków o oddzielnym finansowaniu (Świecko-Nowy Tomyśl, Nowy Tomyśl-Konin) w jeden projekt finansowy. Koncesjonariusz w roku 2005 wystąpił z propozycją połączenia finansowania obydwu odcinków, prezentując swoje projekty na spotkaniach w resorcie transportu. Zgodę na taką koncepcję obowiązane są wyrazić strony zaangażowane w realizację odcinka I projektu, m.in. Europejski Bank Inwestycyjny.
Opinia EBI uzależniona jest m.in. od przeprowadzenia przez konsultanta Wilbur Smith Associates uaktualnienia studium ruchu oraz dokonania analizy kosztów budowy w świetle połączenia finansowania odcinków oraz refundacji opłat za przejazd autostradą samochodów ciężarowych. Istotne jest przedstawienie przez koncesjonariusza rozwiązań finansowych, które zostaną potwierdzone przez instytucje finansowe i uzyskają akceptację Ministra Finansów, czego AWSA do dnia dzisiejszego nie wykonała. Konieczne jest przeprowadzenie stosownych analiz opłacalności połączenia finansowania obu odcinków, zwłaszcza w świetle wysuwanych przez koncesjonariusza wniosków (ostatni z maja 2005 r.) o przesunięcie terminu obowiązywania koncesji o 15 lat, tj. do 2052 r. (wcześniej wnioskowali o 20 lat), oraz w świetle wprowadzenia refundacji opłat za przejazd autostradą samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t, ponoszących opłaty drogowe. Należy również uzyskać stanowisko Banku Gospodarstwa Krajowego w kwestii możliwości finansowych Krajowego Funduszu Drogowego.
W czasie trwania umowy koncesyjnej koncesjonariusz zawnioskował o zmianę projektu wstępnego, pociągającą za sobą konieczność korekty lokalizacji autostrady na odcinku Świecko-Nowy Tomyśl.
Wprowadzenie zmian do decyzji lokalizacyjnej powinno, według koncesjonariusza, spowodować oszczędności w realizacji budowy autostrady sięgające kwoty 100 mln EUR. Niemniej jednak AWSA nie przedstawiła do chwili obecnej wiarygodnych analiz, z których wynikałaby tak wysoka kwota oszczędności. Uwzględniając szczególne zasady realizacji inwestycji w systemie koncesyjnym, gdzie strona prywatna - koncesjonariusz - finansuje budowę i eksploatację, oszczędności dla Skarbu Państwa wynikające ze zmiany decyzji lokalizacyjnej są co najmniej wątpliwe.
Mając powyższe na uwadze, do kontynuacji rozmów w sprawie budowy przedmiotowego odcinka autostrady brak jest przedstawienia przez koncesjonariusza obiektywnych i rzetelnych argumentów na poparcie swoich oczekiwań. Kierownictwo AWSA wykazuje opieszałość w przygotowywaniu niezbędnych analiz i opracowań, na podstawie których pozostałe instytucje zaangażowane w realizację inwestycji mogłyby wyrazić swoją opinię.
W przypadku pozytywnych rokowań dotyczących finansowego połączenia realizacji obydwu odcinków planuje się uzgodnienie pozostałych warunków komercyjnych projektu (zwrot z projektu dla AWSA, podział zysku oraz zwolnienie gwarancji Skarbu Państwa). W przypadku negatywnych rokowań finansowego połączenia segmentów i problemów z uzgodnieniem pozostałych warunków komercyjnych projektu nastąpi wycofanie się z realizacji segmentu II przez AWSA i przygotowanie procedur wykonania tego odcinka przez stronę rządową.
Łączę wyrazy najwyższego szacunku
Podsekretarz stanu
Piotr Stomma
Warszawa, dnia 23 marca 2006 r.