V kadencja
Odpowiedź ministra pracy i polityki społecznej
na interpelację nr 1882
w sprawie wypełniania druku ZUS RP-7 - Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu
W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 23 marca br., znak: SPS-023-1882/06, przy którym przesłana została interpelacja posłów: Stanisława Rydzonia, Stanisławy Prządki, Elżbiety Jankowskiej i Jana Szwarca w sprawie wypełniania druku ZUS Rp-7 - Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, pragnę uprzejmie przedstawić, co następuje.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. w myśl art. 125a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.) oraz § 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń (Dz.U. Nr 10, poz. 49 z późn. zm.) zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7 wystawia pracodawca lub jego następca prawny na podstawie posiadanej dokumentacji osobowej i płacowej.
Kwoty wynagrodzenia wykazane w tym zaświadczeniu mają istotny wpływ na wysokość emerytury lub renty. Jakakolwiek pomyłka skutkuje tym, że emeryt lub rencista będzie pobierał zaniżone lub zawyżone świadczenie. W tym drugim przypadku powodowałoby to nieuzasadnione zwiększenie wydatków z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Tak więc ze względu na skutki finansowe, jakie niesie ze sobą fakt wystawienia zaświadczenia o osiągniętym przez pracownika wynagrodzeniu, oraz biorąc pod uwagę, iż druk zaświadczenia powinien mieć charakter uniwersalny (zasadą jest dwuosobowa reprezentacja firmy), zaświadczenie winno być opatrzone pieczątką firmową, podpisem oraz pieczątką służbową pracodawcy, a także podpisem i pieczątką służbową kierownika komórki finansowej lub upoważnionego pracownika.
Natomiast w sytuacji, gdy pracodawca sam prowadzi dokumentację kadrową i płacową zatrudnionych pracowników i do prowadzenia tej dokumentacji nie upoważnił innej osoby, wówczas sam wystawia i podpisuje zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu. Okoliczność tę pracodawca stwierdza w punkcie 6 zaświadczenia albo w odrębnym oświadczeniu.
Z przedstawionego mi w tej sprawie przez Prezesa ZUS stanowiska wynika, że organ rentowy nie ma podstaw do odmowy uwzględnienia zaświadczenia wystawionego w powyższy sposób. Natomiast w przypadku, gdy przedłożone zaświadczenie o wynagrodzeniu budzi jakiekolwiek wątpliwości, po stronie organu rentowego leży obowiązek zweryfikowania otrzymanego od wnioskodawcy dokumentu.
Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (druk ZUS Rp-7) funkcjonuje od szeregu lat i w przeszłości nie docierały do Ministerstwa sygnały o odrzucaniu przez organy rentowe zaświadczeń podpisanych tylko przez jedną osobę - pracodawcę. W związku z tym Ministerstwo nie widzi konieczności zmiany druku ZUS Rp-7.
Minister Pracy i Polityki Społecznej wystąpi do Prezesa ZUS o zwrócenie uwagi Dyrektorom podległych oddziałów ZUS na ten problem.
Minister
Krzysztof Michałkiewicz
Warszawa, dnia 18 kwietnia 2006 r.