V kadencja

Interpelacja w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 12 i wojewódzkiej nr 434 ze szczególnym uwzględnieniem budowy obwodnic Gostynia i Piasków

Interpelacja nr 9066

do ministra transportu

w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 12 i wojewódzkiej nr 434 ze szczególnym uwzględnieniem budowy obwodnic Gostynia i Piasków

   Szanowny Panie Ministrze! Mieszkańcy powiatu gostyńskiego z dużym niepokojem przyjmują plany rozwoju i modernizacji głównych ciągów komunikacyjnych (droga krajowa nr 12 i wojewódzka 434) bez uwzględnienia w najbliższym czasie budowy obwodnicy Gostynia i Piasków.

   Szybkie przystąpienie do opracowania koncepcji budowy obwodnicy i jej realizacja są niezbędne do poprawy jakości życia mieszkańców dwóch gmin powiatu gostyńskiego, jak również do usprawnienia ruchu tranzytowego przebiegającego przez stolicę powiatu.

   Brak ciągów komunikacyjnych umożliwiających płynny ruch tranzytowy powoduje, że codziennie tysiące ciężarówek i innych pojazdów przejeżdża przez centrum Gostynia i Piasków. Stwarza to dodatkowe niebezpieczeństwo dla użytkowników ruchu wewnętrznego oraz pieszych i rowerzystów w tych miejscowościach. Wzmożony hałas i emisja spalin przekraczające obowiązujące normy oraz wypadki drogowe powodują, że duża część społeczeństwa żyje w złych warunkach środowiskowych i niebezpiecznym otoczeniu.

   Ponadto częste korki w mieście i długi czas przejazdu sprawiają, że Gostyń i powiat gostyński mogą okazać się mniej atrakcyjne dla potencjalnych inwestorów. Ma to olbrzymie znaczenie, gdyż stopa bezrobocia w powiecie wynosi na koniec maja br. 12,6% i przekracza średnią dla województwa wielkopolskiego.

   Budowa obwodnicy Gostynia i Piasków powinna znaleźć się w planach i działaniach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Sejmiku Województwa Wielkopolskiego. Takie są żądania społeczne.

   Droga krajowa nr 12 przebiegająca przez powiat gostyński łączy Polskę z Ukrainą (przejście graniczne w Dorohusku) i Republiką Federalną Niemiec (przejście graniczne w Łęknicy). Natomiast droga wojewódzka 434 stanowi alternatywę dla podróżujących drogą krajową nr 5 z Poznania do Wrocławia. Będzie to miało jeszcze większe znaczenie w obliczu zbliżających się Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, podczas których areną piłkarskich zmagań będą Poznań i Wrocław.

   W ostatnich latach przy najdłuższej drodze wojewódzkiej w Wielkopolsce powstają liczne inwestycje (obwodnica Kórnika, Śremu, Krobi), które spowodują, że wielu pasażerów podróżujących z Poznania do Wrocławia i odwrotnie skieruje się przez Gostyń. Będzie to na tej trasie jedyne miasto powiatowe bez obwodnicy, co sprawi, że stanie się jeszcze bardziej zatłoczone, a czas przejazdu ulegnie wydłużeniu.

   Stąd uprzejmie proszę Pana Ministra o odpowiedz na następujące pytania:

   1. Jakie są przyczyny nieumieszczenia w planie rozwoju i modernizacji głównych ciągów komunikacyjnych budowy obwodnic Gostynia i Piasków w najbliższych latach?

   2. Jaka i kiedy jest możliwość realizacji tych inwestycji?

   Z poważaniem

   Poseł Grzegorz Woźny

   Ostrów Wielkopolski, dnia 9 lipca 2007 r.