V kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie podwyżek dla pracowników administracji rządowej i samorządowej

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 8781

w sprawie podwyżek dla pracowników administracji rządowej i samorządowej

   Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 5 lipca 2007 r. (sygn. SPS-023-8781/07) przekazującego interpelację Posła na Sejm RP Pana Rafała Muchackiego w sprawie podwyżek dla pracowników administracji rządowej i samorządowej, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Na wstępie wskazać należy, iż obecnie trwają prace legislacyjne nad projektem zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej, które powinno przyczynić się do realizacji zasady zawartej w art. 78 § 1 Kodeksu pracy stanowiącego, iż wysokość wynagrodzenia za pracę ma odpowiadać m.in. rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu. Jednocześnie wartościowanie stanowisk pracy jako jeden z elementów wdrażania nowoczesnych narzędzi zarządzania w służbie cywilnej może stanowić także podstawę do prawidłowej polityki etatowej w urzędach administracji rządowej. Powyższy projekt powstał w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

   Jednocześnie pragnę poinformować, iż w dniu 17 kwietnia 2007 r. Rada Ministrów przyjęła Plan działań na rzecz zwiększenia potencjału administracyjnego jednostek zaangażowanych w realizację programów operacyjnych w Polsce w latach 2007-2013 wraz z aneksem dotyczącym Jednolitego systemu wynagrodzeń, oceny i promocji kadr pracowników zajmujących się obsługą programów operacyjnych w Polsce w latach 2007-2013. Jednolity system wynagrodzeń zakłada harmonizację w zakresie funkcjonowania poszczególnych struktur administracyjnych i ich pracowników w odniesieniu do harmonizacji poziomu wynagrodzeń i wprowadzenia oceny efektywności pracy osób oraz wprowadzenie oceny efektywności instytucji. Systemem objęte zostaną wszystkie osoby aktualnie zatrudnione w administracji rządowej szczebla krajowego i wojewódzkiego, które określone są w ww. Planie działań (tj.: pracownicy instytucji zarządzających, instytucji pośredniczących pierwszego i drugiego stopnia, instytucji certyfikujących i pośredniczących w certyfikacji, instytucji płatniczej, instytucji audytowej oraz innych komórek niezbędnych do zapewnienia realizacji programów operacyjnych w ramach obu perspektyw finansowych).

   Wskazać należy, iż harmonizacja poziomu wynagrodzeń polega na zwiększeniu środków finansowych przeznaczonych na wynagrodzenia we wszystkich jednostkach objętych systemem do poziomu 70 tys. zł rocznie (bez pochodnych). Przekazane środki muszą być wykorzystane na powiększenie wynagrodzeń otrzymywanych w formie miesięcznych wypłat, jak i nagród uzależnionych od indywidualnych efektów pracy.

   W celu zwiększenia zaangażowania kadry zarządzającej i poszczególnych pracowników część środków finansowych, w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, została też zarezerwowana na nagrody dla instytucji realizujących najbardziej efektywnie programy i projekty współfinansowane przez środki UE. Podział środków, znajdujących się w rezerwie celowej budżetu państwa, będzie dokonywany przez ministra rozwoju regionalnego dwukrotnie w ciągu roku w zależności od oceny efektywności. Środki przekazywane instytucjom muszą być przekazywane ich pracownikom według systemów indywidualnej oceny pracowników. W roku 2007 na nagrody planuje się przeznaczyć 15 mln zł, a w kolejnych latach średniorocznie 20 mln zł.

   W roku 2007 środki na wynagrodzenia pracowników aktualnie zatrudnionych do realizacji zadań z zakresu funduszy unijnych znajdują się w budżetach poszczególnych dysponentów części budżetowych. Środki na podwyżkę wynagrodzeń znalazły się w rezerwie celowej nr 8 Finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, programów operacyjnych, w tym programów pomocy technicznej, innych programów finansowanych z budżetu Unii Europejskiej, Norweskiego Mechanizmu Finansowego i EOPG, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE oraz kontrakty wojewódzkie. Jednocześnie załącznik nr 10 do ustawy budżetowej przewiduje, iż w ramach tej rezerwy istnieje możliwość przeznaczenia 64 mln zł na podwyżki dla pracowników wykonujących zadania związane z realizacją programów i projektów współfinansowanych przez fundusze strukturalne i Fundusz Spójności. Zabezpieczone środki zostały zarezerwowane w wysokości zapewniającej średnio podwyższenie wynagrodzeń osób objętych systemem o 2500 zł brutto miesięcznie. Środki na nowe etaty znalazły się w rezerwie celowej nr 24 Rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania. Na zwiększenie zatrudnienia zostały zarezerwowane środki w wysokości 4687 zł (bez pochodnych) miesięcznie na etat kalkulacyjny. Począwszy od 1 stycznia 2008 r. środki przeznaczone na realizację założeń systemu znajdą się w budżetach poszczególnych dysponentów części budżetowych z przeznaczeniem na jednolity system wynagrodzeń oraz w rezerwie celowej uruchamianej dwukrotnie w ciągu roku na wniosek ministra rozwoju regionalnego.

   Odnosząc się do poruszanej kwestii wynagrodzeń pracowników samorządowych, należy podkreślić, iż o ile w zakresie służb podległych ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej pozostają kwestie organizacji i funkcjonowania urzędów administracji samorządowej oraz statusu zatrudnionych w nich osób, o tyle materia dotycząca spraw pracowniczych, a w szczególności wymogów kwalifikacyjnych i świadczeń pracowniczych pozostaje w kompetencji urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw pracy.

   Jednocześnie pragnę poinformować, iż Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowywało obecnie obowiązujące przepisy wykonawcze do ustawy o pracownikach samorządowych, tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. Nr 146, poz. 1223, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222, z późn. zm.), jak też dokonywało ich nowelizacji w związku z waloryzacją ˝widełek płacowych˝. Stąd też do udzielenia odpowiedzi w zakresie kwestii podnoszonych przez Pana Posła właściwym pozostaje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Grzegorz Bliźniuk

   Warszawa, dnia 25 lipca 2007 r.