IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury
na zapytanie nr 2924
w sprawie wydania decyzji lokalizacyjnej dla odcinków autostrady A-1 od węzła Woźniki do węzła Gliwice-Sośnica
W nawiązaniu do zapytania Pana Posła w sprawie wydania decyzji lokalizacyjnej dla odcinka autostrady A1 od węzła ˝Woźniki˝ do węzła ˝Sośnica˝, przedkładam poniższą informację.
Trasa przebiegu autostrady A1 przez teren województwa śląskiego jest szczególnie trudna z uwagi m.in. na silnie zurbanizowany teren aglomeracji śląskiej i obszary eksploatacji górniczej, stąd też prace nad jej lokalizacją trwają od bardzo dawna. Jedynym odcinkiem autostrady A1 o nieustalonym jeszcze decyzją lokalizacyjną przebiegu, z uwagi na ciągłe protesty społeczne, jest odcinek Woźniki - Sośnica. Prace dokumentacyjne wykonywane dla tego odcinka są znacząco zaawansowane. Zawarta w 2000 r. umowa pomiędzy GDDKiA a biurem projektowym Transprojekt-Gdańsk na wykonanie podstawowej dokumentacji technicznej dla odcinka Rząsawa-Sośnica ze względu na obowiązujące, inne od obecnych przepisów prawnych skutkowała jedynie częściowym opracowaniem omawianego odcinka autostrady. Wejście w życie 24 maja 2003 r. ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych - (specustawa - Dz. U. Nr 80 z dnia 10.05.2003 r.) wywołało konieczność znacznego uzupełnienia dokumentacji do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady, w szczególności w zakresie wykonania projektu podziału nieruchomości.
Pododcinek autostrady między węzłami ˝Piekary˝-˝Wieszowa˝ stwarza jednak najwięcej problemów. Z tego też powodu administracja drogowa analizuje przebieg autostrady na ww. pododcinku szczególnie wnikliwie. Zaistniała konieczność korekty trasy w rejonie Bytomia (dzielnica Stolarzowice) oraz wykonania nowej dokumentacji połączenia autostrady A1 (węzeł Pyrzowice) z drogą ekspresową S-1 (węzeł ˝Lotnisko˝). Pojawienie się powyższych problemów wywołało konieczność przygotowania dokumentacji projektowej mającej na celu rozszerzenie wskazań lokalizacyjnych dla przejścia przez Bytom oraz gminę Ożarowice. Wejście w życie specustawy skutkowało umorzeniem wniosków o rozszerzenie wskazań lokalizacyjnych. W konsekwencji powyższych okoliczności wykonana dokumentacja dla odcinka autostrady A1 od węzła ˝Woźniki˝ do węzła ˝Sośnica˝ wymaga znacznego uzupełnienia do zakresu wymogów specustawy. W styczniu br. GDDKiA wystąpiła do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zatwierdzenie wyboru trybu zamówienia ˝z wolnej ręki˝ na wykonanie powyższych uzupełnień przez byłego Wykonawcę dokumentacji. Po dwóch miesiącach wniosek został rozpatrzony odmownie. W związku z powyższym GDDKiA rozpoczyna przygotowania do przeprowadzenia przetargu nieograniczonego na wybór wykonawcy niezbędnych uzupełnień przedmiotowej dokumentacji. Przewiduje się, że opracowanie zostanie zakończone do końca br.
Można założyć, że na przełomie 2004/2005 roku zostanie złożony wniosek do Wojewody Śląskiego o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady A1 na odcinku Woźniki-Sośnica. Zgodnie z art. 3 specustawy Wojewoda powinien wydać decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Celem przyspieszenia procesu lokalizacyjnego autostrady, z uwagi na mogące wystąpić trudności na silnie zurbanizowanym odcinku aglomeracji śląskiej, istnieje możliwość wystąpienia z wnioskiem o decyzję dla osobnych odcinków autostrady, tj. Woźniki-Pyrzowice i Pyrzowice-Sośnica.
Zgodnie z przyjętą strategią realizacji autostrady A1 przewiduje się rozpoczęcie budowy odcinka Częstochowa-Pyrzowice w roku 2007. W związku z tym planuje się rozpoczęcie procesu nabywania nieruchomości na tym odcinku w 2006 r.
Podsekretarz stanu
Dariusz Skowroński
Warszawa, dnia 8 kwietnia 2004 r.