IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 4702
w sprawie doniesień prasowych o metodach działania Spółki Skarbu Państwa Centrala Farmaceutyczna ˝Cefarm˝ SA
Szanowny Panie Marszałku! Dotyczy interpelacji Pani Poseł Urszuli Krupy zgłoszonej w dniu 8.09.2003 r. w sprawie doniesień prasowych o metodach działania Spółki Centrala Farmaceutyczna ˝Cefarm˝ SA z siedzibą w Warszawie.
W nawiązaniu do pisma z dnia 10.09.2003 r. proszę Pana Marszałka o przyjęcie następującej informacji:
W grudniu 2000 r. Wojewoda Mazowiecki wyraził zgodę na utworzenie Spółki ˝Medycyna i Farmacja˝ sp. z o.o. Jedynym udziałowcem nowo zawiązanej spółki zostało Przedsiębiorstwo Państwowe Centrala Farmaceutyczna CEFARM (kapitał zakładowy został pokryty w 1/3 gotówką i w 2/3 mieniem ośmiu aptek należących do CF CEFARM). Funkcję Prezesa jednoosobowego Zarządu objął Pan Andrzej Radzio, ówczesny zarządca Przedsiębiorstwa Państwowego CF CEFARM.
Dla rozwoju sytuacji w Spółce ˝Medycyna i Farmacja˝ sp. z o.o. zasadnicze znaczenie miały zapisy umowy spółki dotyczące:
- sposobu podwyższania kapitału zakładowego,
- trybu podejmowania uchwał przez Zgromadzenie Wspólników.
Pierwszy ze wskazanych zapisów umożliwiał podwyższanie kapitału spółki jedynie uchwałą Zgromadzenia Wspólników. W tej sytuacji na przestrzeni 2001 r. kilkakrotnie skorzystano z możliwości podwyższenia w tym trybie kapitału zakładowego. Nowe udziały w kapitale zakładowym objął nie tylko C.F. Cefarm, ale również inne podmioty, w tym osoby prywatne, a wśród nich obecny Prezes Spółki Pan A. Radzio. Drugi zapis wprowadzał bardzo surowe wymagania co do ważności uchwał Zagromadzenia Wspólników, tj. kworum - obecność wszystkich Wspólników i wymaganą większość głosów, tj. jednomyślność.
Taki tryb podejmowania uchwał obowiązywał od początku istnienia spółki i nie zmienił się po dopuszczeniu innych podmiotów jako wspólników. Uzależniał on podjęcie każdej decyzji dotyczącej spółki od woli wspólników mniejszościowych i stanowił zagrożenie dla jej prawidłowego działania. Zagrożenie to urzeczywistniło się w lutym 2002 r. po objęciu funkcji zarządcy Przedsiębiorstwa Państwowego C.F. CEFARM przez Pana Marka Zarakowskiego. Od tego czasu P.P. Cefarm straciło ostatecznie wpływ na sytuację w spółce. Na żadnym zwołanym Zgromadzeniu Wspólników odbytym od lutego 2002 r. nie podjęto żadnej merytorycznej uchwały.
W kwietniu 2003 r. Przedsiębiorstwo Państwowe C.F. Cefarm zostało na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji skomercjalizowane i przekształcone w spółkę akcyjną, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa.
Obecnie Centrala Farmaceutyczna Cefarm SA posiada 88,15% kapitału Spółki ˝Medycyna i Farmacja˝ sp. z o.o. Pozostałymi wspólnikami są: Mazowieckie Towarzystwo Kapitałowe SA (7,83% kapitału), Andrzej Radzio (1,32%), Krzysztof Przybył (1,32%), Jan Zamoyski (1,32%), Robert Luśnia (0,06%).
C.F. Cefarm SA nie tylko nie ma wpływu na sprawy spółki, w tym na skład jej organów, ale także nie posiada wiarygodnych informacji o jej bieżącej działalności i sytuacji ekonomiczno-finansowej. Wielomilionowy majątek państwowy, który został przez poprzednie organy zarządzające Przedsiębiorstwem Państwowym C.F. Cefarm zaangażowany w ˝Medycynę i Farmację˝ sp. z o.o., znajduje się pod wyłącznym jednoosobowym zarządem Prezesa, Pana A. Radzio. Ponosi on pełną odpowiedzialność za wyniki ekonomiczno-finansowe zarządzanego przez niego podmiotu.
W dniu 27 listopada 2002 r. C.F. Cefarm SA zwróciła się do Spółki ˝Medycyna i Farmacja˝ o wydanie znajdujących się w jej władaniu lokali w Warszawie przy ul. Jana Kazimierza 16 (apteka i pomieszczenia magazynowe) oraz lokalu użytkowego w Łodzi przy ul. Kilińskiego 230. W uzasadnieniu stwierdzono, że umowy najmu podpisane w dniach 17.07.2001 r., 17.09.2001 r. i 28.08.2001 r. zostały zawarte z rażącym naruszeniem art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 25.09.1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych. Przy oddaniu mienia do odpłatnego używania nie zastosowano bowiem wymaganego przepisami ustawy trybu przetargowego.
Ze strony Spółki ˝Medycyna i Farmacja˝ nie było żadnej reakcji w tej sprawie. W tej sytuacji Zarząd CF Cefarm SA podjął działania ukierunkowane na odzyskanie ww. majątku Spółki, aby nie zostać posądzonym o działanie na szkodę Spółki.
W odpowiedzi na pytania postawione przez Panią Poseł uprzejmie informuję, że:
ad 1. Minister Skarbu Państwa oraz Rada Nadzorcza CF Cefarm SA reprezentują pogląd, zgodnie z którym każda spółka Skarbu Państwa, w tym również CF Cefarm SA, jest zobowiązana respektować prawo polskie. CF CEFARM podjęła szereg działań prawnych, kierując stosowne wnioski do Prokuratury i Sądu o odzyskanie majątku.
ad 2. Na podstawie uzyskanych od Zarządu i Rady Nadzorczej CF Cefarm S.A. informacji wyrażam pogląd, iż celem prowadzonych postępowań przez C.F. Cefarm SA jest jedynie zapobieżenie definitywnej utracie kontroli Skarbu Państwa nad ˝wyprowadzonym˝ z Przedsiębiorstwa Państwowego C.F. Cefarm przez ówczesnego zarządcę P.P. CF Cefarm, a obecnego Prezesa ˝Medycyny i Farmacji˝, wielomilionowym majątkiem państwowym. Na podstawie dotychczasowych działań Zarządu Spółki ˝Medycyna i Farmacja˝ można wysnuć wniosek, że Zarząd działa nie tylko na szkodę tej Spółki, ale pozbawił większościowego wspólnika, jakim jest CF CEFARM SA, wpływu w zakresie gospodarowania majątkiem państwowym przez Spółkę ˝Medycyna i Farmacja˝.
Jednocześnie pragnę wyrazić przypuszczenie, że źródłem interpelacji Pani Poseł Urszuli Krupa jest lektura opublikowanego na łamach dziennika ˝Rzeczpospolita˝ w dniu 4.09.2003 r. Apelu Prezesa Spółki ˝Medycyna i Farmacja˝ sp. z o.o. skierowanego do Ministra Skarbu Państwa. Wydaje się, że dla obiektywnego spojrzenia na zaistniałą sytuację niezbędne jest zapoznanie się z treścią opublikowanego, także w dzienniku ˝Rzeczpospolita˝, w dniu 6.09.2003 r. Apelu zarządu CF Cefarm SA do Ministra Sprawiedliwości, Prokuratora Generalnego RP.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Józef Woźniakowski
Warszawa, dnia 6 października 2003 r.