IV kadencja

Zapytanie w sprawie sytuacji prawnej i faktycznej Cukrowni Pruszcz SA

Zapytanie nr 1484

do ministra skarbu państwa

w sprawie sytuacji prawnej i faktycznej Cukrowni Pruszcz SA

   Zarząd oraz związki zawodowe Cukrowni Pruszcz SA zwróciły się do mnie z prośbą o pomoc w rozwiązaniu skomplikowanej sytuacji prawnej oraz problemu faktycznej likwidacji przedsiębiorstwa w najbliższym czasie (zał. nr 1 - korespondencja 8 str.).*)

   W 2000 r. działająca w imieniu skarbu państwa Poznańsko-Pomorska Spółka Cukrowa przeprowadziła przetarg na zbycie 51% akcji Cukrowni Pruszcz SA. Przetarg wygrała firma Nordzucker AG, która podpisała pakiety: socjalny, plantatorski i inwestorski.

   Akcje Cukrowni Pruszcz SA nie zostały jednak wydane inwestorowi strategicznemu, w związku z tym skierował on pozew przeciwko PPSC SA do Sądu Rejonowego w Poznaniu Wydział IX Gospodarczy (sygn. akt IX/429/01/9). Sporne akcje zostały zabezpieczone przez sąd i nie wniesiono ich do utworzonej w 2002 r. Krajowej Spółki Cukrowej, która stała się prawnym następcą m.in. PPSC SA. Pozostałe akcje Cukrowni Pruszcz SA, które należały do PPSC SA i nie stanowiły przedmiotu przetargu, przeszły zatem na własność KSC.

   Obecnie KSC, realizując prawa właścicielskie z pozostałych, niezabezpieczonych przez sąd, akcji Cukrowni Pruszcz SA, zamierza wygasić produkcję cukru w tym przedsiębiorstwie (zał. nr 2 - artykuł ˝Pruszcz wyłączony z kampanii˝ opublikowany w ˝Dzienniku Bałtyckim˝ z 18.02.2003 r., zawierający wypowiedź przedstawiciela zarządu KSC w tej sprawie).*)

   Zdaniem zarządu i związków zawodowych taka decyzja KSC doprowadzi do likwidacji cukrowni. Jest to tym bardziej bolesne, że nowy zarząd przedsiębiorstwa rozpoczął w 2002 r. realizację programu naprawczego (2002-2004), który przynosi już wymierne efekty. Z informacji przekazanych przez zarząd wynika, że w sytuacji pomyślnej finalizacji sprzedaży większościowego pakietu akcji na rzecz Nordzucker AG inwestor ten gwarantuje wynegocjowane w 2000 r. pakiety w ciągu trzech kolejnych lat, a po tym terminie także zatrudnienie pracowników w nowo wybudowanym zakładzie. Z kolei rozważany również wariant przejęcia Cukrowni Pruszcz SA przez spółkę pracowniczą (leasing) gwarantuje, przy konsekwentnej realizacji przyjętego programu naprawczego, utrzymanie produkcji cukru ze względu na stosunkowo niskie koszty własne. W związku z powyższym zwracam się do pana ministra z następującymi pytaniami:

   1. Czy fakt toczącego się postępowania sądowego w sprawie nabycia większościowego pakietu akcji przez Nordzucker AG nie powinien, zdaniem pana ministra, spowodować konieczności powstrzymania się od podejmowania obecnie strategicznych decyzji dla Cukrowni Pruszcz SA (takich jak np. zaprzestanie produkcji) do zakończenia procesu?

   2. Jakie jest stanowisko ministra skarbu państwa wobec tego postępowania?

   3. Czy koncepcja wygaszenia produkcji cukru w Cukrowni Pruszcz SA została poprzedzona rzetelnymi analizami ekonomicznymi i logistycznymi?

   4. Czy faktyczne zamknięcie Cukrowni Pruszcz SA w wyniku decyzji KSC w razie ewentualnego korzystnego rozstrzygnięcia sporu sądowego na rzecz Nordzucker AG nie pociągnie za sobą wystąpienia tej firmy przeciwko skarbowi państwa z dalszymi roszczeniami odszkodowawczymi z tytułu poniesionych strat i spodziewanych korzyści z zawartej transakcji, która nie doszła do skutku?

   Poseł Wiesław Walendziak

   Gdynia, dnia 20 lutego 2003 r.