IV kadencja
Zapytanie nr 1875
do ministra spraw wewnętrznych i administracji
w sprawie niekorzystnej sytuacji SP ZOZ Szpitala Specjalistycznego MSWiA w Głochołazach
Szanowny Panie Ministrze! Rada Społeczna SP ZOZ Szpitala Specjalistycznego MSWiA w Głochołazach pragnie - za moim pośrednictwem - zwrócić uwagę Pana Ministra na niekorzystną sytuację finansową Szpitala w momencie dokonania agregacji umów zawartych przez naszą jednostkę na okres od 01.04. do 31.12.2003 r. dokonaną przez Oddział Opolski Narodowego Funduszu Zdrowia.
Zgodnie z ustawą z dnia 23 stycznia 2003 roku o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, zostały rozwiązane Kasy Chorych, w tym Branżowa Kasa Chorych Służb Mundurowych, która była podstawowym płatnikiem (kontrahentem) szpitala w Głuchołazach.
Szpital Specjalistyczny MSWiA w Głuchołazach podlegał terytorialnie pod Branżową Kasę Chorych Służb Mundurowych Oddział Wrocław, działający na woj. dolnośląskie oraz opolskie. Ponadto informuję, że szpital zgodnie ze statutem swoją działalnością obejmował członków Kasy Branżowej, aktualnie Narodowego Funduszu Zdrowia z terenu całego kraju w zakresie leczenia pulmonologicznego, gruźlicy i rehabilitacji kardiologicznej. Szpital zawierał umowy również z Kasami Regionalnymi: Dolnośląską, Opolską i Śląską. W całości zawartych umów w 2002 roku i I kw. 2003 roku udział Kasy Branżowej wynosił ok. 75% wykonanych usług medycznych.
Zgodnie z zawartą umową z Branżową Kasą Chorych Służb Mundurowych oddział Wrocław szczegółowo były określone wielkości usług medycznych i ich wartości w stosunku do ubezpieczonych w Kasie Branżowej z woj. Dolnośląskiego oraz Opolskiego, co stanowiło ok. 52% przyjęć z Kasy Branżowej. Zgodnie z ogólnymi warunkami umowy z Kasą Branżową pacjenci z innych Oddziałów Kasy Branżowej byli przyjmowani zgodnie z uprawnieniami i rozliczani przez Oddział Wrocławski wg cen jednostkowych wynikających z umowy.
Od 1 kwietnia 2003 r. w wyniku likwidacji Kasy Branżowej i przejścia szpitala pod Narodowy Fundusz Zdrowia Oddział Opole w przeprowadzonej agregacji umów pominięto 48% pacjentów z innych Oddziałów ówczesnej Kasy Branżowej. Stanowi to o ok. 30% mniejsze wpływy finansowe w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Taka sytuacja spowoduje konieczność ograniczenia przyjęć pacjentów do poziomu zagregowanej wielkości.
Na dzień dzisiejszy Oddział NFZ zasadniczo zamyka finansowanie usług medycznych tylko do ustalonych wielkości w wyniku agregacji, z pominięciem dotychczasowych ˝promes˝ i wyżej opisanej sytuacji 48% pacjentów tego szpitala skierowanych z innych województw.
Następuje tu sprzeczność z artykułami: Art. 4 pkt 2, Art. 51, Art. 119 pkt 2 Ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w Narodowym Funduszu Zdrowia, które gwarantują ubezpieczonym swobodny wybór szpitala. Ubezpieczeni z innych województw korzystają i chcą nadal korzystać z usług medycznych naszego szpitala, jest tylko jeden problem: kto za te usługi zapłaci?
Nadmieniam, że pacjentami szpitala są w przeważającej części byli i aktualni funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej, żołnierze, strażacy i ich rodziny.*)
Wobec powyższego - w imieniu Rady Społecznej - reprezentowanej przez wszystkie służby mundurowe, proszę o pilną interwencję oraz odpowiedź na pytanie, kiedy zostaną wprowadzone uregulowania dotyczące zasad płatności za pacjentów z innych Oddziałów Wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, leczonych w ww. Szpitalu?
Z poważaniem
Poseł Jerzy Szteliga
Warszawa, dnia 11 czerwca 2003 r.