IV kadencja
Odpowiedź ministra skarbu państwa
na interpelację nr 10433
w sprawie prywatyzacji Przedsiębiorstwa ˝Polmos˝ Białystok SA
Szanowny Panie Marszałku! W związku z interpelacją poselską p. Posła Artura Zawiszy z dnia 4.07.2005 r. w sprawie prywatyzacji Polmosu Białystok S.A. uprzejmie informuję:
Ad. 1
Najważniejszymi kryteriami oceny ofert złożonych przez potencjalnych inwestorów były:
- cena za pakiet 61% akcji Spółki (w tym cena za jedną akcję),
- pakiet inwestycyjny,
- ocena możliwości finansowych inwestorów,
- wiarygodność oferentów,
- stosunek inwestorów do zaproponowanego przez MSP projektu umowy sprzedaży akcji,
- kierunki i strategia rozwoju Spółki,
- sposób zabezpieczenia wykonania zobowiązań wynikających z umowy prywatyzacyjnej.
Ad. 2
Minister Skarbu Państwa jest w pełni niezależny przy podejmowaniu decyzji o zbyciu akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa. Nie wyklucza to jednak możliwości analizowania przez Ministra opinii na temat procesu prywatyzacji i potencjalnych inwestorów, przekazywanych między innymi przez inne organy administracji państwowej, doradcę prywatyzacyjnego, spółkę lub organizacje związkowe.
Ad. 3
Każdy podmiot dopuszczony do rokowań w sprawie zakupu akcji dysponuje z zasady równym statusem. Przebieg procesu prywatyzacji uzależniony jest w głównej mierze od zawartości ofert składanych przez potencjalnych inwestorów. W związku z powyższym częstym przypadkiem jest udzielanie przez Ministra Skarbu Państwa wyłączności negocjacyjnej jednemu z podmiotów. W procesie prywatyzacji Polmosu Białystok S.A. Minister, przyznając inwestorom wyłączność negocjacyjną, każdorazowo określał warunki skutecznego upływu wyłączności. Warunki te zarówno w przypadku CEDC, jak i Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. były takie same.
Ad. 4
Ministerstwo Skarbu Państwa nie posiada informacji na temat wszczęcia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów procedury eliminującej któregokolwiek z oferentów z udziału w prywatyzacji. Do MSP wpłynęły dwie notatki UOKiK zawierające wstępną ocenę zamiaru koncentracji z udziałem każdego z czterech potencjalnych inwestorów dopuszczonych do badania stanu Spółki (Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o., CEDC, Polmos Lublin S.A., Bols Sp. z o.o.), w kontekście ustawy z dnia 15.12.2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Ponadto informuję, iż po podpisaniu w dniu 11.07.2005 r. umowy zbycia pakietu 61% akcji Polmosu Białystok S.A. nabywca akcji - firma Carey Agri International Poland Sp. z o.o. złożyła w UOKiK wniosek o wyrażenie zgody na koncentrację kapitału polegającą na nabyciu większościowego pakietu akcji Polmosu.
Ad. 5
Ministerstwo Skarbu Państwa nie posiada oficjalnej informacji na temat wpływu do prokuratury zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez p. Dariusza Witkowskiego - byłego Podsekretarza Stanu w MSP. Powyższa informacja ma wyłącznie charakter faktu medialnego rozpowszechnianego między innymi przez jednego z potencjalnych inwestorów.
Ad. 6
W dniu 16.12.2004 r. ukazało się ogłoszenie o zaproszeniu do rokowań. W odpowiedzi na zaproszenie do MSP wpłynęło 8 ofert wstępnych zakupu akcji Spółki. Zostały one złożone przez:
- Alti Plus S.A. z siedzibą w Krakowie,
- Polmos Lublin S.A. z siedzibą w Lublinie,
- Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
- Central European Distribution Corporation z siedzibą w USA (CEDC),
- Polmos Siedlce S.A. z siedzibą w Siedlcach,
- Pernod Ricard z siedzibą we Francji,
- S.P.I. Spirits z siedzibą na Cyprze,
- Bols Sp. z o.o. z siedzibą w Obornikach Wielkopolskich.
Minister Skarbu Państwa dopuścił do badania stanu Spółki 4 oferentów:
- CEDC,
- Polmos Lublin S.A.,
- Bols Sp. z o.o.,
- Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o.
Trzech spośród nich: Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o., Central European Distribution Corporation oraz Polmos Lublin S.A. złożyło następnie oferty wiążące. Minister Skarbu zwrócił się do inwestorów o poprawienie ofert wiążących do dnia 5.05.2005. Po ich analizie Minister w dniu 11.05.2005 r. podjął decyzję o dopuszczeniu trzech oferentów do trzytygodniowych rokowań równoległych. Przed przyznaniem wyłączności negocjacyjnej inwestorzy zostali poproszeni o poprawienie ofert na zakup akcji Polmosu Białystok do dnia 25.05.2005 r.
Po analizie poprawionych ofert zakupu akcji, Minister Skarbu Państwa przyznał firmie Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. wyłączność na prowadzenie negocjacji w sprawie zakupu akcji Polmosu Białystok S.A. w okresie od 30.05.2005 r. do 3.06.2005 r. W piśmie skierowanym do potencjalnego inwestora Minister Skarbu Państwa określił warunki skutecznego upływu wyłączności, tj.:
- uzgodnienie ceny za pakiet 61% akcji Spółki,
- uzgodnienie programu inwestycyjnego,
- uzgodnienie i parafowanie pod względem technicznym przez zespół negocjacyjny projektu umowy sprzedaży akcji.
W ww. piśmie Minister poinformował inwestora, iż przyznanie wyłączności nie oznacza akceptacji warunków przedstawionych przez Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. w ofercie zakupu akcji. Ponadto Minister zastrzegł prawo do przyjmowania, w okresie trwania wyłączności, informacji od innych podmiotów zainteresowanych nabyciem Polmosu Białystok S.A.
W dniu 3.06.2005 r. - ze względu na fakt nieuzgodnienia z potencjalnym inwestorem w okresie wyłączności treści umowy sprzedaży akcji Spółki - wyłączność negocjacyjna dla Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. została przedłużona do dnia 8.06.2005 r. W dniu 9.06.2005 r. Minister Skarbu Państwa podjął decyzję o bezskutecznym upływie wyłączności przyznanej Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. oraz o rozpoczęciu rozmów z firmą CEDC w okresie 13.06.2005 r. - 17.06.2005 r., bez udzielenia wyłączności. Powodem takiej decyzji był brak akceptacji propozycji cenowej złożonej przez Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. Propozycja ta została określona w ofercie jako ostateczna (mimo prób negocjacji ze strony zespołu negocjacyjnego MSP inwestor podtrzymał swoje stanowisko w sprawie ostateczności propozycji cenowej).
W okresie wyłączności negocjacyjnej przyznanej Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. do Ministerstwa Skarbu Państwa wpłynął szereg oświadczeń złożonych przez CEDC. Po bezskutecznym upływie wyłączności Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. Minister Skarbu Państwa uznał za niezbędne zweryfikowanie oświadczeń CEDC w okresie rozmów z tą firmą (bez przyznania wyłączności).
Przed przyznaniem CEDC wyłączności negocjacyjnej Minister Skarbu Państwa nie zwracał się formalnie do potencjalnych inwestorów o składanie kolejnych ofert zakupu akcji. Złożenie w dniu 16.06.2005 r. i 17.06.2005 r. przez potencjalnych inwestorów poprawionych ofert cenowych nastąpiło z inicjatywy inwestorów w ramach prawa do składania oświadczeń.
Po analizie poprawionych ofert potencjalnych inwestorów wyłączność negocjacyjna została przyznana firmie CEDC na okres 22.06.2005 r. - 1.07.2005 r. W okresie wyłączności, po uzyskaniu od potencjalnego inwestora poprawionej oferty cenowej na zakup akcji Spółki, Minister Skarbu Państwa podjął w dniu 24.06.2005 r. decyzję o umożliwieniu firmie CEDC rozpoczęcia rozmów z przedstawicielami załogi Polmosu w sprawie tzw. pakietu socjalnego, a także o umożliwieniu potencjalnemu inwestorowi przeprowadzenia dodatkowego badania stanu Spółki w okresie do dnia 1.07.2005 r. W dniu 1.07.2005 r. - ze względu na konieczność ustalenia z CEDC wszystkich warunków transakcji, Minister Skarbu Państwa przedłużył temu inwestorowi wyłączność negocjacyjną do dnia 4.07.2005 r. W dniu 4.07.2005 r. Minister Skarbu Państwa uznał, iż wyłączność negocjacyjna udzielona CEDC upłynęła skutecznie, tzn.: uzgodniono cenę za pakiet akcji Spółki, jak również pakiet inwestycyjny oraz uzgodniono i parafowano pod względem technicznym projekt umowy sprzedaży akcji.
W dniu 11.07.2005 r. została podpisana umowa zbycia pakietu 61% akcji Polmosu Białystok S.A. Nabywcą 61% akcji Polmosu Białystok S.A. jest firma Carey Agri International Poland Sp. z o.o., spółka zależna od Central European Distribution Corporation (CEDC). Wartość transakcji wyniosła 1 063 443 500 zł, czyli 146,50 zł za jedną akcję. Cena uzyskana od CEDC była najwyższą oferowaną przez potencjalnych inwestorów.
W dniu 15.07.2005 r. podpisany został pakiet gwarancji socjalnych. Inwestor zapewni pracownikom Spółki m.in.:
- 10-letnią gwarancję zatrudnienia,
- tzw. ˝premię prywatyzacyjną˝ w wysokości 10 pensji,
- jednorazową podwyżkę płac o 4,5%,
- utrzymanie odpisu na ZFŚS na dotychczasowym poziomie.
Należy zauważyć, iż warunki pakietu socjalnego uzależnione były wyłącznie od stron negocjacji. Skarb Państwa nie jest stroną pakietu, w związku z powyższym Minister Skarbu Państwa nie miał wpływu przebieg negocjacji.
Z wyrazami szacunku
Minister
Jacek Socha
Warszawa, dnia 29 lipca 2005 r.