IV kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 7628
w sprawie rozsyłania informatorów i poradników o seksie i antykoncepcji do polskich gimnazjów i szkół średnich przez niemiecką firmę Schering AG
Szanowny Panie Marszałku! W związku z interpelacją poselską Pani Hanny Mierzejewskiej (nr SPS-0202-7628/04) w sprawie ewentualnego rozsyłania do polskich szkół przez niemiecką firmę Schering AG informatorów i poradników o antykoncepcji uprzejmie informuję, że podzielam opinię Pani Poseł, wskazującą, że niemiecki producent pigułek antykoncepcyjnych nie jest upoważniony do kontaktów edukacyjnych z polskimi szkołami.
Jednocześnie informuję, że w polskich szkołach edukacja seksualna jest realizowana w ramach zajęć Wychowanie do życia w rodzinie, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Treści nauczania w poszczególnych typach szkół określa podstawa programowa zawarta w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Ponadto szkoły realizują również programy profilaktyczne, w tym dotyczące przedwczesnej inicjacji seksualnej, jej uwarunkowań i następstw oraz ryzyka związanego ze zbyt wczesną inicjacją seksualną oraz niepożądaną ciążą. W wykazie podręczników do Wychowania do życia w rodzinie znajdują się wyłącznie te podręczniki, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia (Dz.U. z 2004 r. Nr 25, poz. 220) zostały dopuszczone do użytku szkolnego.
Uprzejmie informuję, że do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu dotychczas nie wpływały sygnały od kuratorów oświaty o dostarczaniu do szkół materiałów informacyjnych o antykoncepcji. Nie wpłynęły również skargi od rodziców, którzy ewentualnie z ww. powodu mogliby być zaniepokojeni nierespektowaniem ich praw rodzicielskich.
Problem omówię na najbliższej naradzie z kuratorami oświaty przypominając, że placówki oświatowe nie mogą być miejscem prowadzenia akcji reklamowych i realizacji celów marketingowych przez firmy polskie, jak i zagraniczne.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz Szulc
Warszawa, dnia 9 lipca 2004 r.