IV kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie opóźnień w realizacji umów offsetowych

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki i Pracy - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 3534

w sprawie opóźnień w realizacji umów offsetowych

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację poselską Pana Posła Waldy Dzikowskiego (znak: SPS-0203-3534/04) w sprawie opóźnień w realizacji umów offsetowych, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

   Jak wynika z analiz Ministerstwa Gospodarki i Pracy, opóźnienia w wykonaniu umów offsetowych w 2003 roku nie są poważnym zagrożeniem dla realizacji tych umów. Każdy z sześciu przyjętych programów zgodnie z harmonogramami ma zostać zrealizowany w ciągu 10 lat. Ponadto wszystkie duże projekty offsetowe są realizowane dopiero od drugiej połowy 2003 roku. Natomiast realizacja siódmej umowy z firmą Rafael zaczęła się w drugim kwartale 2004 roku, stąd znaczna część offsetodawców i offsetobiorców nie była przygotowana do podjęcia w tak krótkim czasie realizacji przyjętych na siebie zobowiązań.

   Jeśli chodzi o nadzieje związane z wpływem programów offsetowych na polską gospodarkę, to wydaje się że oczekiwanie na szybkie rezultaty już dwa lata po rozpoczęciu pierwszego programu offsetowego i zaledwie pół roku (dotyczy to realizacji umów w 2003 roku) po rozpoczęciu dużych programów offsetowych jest nieco przedwczesne. Jednak można już podać wiele pozytywnych przykładów mikroekonomicznych. Przykładowo - poczynione w ramach zobowiązania realizowanego przez firmę General Motors Europe - w ramach umowy offsetowej zawartej z LMC - w spółce Opel Polska Sp. z o.o. inwestycje pozwoliły na utworzenie dodatkowych 200 miejsc pracy. Jednocześnie powyższe inwestycje pozwolą na ochronę ok. 5-8 tys. miejsc pracy u dostawców spółki Opel Polska sp. z o.o. oraz wzrost zatrudnienia u tych dostawców o ok. 600-1.000 osób. W wyniku realizacji zobowiązań offsetowych utrzymano poziom zatrudnienia w WSK ˝PZL - Rzeszów˝ S.A. i EADS - PZL ˝Warszawa-Okęcie˝ S.A., w ramach umowy offsetowej zawartej z EADS - CASA - był wzrost wydajności pracy o 50%.

   Niezbędne jest jednakże przypomnienie, że opóźnienia w realizacji zobowiązań nie zagrażają interesowi Skarbu Państwa, bowiem umowy są tak skonstruowane, że zagraniczny dostawca ponosi 100% odpowiedzialność w przypadku niewykonania zobowiązania offsetowego.

   W celu poprawienia sytuacji związanej z przygotowywaniem i realizacją umów offsetowych w MGiP podjęte zostały działania, które zmierzają do wyeliminowania przyczyn wywołujących opóźnienia w realizacji umów offsetowych. Do najważniejszych można zaliczyć:

   - przegląd i weryfikację zobowiązań offsetowych oraz podjęcie procedur ich zmiany lub rezygnacji (wycofania z umów) oraz wprowadzenia do umów nowych zobowiązań offsetowych korzystnych z punktu widzenia interesów gospodarczych i bezpieczeństwa państwa;

   - renegocjowanie niektórych zobowiązań offsetowych ujętych w umowach offsetowych, wymagających doprecyzowania zarówno w zakresie ich przedmiotu, jak również wartości nominalnej i offsetowej;

   - mobilizowanie zagranicznych dostawców do korzystania z listy zobowiązań offsetowych proponowanych przez MGiP;

   - doskonalenie metod weryfikacji przedstawianych wniosków o zatwierdzenie wykonania i zaliczenie zrealizowanej wartości zobowiązań offsetowych;

   - zainicjowanie rozszerzenia przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów podatników podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych o pozostałe podmioty realizujące zobowiązania offsetowe zgodnie z umowami zawartymi ze Skarbem Państwa RP oraz przedłużenie obowiązywania rozporządzenia na 2005 r.;

   - prowadzenie akcji informacyjnej (szkoleniowej) w zakresie prawa i realiów offsetowych, skierowanej zwłaszcza do polskich przedsiębiorstw.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Jacek Piechota

   Warszawa, dnia 25 listopada 2004 r.