IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie legalizacji tachografów

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki i Pracy - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów - na ponowną interpelację poseł Elżbiety Łukacijewskiej

na interpelację nr 8805

w sprawie legalizacji tachografów

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo znak: SPS-0202-8805p/05 z dnia 8.03. br., przekazuję poniżej stanowisko w odniesieniu do interpelacji Pani Poseł Elżbiety Łukacijewskiej dotyczącej legalizacji tachografów.

   Problematykę przedstawioną w interpelacji reguluje rozporządzenie Rady (WE) nr 2135/98 z dnia 24 września 1998 r. zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących w transporcie drogowym oraz dyrektywę 88/599/EWG dotyczącą stosowania rozporządzeń (EWG) nr 3820/84 i (EWG) nr 3821/85.

   Zgodnie z ww. rozporządzeniem Rady (EWG) tachografy cyfrowe powinny być instalowane w nowych pojazdach od dnia 5 sierpnia 2004 r., przy czym 3 miesiące wcześniej każde Państwo Członkowskie powinno mieć dobrze funkcjonujący system wydawania kart do tachografów.

   Pomimo zaangażowania dużych środków finansowych, kadrowych i organizacyjnych oraz wsparcia ze strony struktur UE, administracji rządowych poszczególnych Państw Członkowskich, przemysłu motoryzacyjnego i producentów tachografów samochodowych w poszczególnych Państwach Członkowskich UE wystąpiły poważne opóźnienia we wdrażaniu systemu. Głównym powodem tych opóźnień był brak homologacji typu prototypowego egzemplarza tachografu cyfrowego. Również Komisja Europejska nie zdążyła zrealizować nałożonych na nią obowiązków polegających na utworzeniu europejskiego organu certyfikacyjnego.

   Ponieważ wdrożenie systemu tachografów cyfrowych w terminach określonych w powyższym rozporządzeniu okazało się niewykonalne, Komisja Europejska zdecydowała się na ogłoszenie moratorium w sprawie przesunięcia terminu stosowania tachografów cyfrowych o 12 miesięcy.

   W moratorium Komisja Europejska określiła, iż od dnia 5 sierpnia 2005 r. wszystkie nowo rejestrowane (wyprodukowane) pojazdy (podlegające przepisom rozporządzenia Rady) będą musiały być wyposażone w tachografy cyfrowe. Jednocześnie od dnia 5 maja 2005 r. w każdym Państwie Członkowskim powinien być gotowy i sprawnie funkcjonujący system wydawania kart do cyfrowych urządzeń rejestrujących.

   W odniesieniu do pozostałych kwestii poruszonych w interpelacji uprzejmie wyjaśniam, jak niżej.

   Ad 1. Przedsiębiorcy posiadający zezwolenia do instalacji lub napraw oraz sprawdzania tachografów analogowych w dalszym ciągu będą mogli naprawiać uszkodzone tachografy analogowe i wymieniać uszkodzone w nich części na nowe.

   Zgodnie z przytoczonym powyżej przepisem prawa wspólnotowego, przedsiębiorcy nie będą mogli wymieniać kompletnych tachografów analogowych (które nie nadają się do naprawy ze względu na ich zużycie techniczne) na inne, nowe lub używane tachografy analogowe, lecz będą zobowiązani do zainstalowania tachografów cyfrowych. Jednocześnie należy zauważyć, iż przepis ten dotyczy jedynie tachografów z elektryczną a nie mechaniczną transmisją sygnału. Jednocześnie pragnę poinformować, że kwestie związane z instalacją, naprawą oraz sprawdzaniem tachografów analogowych zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 lutego 2005 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie instalacji lub napraw oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym - tachografów samochodowych (Dz. U. z 2005 r. nr 33, poz. 295).

   Ad 2. W związku z projektowanym wyłączeniem stosowania przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach przez ustawę o systemie cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym osoby, które posiadają uprawnienia w zakresie napraw, instalacji i sprawdzania tachografów analogowych, będą musiały uzyskać odrębne uprawnienia (tzw. technika warsztatu) do napraw, instalacji i sprawdzania tachografów cyfrowych, na zasadach określonych w projektowanej ustawie lub aktach wykonawczych do niej.

   Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) 3821/85:

   Pojęcie legalizacji (initial verification) dotyczy jedynie nowych lub naprawionych tachografów analogowych. Legalizację wykonują organy administracji miar lub upoważnione przez Prezesa GUM podmioty.

   Pojęcie sprawdzania (inspection) dotyczy natomiast badania kontrolnego tachografu po jego zainstalowaniu w pojeździe oraz badania okresowego wykonywanego co dwa lata. Sprawdzenia wykonują na własną odpowiedzialność podmioty posiadające zezwolenie Prezesa GUM.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Jacek Piechota

   Warszawa, dnia 31 marca 2005 r.