IV kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 10319
w sprawie zakupu psów przez komendy wojewódzkie Policji do Zakładu Tresury Psów Służbowych w Sułkowicach
Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 22 czerwca 2005 r. (sygn. SPS-0202-10319/05) dotyczącego interpelacji Posła na Sejm RP Pani Ireny Marii Nowackiej w sprawie zakupu psów przez komendy wojewódzkie Policji, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Zgodnie § 32 pkt 1 Zarządzenia nr 11 Komendanta Głównego Policji z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań z użyciem psów służbowych, szczegółowych zasad ich szkolenia oraz norm wyżywienia (Dz. Urz. KGP Nr 10, poz. 64) zakupem psów służbowych do Policji zajmują się komisje powołane przez komendantów wojewódzkich Policji. W skład komisji wchodzą przedstawiciele właściwych wydziałów komend wojewódzkich Policji, przedstawiciele jednostek organizacyjnych Policji, na rzecz których dokonywany jest zakup psów, a także w uzasadnionych przypadkach przedstawiciele szkoły. Przedstawiciele Zakładu Kynologii Policyjnej Centrum Szkolenia Policji w Legionowie kwalifikują psy jedynie do poszczególnych typów szkoleń.
Informacjami o terminach kwalifikacji oraz szkoleń dysponują wyznaczeni policjanci komend wojewódzkich, odpowiedzialni za problematykę psów służbowych w tych jednostkach. Przedstawiają oni do publicznej wiadomości informacje o zapotrzebowaniu na konkretną liczbę i rodzaj psów. Funkcjonariusze ci odpowiedzialni są również za utrzymywanie kontaktów z hodowcami, merytoryczną ocenę przewodników i kandydatów na przewodników oraz wstępną selekcję psów.
Zasady kwalifikacji psów do służby w Policji określone zostały w Załączniku nr 5 cytowanego wyżej Zarządzenia. Dostępne są one także na stronie internetowej Zakładu Kynologii Policyjnej Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Pokreślić należy, iż o zakwalifikowaniu psa do służby w Policji pod względem zdrowotnym decyduje lekarz weterynarii, wchodzący w skład komisji kwalifikacyjnej. W sytuacji braku pełnych możliwości diagnostycznych, podstawą dyskwalifikacji psa może być nawet uzasadnione podejrzenie występowania niektórych chorób i wad.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (oraz zasadami wolnego rynku) komisja nie ma obowiązku zakupu psa od konkretnego hodowcy. Nie ma również obligatoryjnego wymogu, aby pies przygotowany do tresury w Policji był psem rasowym.
Należy wskazać, iż większość osób prezentujących psy do tresury nie jest ˝hodowcami˝ w rozumieniu przepisów Polskiego Związku Kynologicznego. Zazwyczaj osoby te prowadzą tzw. ˝dzikie hodowle˝, bez dokumentacji, rodowodów etc.
Podczas kwalifikacji psów wykonuje się jedynie wstępne badania weterynaryjne. Polegają one na weryfikacji dokumentów weterynaryjnych oraz na oględzinach psa. Podyktowane jest to przede wszystkim skomplikowanym trybem przeprowadzania pełnych badań klinicznych, które - w zależności od ilości i rodzaju badań laboratoryjnych - mogą trwać nawet kilka tygodni. W sytuacji, gdyby u psa ujawniła się ukryta wada lub choroba, której nie można było wykryć podczas kwalifikacji, pies jest poddawany pełnym badaniom na koszt Policji.
Podkreślić należy, że w umowach zawieranych przez komendy wojewódzkie Policji z hodowcami zamieszczane są klauzule umożliwiające wymianę psa w trakcie całego szkolenia w Zakładzie Kynologii Policyjnej, a w uzasadnionych przypadkach nawet w okresie jednego roku.
Odnosząc się do kwestii warunków panujących podczas transakcji sprzedaży, trzeba wskazać, że w Zakładzie Kynologii Policyjnej Centrum Szkolenia Policji nie ma obowiązku, a przede wszystkim możliwości, zapewnienia hodowcom (osobom cywilnym) oraz ich psom zakwaterowania na terenie obiektów policyjnych. Na prośbę przedstawicieli danej komendy wojewódzkiej Policji osoby te mogą jednak, korzystając z zaplecza technicznego, zaprezentować na terenie ZKP pełne walory użytkowe sprzedawanych psów.
Z posiadanych przez MSWiA informacji wynika, iż kwalifikacja psów do tresury w rzeczywistości trwa dłużej niż 5 godzin. Na podstawie analizy danych pochodzących z lat 2000-2005 stwierdzić należy, że podczas kwalifikacji na kursy patrolowo-tropiące testowanych było średnio 66 psów, przy czym liczba ta nie uwzględnia psów odrzuconych na wstępie ze względu na występowanie ewidentnych wad (np. niezgodność z wzorcem rasy, przekroczony limit wieku, występowanie widocznych ˝gołym okiem˝ wad postawy).
Analizując zgłoszony w interpelacji Pani Poseł I. M. Nowackiej postulat hodowców dotyczący zobowiązania sprzedających do przedstawienia pełnej dokumentacji zdrowotnej psa w trakcie kwalifikacji, stwierdzić należy, iż nie odpowiada on realiom, a także potrzebom samych sprzedających. Związane jest to m.in. z faktem, iż znaczna część hodowców nie chce ponosić dodatkowych kosztów badań weterynaryjnych. Niestety, powszechnym zjawiskiem są także próby fałszowania dokumentacji weterynaryjnej (psy poddawane kwalifikacji nie posiadają nieusuwalnych oznaczeń indywidualnych). Należy zwrócić również uwagę na fakt, iż w oparciu o aktualnie obowiązujący system kwalifikacji, komisje kwalifikacyjne mają spore problemy z wyegzekwowaniem od hodowców wszystkich wymaganych dokumentów.
Na podstawie materiałów uzyskanych z Centrum Szkolenia Policji w Legionowie należy stwierdzić, iż od roku 2002 do chwili obecnej procedurze kwalifikacji na kursy patrolowo-tropiące poddano łącznie 660 psów. Do szkolenia zakwalifikowano 424 psy, co stanowi 64,25%. Atesty potwierdzające sprawność użytkową po zakończeniu szkolenia w kolejnych latach służby uzyskało 100% psów. Tylko w 2004 r. zakwalifikowano do szkolenia na kursy wszystkich specjalności łącznie 213 psów, z których 199 (93,42%) ukończyło tresurę. W pozostałych przypadkach psy nie ukończyły szkolenia z powodów losowych.
Odnosząc się do przedstawionej w interpelacji Pani Poseł I. M. Nowackiej sprawy prowadzonego w 2002 r. przez Prokuraturę Okręgową w Radomiu śledztwa, uprzejmie informuję, że z wyjaśnień uzyskanych z Biura Spraw Wewnętrznych Komendy Głównej Policji wynika, iż w 2000 r. właściwy miejscowo wydział BSW przekazał do Prokuratury Rejonowej w Grójcu obszerny materiał dowodowy dotyczący pracownika Zakładu Tresury Psów Służbowych w Sułkowicach, który dopuścił się nieprawidłowości podczas zakupu psów. Na podstawie otrzymanego materiału Prokuratura Okręgowa w Radomiu wszczęła śledztwo w sprawie ˝przekroczenia uprawnień przez funkcjonariuszy z Zakładu Szkolenia Przewodników i Tresury Psów w Sułkowicach, w trakcie czynności związanych z nabywaniem psów na potrzeby jednostek Policji˝. Po zakończeniu czynności prokuratorskich śledztwo zostało umorzone ze względu na brak cech przestępstwa.
Uprzejmie informuję, że w 2001 r. omawiana sprawa była także przedmiotem kontroli problemowej realizowanej przez Inspektorat Komendanta Głównego Policji. Zakresem kontroli objęto szkolenie, używanie i utrzymanie psów służbowych w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie oraz w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Z analizy sprawozdania sporządzonego po zakończeniu kontroli problemowej i przedstawionej Komendantowi Głównemu Policji wynika, że zespół kontrolny nie stwierdził żadnych uchybień w zakresie badanych problemów.
Reasumując, należy podkreślić, iż wszelkie sygnały związane z nieprawidłowościami w pracy Policji są wnikliwie badane przez wyspecjalizowane w tym zakresie komórki organizacyjne. W przypadku ich potwierdzenia, podejmowane są niezwłocznie czynności zmierzające do zapobiegania podobnym zdarzeniom, natomiast wobec winnych, wyciągane są surowe konsekwencje dyscyplinarne i karne.
Z szacunkiem
Sekretarz stanu
Tadeusz Matusiak
Warszawa, dnia 29 lipca 2005 r.