IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie pogarszającego się stanu technicznego torów kolejowych na linii o znaczeniu państwowym Katowice-Poznań i likwidacji w rozkładzie jazdy PKP niektórych pociągów

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na interpelację nr 6085

w sprawie pogarszającego się stanu technicznego torów kolejowych na linii o znaczeniu państwowym Katowice-Poznań i likwidacji w rozkładzie jazdy PKP niektórych pociągów

   Szanowny Panie Marszałku! Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, w odpowiedzi na interpelację Posła na Sejm RP Witolda Tomczaka w sprawie pogarszającego się stanu technicznego torów kolejowych na linii o znaczeniu państwowym Katowice-Poznań i likwidacji niektórych pociągów uprzejmie wyjaśniam, iż pozostająca w zarządzie PKP Polskie Linie Kolejowe SA sieć linii kolejowych obejmuje 23 428,8 km linii, z czego około 11 630,8 km to linie o państwowym znaczeniu, pozostałe to linie znaczenia lokalnego. Do linii znaczenia państwowego, poza liniami mającymi dla kraju podstawowe znaczenie gospodarcze, społeczne i obronne, zaliczone zostały wszystkie linie układu międzynarodowego objętego umowami AGC (umowa europejska o głównych międzynarodowych liniach kolejowych podpisana w Genewie 31.05.1985 r.), AGTC (umowa europejska o głównych liniach transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących podpisana w Genewie 1.02.1991 r.) .

   Zgodnie z art. 38 ust. 1 pkt. 1 i 3 ustawy o transporcie kolejowym z budżetu państwa finansowane są inwestycje wynikające z umów i porozumień międzynarodowych oraz koszty przygotowania i realizacji inwestycji obejmujących linie kolejowe o znaczeniu państwowym. W związku z trudną sytuacją budżetu państwa dotacje na inwestycje kolejowe praktycznie wystarczają tylko na współfinansowanie projektów realizowanych ze środków pomocowych UE i nie ma możliwości zapewnienia środków na finansowanie kapitalnego remontu linii kolejowych na trasie Katowice-Poznań. W latach 1998-2003 na linie znaczenia państwowego z budżetu państwa średniorocznie przeznaczana była kwota 326,0 mln PLN, a powinno zostać przeznaczone ok. 2580,0 mln PLN. Stan infrastruktury kolejowej oraz przyszłe członkostwo naszego kraju w UE wymusza, już na obecnym etapie, przedsięwzięcia sprzyjające harmonizacji polskiej gospodarki z Unią Europejską. W dziedzinie transportu kolejowego w szczególności dotyczy to dostosowania pod względem technicznym układu sieci kolejowej opisanej ww. umowami do wymagań określonych w tych umowach.

   Linia kolejowa nr 137, 131, 143 i 272 składająca się na trasę Katowice-Ostrów Wielkopolski-Poznań długości 313 km jest linią znaczenia państwowego, lecz nie zalicza się jej do żadnej z paneuropejskich sieci kolejowych TINA, TERFN, jak również nie została objęta umowami AGC lub AGTC. Zatem nie ma szans uzyskania finansowania remontu linii ze środków UE.

   Wielkość nakładów przyznawanych na realizację zadań modernizacyjnych i remontów bieżącego utrzymania zdecydowanie nie zabezpiecza środków na wszystkie potrzeby. Brak środków finansowych, których pozyskiwanie jest bardzo trudne, wymusił ograniczenie prac remontowych na tej linii do robót punktowych, likwidujących drastyczne ograniczenia eksploatacyjne i stany zagrożenia bezpieczeństwa kolejowego.

   Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA średnioroczne przeznacza z własnych środków 700,0 mln PLN na utrzymanie i około 250,0 mln PLN na modernizację infrastruktury, tj. łącznie 950,0 mln PLN średniorocznie. Przy czym podstawowo środki te w 80% przeznaczane są na utrzymanie i modernizację państwowej infrastruktury kolejowej.

   Brak również możliwości sfinansowania kapitalnego remontu przedmiotowych linii ze środków jednostek samorządu terytorialnego, względnie z innych źródeł, przewidzianych w art. 38 ust. 2 ww. ustawy. W miarę pozyskiwania środków finansowych w roku 2003 m.in. na linii nr 272 były i nadal będą wykonywane prace remontowe. Wielkość niezbędnych nakładów finansowych na modernizację tej linii w zakresie odtworzenia parametrów technicznych określono na kwotę 796,50 mln PLN (w cenach roku 2003). Aktualnie stan techniczny przedmiotowej linii charakteryzuje średnia dopuszczalna prędkość 65,5 km/h - m.in. bezpośrednio miał wpływ na decyzję firmy PKP Intercity sp. z o.o. o obniżeniu kategorii Ex ˝Odra˝ do pociągu pośpiesznego. W sytuacji niezadowalających wyników ekonomicznych i braku dotacji do przewozów kwalifikowanych przekazanie przedmiotowego połączenia kolejowemu przewoźnikowi regionalnemu uznano za rozwiązanie racjonalne, pozwalające udostępnić pociąg szerszej grupie klientów, dzięki niższej taryfie i zapewnieniu możliwości codziennych dojazdów na podstawie biletów miesięcznych. Od 14 grudnia 2003 r. pociąg ekspresowy ˝Odra˝ relacji Warszawa-Wrocław przez Łódź, Ostrów Wlkp. przekazany został do obsługi spółce PKP Przewozy Regionalne i przekwalifikowany na pociąg pośpieszny ˝Jaćwing˝. Pociąg ten od 14.12.2003 r. kursuje w wydłużonej relacji Suwałki-Wrocław-Suwałki (do 13.12.2003 r. kursował w relacji Suwałki-Warszawa Zachodnia-Suwałki). Wydłużenie relacji spowodowane było zmianą trasy przejazdu pociągu spółki PKP Intercity ˝Odra˝ relacji Warszawa Wschodnia-Wrocław-Warszawa Wschodnia; wydłużenie relacji miało na celu obsłużenie podróżnych, którzy do 13.12.2003 r. korzystali z pociągu ˝Odra˝ w takich relacjach, jak np. Warszawa-Zduńska Wola, Sieradz, Kalisz, Ostrów Wlkp. czy Łódź-Wrocław. W ofercie przewozowej 2003/2004 spółka PKP Przewozy Regionalne zaplanowała następujące możliwości dojazdu do Warszawy w godzinach porannych i odjazdu w godzinach popołudniowych z Warszawy:

- w kierunku do Warszawy

Ostrów Wlkp.
odjazd
Kalisz
odjazd
Sieradz
odjazd
Zduńska Wola
odjazd
Łódź Widzew
przyjazd
Łódź Widzew
odjazd
Warszawa Centralna
przyjazd
2.56
(poc. pos. kursuje
całorocznie)
3.17 4.03 4.22 - - 7.35
4.50
(poc. osob. kursuje
od pn. do sob.)
5.10 5.56 6.10 7.34 7.40
(pos. posp. kursuje
od pn. do pt.)
9.30
6.36
(poc. posp. kursuje
całorocznie)
6.57 7.41 7.58 - - 11.05


- w kierunku do Ostrowa Wlkp.

Warszawa Centralna
odjazd
Zduńska Wola
odjazd
Sieradz
przyjazd
Kalisz
przyjazd
Ostrów Wlkp.
przyjazd
15.55# 19.00 19.14 19.59 20.22
18.40# 21.48 22.04 22.50 23.12

# pociąg pośpieszny kursuje całorocznie

   Rozkład jazdy ww. pociągów dostosowany został do ustalonych w wyniku badań marketingowych potrzeb przewozowych linii Wrocław-Warszawa przez Ostrów Wlkp., Kalisz, Sieradz, Zduńską Wolę, Łódź. Aktualna oferta przewozowa umożliwia dojazd z omawianych miast do Warszawy na godzinę 9.30 (w dniach największego szczytu przewozowego) z przesiadką na stacji Łódź Widzew, bez konieczności przemieszczania się z dwóch różnych dworców po przyjeździe do Łodzi oraz umożliwia dogodny powrót z Warszawy w godzinach popołudniowych, bezpośrednimi pociągami pośpiesznymi.

   Uznając przywrócenie pociągów ekspresowych na trasę Warszawa-Łódź-Ostrów Wlkp.-Wrocław za zasadne, w kontekście przedstawionych aspektów sprawy uznać należy, że może ono nastąpić pod warunkiem poprawy stanu technicznego linii kolejowej.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Maciej Leśny

   Warszawa, dnia 6 lutego 2004 r.