IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 4853
w sprawie sposobu zapłaty za towar nabyty od rolnika ryczałtowego
W związku z przesłaną przy piśmie, znak: SPS-0203-4853/03, z dnia 18 września 2003r. interpelacją Pani Poseł Renaty Beger w sprawie sposobu zapłaty za towar nabyty odrolnika ryczałtowego uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Zgodnie z art. 33b ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku do towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.), zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych podatek naliczony pod warunkiem, żezapłata należności za produkty, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego.
Uzależnienie możliwości stosowania zwiększenia podatku naliczonego z tytułu zryczałtowanych rekompensat od dokonania wpłaty należności za sprzedane płody rolne nakonto bankowe rolnika ryczałtowego było związane przede wszystkim z koniecznością wyeliminowania potencjalnych nadużyć. Zachodziły obawy co do możliwości wymuszania na rolnikach nieprawdziwych potwierdzeń wypłaty kasowej rekompensaty lub stosowania praktyk odmowy skupu w przypadku skutecznego domagania się wypłaty rekompensaty. Ponadto o wyborze rozwiązania wypłaty rekompensaty z wykorzystaniem rachunku bankowego zadecydowały takie argumenty, jak:
- zabezpieczenie przed wystawianiem fałszywych faktur VAT RR, na podstawie których nabywca produktów rolnych (tj. wystawca tych faktur) mógłby powiększać podatek naliczony o kwoty niewypłaconych w rzeczywistości zryczałtowanych zwrotów VAT,
- stymulacyjne oddziaływanie tego rozwiązania na przyspieszenie wypłat na rzecz rolników za dostarczane do skupu produkty rolne,
- stymulowanie przepływu przez konto bankowe dochodów realizowanych przez indywidualnych rolników, co w przyszłości miało dać podstawy do wdrożenia podatku dochodowego w rolnictwie,
- umożliwienie kontroli krzyżowej podatku VAT, z wykorzystaniem dokumentacji bankowej.
Wprowadzenie możliwości wyboru co do formy zapłaty (przelewem bądź gotówką) rolnikowi ryczałtowemu niosłoby za sobą ryzyko utraty kontroli nad dokonywanymi rozliczeniami, a tym samym kwotami odliczonego podatku, i mogłoby doprowadzić w efekcie do powstania nadużyć związanych z wyłudzaniem zryczałtowanych zwrotów z budżetu. Ponadto uniemożliwiłoby to organom skarbowym prowadzenie kontroli rozliczeń poprzez sprawdzenie operacji bankowych. Dlatego też nie przewiduje się wprowadzenia rozwiązań umożliwiających zwiększenie podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu w przypadku zapłaty za produkty rolne gotówką.
Podsekretarz stanu
Elżbieta Mucha
Warszawa, dnia 16 października 2003 r.