IV kadencja
Odpowiedź ministra środowiska
na zapytanie nr 4254
w sprawie wdrożenia Systemu Informacyjnego Inspekcji Ochrony Środowiska Ekoinfonet
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana Czesława Śleziaka, posła na Sejm, w sprawie wdrożenia systemu informatycznego Inspekcji Ochrony Środowiska EKOINFONET, przesłane pismem nr SPS-0203-4254/05 z dnia 30 czerwca br., uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska rozpoczął w dniu 14 lutego br. postępowanie o zamówienie publiczne w trybie negocjacji z ogłoszeniem na ˝Zaprojektowanie i wykonanie pierwszego etapu systemu informatycznego Inspekcji Ochrony Środowiska EKOINFONET dla potrzeb PMŚ w zakresie określonym art. 286a ustawy Prawo ochrony środowiska oraz w zakresie kontroli wyrobów wprowadzanych do obrotu˝. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyło 16 wykonawców.
Po rozpatrzeniu złożonych wniosków do negocjacji zostało zaproszonych 9 wykonawców, którzy otrzymali najwyższą ocenę spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Po przeprowadzonych negocjacjach 8 wykonawców złożyło oferty. W dniu 10 maja 2005 r. GIOŚ, jako zamawiający, rozstrzygnął postępowanie, uznając za najkorzystniejszą ofertę konsorcjum firm, w skład którego weszli: Emax S.A., ul. Towarowa 35, 61-896 Poznań; Winuel S.A., ul. Strzegomska 56a, 53-611 Wrocław; Max Elektronik S.A., ul. Dąbrowskiego 12, 65-021 Zielona Góra.
Przeciw rozstrzygnięciu GIOŚ wpłynęły protesty, jeden złożony przez firmę ComArch S.A. oraz dwa złożone przez konsorcjum, w skład którego weszli: ComputerLand S.A.; Projekty Bankowe Polsoft Sp. z o.o. Zamawiający odrzucił protesty w części dotyczącej pierwszego etapu postępowania, tj. wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oraz po rozpatrzeniu oddalił w pozostałej części. Obie firmy wniosły odwołania do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (konsorcjum firm ComputerLand S.A.; Projekty Bankowe Polsoft Sp. z o.o. złożyły dwa odwołania). W trakcie trzech rozpraw przed Zespołami Arbitrów Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w dwóch przypadkach zapadły rozstrzygnięcia korzystne dla GIOŚ, zaś w jednym uznano częściowo argumenty strony odwołującej się i w rozstrzygnięciu polecono unieważnienie postępowania. W trakcie postępowania odwoławczego kluczową sprawą było ustalenie, czy wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu są jawne od momentu ich otwarcia, czy też dopiero w chwili rozstrzygnięcia postępowania przez zamawiającego.
Zagadnienie to nie jest jednoznacznie rozstrzygnięte w ustawie Prawo zamówień publicznych. Należy podkreślić, że w obecnie przygotowanej przez Urząd Zamówień Publicznych nowelizacji tej ustawy sprawa ta została rozstrzygnięta zgodnie z interpretacją GIOŚ, tj. wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu są jawne i podlegają udostępnieniu od momentu ich otwarcia.
W sytuacji niejasnych rozstrzygnięć ustawowych Zespół Arbitrów rozpatrujący odwołanie firmy ComArch S.A. wyrokiem z 13 czerwca br. odrzucił je, uznając, że wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu są jawne od momentu ich otwarcia, co oznacza, że protest został złożony przez tę firmę po terminie. Jednakże inny Zespół Arbitrów wyrokiem z dnia 15 czerwca 2005 r. nie podzielił tego stanowiska i uwzględnił odwołanie konsorcjum ComputerLand S.A., Projekty Bankowe Polsoft Sp. z o.o., uznając, że wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu są jawne dopiero po rozstrzygnięciu postępowania. Jednocześnie nakazał unieważnienie postępowania.
Dwa składy Zespołu Arbitrów wydały więc dwa różne postanowienia w tej samej sprawie, raz uznając, że protest został złożony po terminie, a w drugim przypadku uznając, że protest został złożony w terminie. Warto również dodać, że na orzeczenie Zespołu Arbitrów z dnia 13 czerwca br. została złożona przez ComArch S.A. skarga do Sądu Rejonowego. GIOŚ nie skorzystał z możliwości złożenia skargi do Sądu Rejonowego z uwagi na długotrwałość procedury postępowania.
W obecnej sytuacji, gdy nie zostało zakończone postępowanie odwoławcze, doniesienia prasowe, o których wspomina Pan Poseł, są co najmniej przedwczesne. Należy również zwrócić uwagę, że prezentują one tylko jeden z poglądów, wygodny dla jednego z wykonawców. W tej sytuacji nie można mówić o błędzie popełnionym przez pracowników GIOŚ oraz o działaniach dyscyplinujących wobec winnych zaniedbań.
Jednocześnie pragnę poinformować, że prace związane z projektowaniem, wykonaniem i wdrożeniem Systemu Informatycznego Inspekcji Ochrony Środowiska EKOINFONET zostały rozpoczęte w 1998 r. opracowaniem wstępnej koncepcji systemu i są planowane do realizacji w latach 2005-2008.
Obecnie GIOŚ planuje przeprowadzić do końca bieżącego roku powtórnie postępowanie o zamówienie publiczne w sprawie zaprojektowania i wykonania pierwszego etapu systemu informatycznego EKOINFONET. Kontynuacja prac nad realizacją pozostałych zadań przebiegać powinna bez dalszych opóźnień.
Z wyrazami szacunku
Minister
Tomasz Podgajniak
Warszawa, dnia 18 lipca 2005 r.