IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie modernizacji drogi nr 4 na odcinku Tarnów-Rzeszów oraz budowy autostrady A-4

Odpowiedź ministra infrastruktury - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na interpelację nr 4603

w sprawie modernizacji drogi nr 4 na odcinku Tarnów-Rzeszów oraz budowy autostrady A-4

   Szanowny Panie Marszałku! Prezes Rady Ministrów Leszek Miller upoważnił mnie do udzielenia odpowiedzi na interpelację posła Marka Kuchcińskiego w sprawie modernizacji drogi nr 4 na odcinku Tarnów-Rzeszów oraz budowy autostrady A-4. W związku z powyższym proszę o przyjęcie odpowiedzi, jak następuje.

   W Ministerstwie Infrastruktury w lipcu br. powstało opracowanie pt. Strategia Rozwoju Infrastruktury Transportu na lata 2004-2006 i lata dalsze. Zawiera ono syntetyczne omówienie strategii rozwoju transportu w Polsce. Jest to ważny dokument przedstawiony Komisji Europejskiej w ramach negocjacji Podstaw Wsparcia Wspólnoty - społeczno-gospodarczej strategii rozwoju w latach 2004-2006, wspieranego funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej. Zgodnie ze wskazaniami zarówno Rady Ministrów RP, jak i Komisji Europejskiej, w opracowaniu szczególną uwagę zwrócono na duże projekty infrastrukturalne, zwłaszcza drogowe, mające priorytetowe znaczenie dla wykorzystania szans polskiej gospodarki, tworzących się wskutek integracji z Unią Europejską. Jako podstawowy priorytet przyjęto utworzenie sprawnych połączeń transportowych przede wszystkim z innymi krajami Unii Europejskiej, a w następnej kolejności połączeń pomiędzy głównymi aglomeracjami miejskimi stanowiącymi ważne ośrodki wzrostu gospodarczego w Polsce.

   Jednym z projektów o najwyższym priorytecie jest budowa odcinka autostrady A4 łączącego Kraków z Rzeszowem i dalej z siecią dróg i autostrad ukraińskich. Kolejność budowy najpierw fragmentu Kraków-Tarnów, a następnie Tarnów-Rzeszów wynika z konieczności kontynuowania już gotowego, kończącego się obecnie w Krakowie, połączenia autostradowego, które za dwa lub trzy lata umożliwi podróż autostradą z Małopolski do Niemiec.

   Ogólnoświatowa tendencja wykorzystywana w transporcie towarów samochodów ciężarowych o coraz większej nośności i nasze zobowiązania traktatowe sprawiają, że począwszy od roku 2004 musimy stopniowo dopuszczać w Polsce ruch samochodów o naciskach do 11,5 t na oś i traktować go jako normatywny. Dotyczy to całego terytorium kraju. Przygotowując niezbędny w tej sytuacji program wzmocnień dróg, kierujemy się jedynie poziomem natężenia ruchu na poszczególnych odcinkach i limitem dostępnych środków finansowych w poszczególnych latach. Poziom natężenia ruchu (średni dobowy ruch) na odcinku drogi nr 4 Kraków-Tarnów jest najwyższy w Polsce, na drodze jednojezdniowej i osiąga maksymalną wartość 25 500 pojazdów na dobę. Pomiędzy Tarnowem i Rzeszowem ruch, jakkolwiek duży, jest blisko o połowę mniejszy. Na pododcinku o największym natężeniu ruchu (15 900 pojazdów na dobę) Trzciana-Rzeszów GDDKiA prowadzi już obecnie prace wzmacniające istniejącą jezdnię i poszerzające ją do czterech pasm ruchu.

   Wzmocnienie drogi Kraków-Tarnów finansowane jest z funduszu ISPA. Wspomniane opracowanie, będące przyczyną interwencji pana posła, jest materiałem wspierającym negocjacje poakcesyjnych funduszy strukturalnych. Wynegocjowanie wsparcia dwóch alternatywnych projektów (drogi i autostrady) nie jest możliwe. Musimy wybrać, który z nich jest ważniejszy dla Podkarpacia. Jak wspomniałem, wzmocnić i zmodernizować musimy wszystkie drogi, w tym również Tarnów-Rzeszów. Sedno problemu leży w znalezieniu odpowiednich środków finansowych.

   Odnośnie do pytania Pana Posła o węzły autostradowe obsługujące drogę nr 73, to nie nastąpiły tu żadne zmiany i zgodnie z prawomocnymi decyzjami lokalizacyjnymi są nimi węzły ˝Krzyż˝ i ˝Dębica-Żyraków˝ zapewniające dogodne połączenie z istniejącym układem drogowym. Pozostałe węzły i przebieg autostrady w kierunku granicy z Ukrainą to: ˝Dębica-Pustynia˝, ˝Ropczyce-Sędziszów˝, ˝Rzeszów Zachodni˝, ˝Rzeszów Centralny˝, ˝Rzeszów Wschodni˝, ˝Łańcut˝, ˝Przeworsk˝, ˝Jarosław-Wierzbna˝, ˝Jarosław-Pawłosiów˝, ˝Radymno˝, ˝Korczowa˝. Węzeł ˝Radymno˝, zlokalizowany na przecięciu z dwujezdniową drogą nr 77 na południe od miasta, obsłuży ruch kierujący się z/do Przemyśla.

   Planujemy oddanie kolejnych odcinków autostrady według następującego harmonogramu: Kraków-Tarnów 2008 r., Tarnów-Rzeszów 2010 r., Rzeszów-Korczowa 2013 r.

   Kończąc, chciałem zapewnić Pana Marszałka i Pana Posła, że rząd pamięta o drogach nie tylko w województwie podkarpackim, ale w całym kraju. Problem polega na tym, że na skutek wieloletnich zaniedbań potrzeby Polski w dziedzinie budowy autostrad, dróg i obwodnic znacznie przewyższają środki, jakie na ten cel rząd może przeznaczyć. Corocznie, konstruując plan, resort i GDDKiA stają przed trudnym wyborem, koniecznością zbilansowania ogromnych potrzeb z dostępnymi środkami finansowymi. Wydatkując, zawsze ograniczone środki budżetowe i pomocowe, musimy kierować się określonymi priorytetami rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.

   W Polsce nadal gęstość sieci autostrad jest jedną z najniższych w Europie, stan nawierzchni wielu dróg jest niedostateczny, a ich zdolność do przenoszenia obciążeń nieskorelowana z natężeniem ruchu. W wielu miastach uciążliwość ciężkiego ruchu tranzytowego jest nadmierna, a brak obwodnic stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia mieszkańców. Staram się jak najszybciej zmienić ten stan rzeczy. Bardzo liczę na poparcie w tym względzie ze strony Pana Marszałka i Pana Posła.

   Z wyrazami szacunku

   Minister

   Marek Pol

   Warszawa, dnia 30 września 2003 r.