IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 5755
w sprawie złego funkcjonowania PPUP ˝Poczta Polska˝ w zakresie doręczania i gubienia przesyłek
Szanowny Panie Marszałku! W związku z przekazaną przy piśmie z dnia 2 grudnia 2003 roku, znak SPS-0202-5755/03, interpelacją Posłanki na Sejm RP Pani Marii Zbyrowskiej w sprawie czasu doręczania i gubienia przez Pocztę Polską przesyłek przekazuję poniżej stosowne wyjaśnienia.
Poczta Polska dokłada wielu starań, aby zapewnić wysoką jakość świadczonych usług, których zakres stale poszerza i modernizuje. Przykładem tych działań może być wprowadzenie przez Pocztę Polską przesyłek priorytetowych, co miało miejsce w odniesieniu do przesyłek listowych w lipcu 2002 roku oraz w odniesieniu do paczek w czerwcu 2003 roku. Operator wprowadził również usługi przekazu zagranicznego i telegramu pocztowego, które spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem społecznym.
W okresie ostatnich 4 lat można zaobserwować znaczący postęp w zakresie terminowości doręczania przesyłek listowych. W 1999 roku następnego dnia po dniu nadania doręczano jedynie 40% przesyłek, w 2000 roku 48%, a na przełomie 2001 i 2002 już 59%.
Po wprowadzeniu kategoryzacji przesyłek (rozróżnienia na przesyłki priorytetowe i ekonomiczne) Poczta Polska doręcza przesyłki priorytetowe następnego dnia po dniu nadania już w ponad 90% przypadków (badanie z października 2002 mówi o 93%, natomiast uzyskany wskaźnik w badaniu z czerwca 2003 to 91%).
Ponadto zarówno Ministerstwo Infrastruktury, jak i Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty prowadzą ciągły monitoring świadczenia usług powszechnych przez Pocztę Polską. W celu poprawy jakości usług Poczta Polska wprowadziła w marcu bieżącego roku dodatkowe doręczanie przesyłek w soboty.
Badanie, na które Pani Poseł się powołuje, przeprowadzone przez Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty w dniach 4-17 czerwca bieżącego roku dotyczyło pomiaru terminowości doręczania przesyłek listowych w obrocie krajowym. Wyniki tego badania są generalnie dla narodowego operatora bardzo korzystne. Stwierdzono, że przesyłki priorytetowe doręczane są następnego dnia po dniu nadania w 91% przypadków, a przesyłki ekonomiczne w ciągu trzech dni od dnia nadania w 90% przypadków. Są to wskaźniki przekraczające parametry wyznaczone w projekcie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych.
W swoim badaniu URTiP wskazał na nieprawidłowości zaobserwowane w trakcie badania. Jedną z nich było niedoręczenie w trakcie badania 28 przesyłek. Przy porównaniu tej liczby do 10 000 nadanych listów stanowi to 0,28% badanej próby. Po opublikowaniu tych wyników pojawiły się w prasie informacje o zaginięciach milionów przesyłek, co zostało natychmiast zakwestionowane przez Pocztę, jako wnioski zbyt daleko idące.
Zdaniem Ministerstwa uogólnienie wskaźnika 0,28% przesyłek do wszystkich listów wysyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej wydaje się nieuzasadnione. Metodologia zastosowana przez URTiP oraz wielkość przyjętej próby badawczej niezbędnej do uzyskania wysokiego poziomu dokładności statystycznej dla badania czasu przebiegu przesyłek nie jest wystarczająca do mierzenia wskaźnika zaginięć.
Ponadto przedmiotowe badanie było przeprowadzone w miesiącu czerwcu, co nie upoważnia do przyjęcia, że podobny wskaźnik występuje w całym roku. Poleciłem więc Prezesowi URTiP, aby do końca bieżącego roku przeprowadzić kolejne badania, które zweryfikują uzyskane uprzednio wyniki.
Niezależnie od badań przeprowadzonych przez URTiP Poczta Polska przeprowadza w swoim zakresie działania kontrolne w celu wyeliminowania występujących zagrożeń w procesie technologicznym wysyłki pocztowej. Prowadzone są analizy, identyfikowane są newralgiczne punkty wpływające na jakość świadczonych usług.
Należałoby również uwzględnić występowanie negatywnych przejawów z winy usługobiorców Poczty Polskiej polegających na niepełnym bądź błędnym adresowaniu przesyłek.
W sprawie zastrzeżeń co do doręczania listów poleconych można mówić o raczej marginalnych przypadkach. Poczta Polska co roku wylicza wskaźnik tzw. negatywnych przejawów na 100 tys. przesyłek rejestrowanych. W 2002 roku wskaźnik ten wyniósł 3,12, a w pierwszym półroczu 2003 roku zmniejszył się do 2,88. Oznacza on, że na każdy milion przesyłek rejestrowanych (głównie listów poleconych i paczek) zgłaszanych jest odpowiednio 31 lub 29 negatywnych przypadków.
Pragnę podkreślić, że poruszany przez Panią Poseł problem związany z występowaniem nieprawidłowości w obrocie listowym ma również miejsce w państwach członkowskich Unii Europejskiej i wzbudza podobne kontrowersje z uwagi na duże trudności w ich wyeliminowaniu.
W celu uniknięcia wątpliwości, co do wiarygodności uzyskiwanych wyników w przyszłości skierowałem do Prezesa URTiP prośbę o podjęcie działań zmierzających do wypracowania wspólnie z Pocztą Polską nowej metodologii badania. Metodologia ta zostanie oparta o europejskie normy EN 13850 i EN 14508, które niedawno weszły w życie. Normy te regulują zasady prowadzenia takich badań w całej Unii Europejskiej.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, iż udało mi się rozwiać wątpliwości Pani Poseł co do troski Poczty Polskiej o podnoszenie jakości świadczonych usług, która nieustannie cieszy się dużym zaufaniem społeczeństwa (w badaniu przeprowadzonym przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej zaufanie do Poczty Polskiej zadeklarowało 84% respondentów).
Jestem przekonany, że działania kontrolne Ministerstwa i Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty przyczynią się do eliminowania niekorzystnych zjawisk. Służyć temu będą działania przedstawione powyżej.
Podsekretarz stanu
Wojciech Hałka
Warszawa, dnia 15 grudnia 2003 r.