IV kadencja

Interpelacja w sprawie podręczników szkolnych przeznaczonych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych

Interpelacja nr 8018

do ministra edukacji narodowej i sportu

w sprawie podręczników szkolnych przeznaczonych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych

   Szanowny Panie Ministrze! W związku ze zbliżającym się początkiem nowego roku szkolnego, jak również uwagami szeregu wyborców, kieruję do Pana Ministra interpelację związaną z podręcznikami szkolnymi przeznaczonymi dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.

   Rodzice uczniów dzieci, zwłaszcza klas młodszych, zwracają uwagę na fakt braku unifikacji podręczników pod względem ich wymiarów. Praktycznie każdy podręcznik ma inny wymiar od bardzo niewielkiego po duży z trudem mieszczący się w uczniowski tornister. Taka sytuacja sprawia, że podręczniki niszczą się w tornistrach, są trudne do pakowania przez dzieci, czy też chociażby do obłożenia w okładki chroniące je przed niszczeniem. Ponadto już w oddziałach najmłodszych występuje duże zróżnicowanie pod względem różnorodności wymagań pedagogów co do doboru podręczników, często są one różne w różnych oddziałach. Sytuacja taka sprawia, iż często nie jest możliwe rokroczne ponowne wykorzystywanie książek z roku poprzedniego, co zmusza tym samym rodziców do corocznych wysokich wydatków.

   Odrębnym problemem jest dźwiganie przez młode dzieci teczek o dużym ciężarze, co w znaczący sposób przyczynia się do występowania wad postawy i skrzywień kręgosłupa. Zapobieżenie temu zjawisku wydaje się szczególnie istotne w sytuacji chronicznego braku środków na medycynę szkolną, a tym samym na profilaktykę.

   Wobec powyższego stawiam Panu Ministrowi pytania:

   1. Czy nie ma możliwości zunifikowania podręczników szkolnych pod względem ich wielkości, narzucając wydawcom jednakowy określony przez MENiS format?

   2. Czy nie ma możliwości ujednolicenia, szczególnie w klasach młodszych, wykorzystywanych podręczników, co dałoby większą coroczną rotację ich i powodowałoby mniejsze wydatki rodziców na ten cel?

   3. Czy w szczególności w klasach młodszych nie należy rozważyć odstąpienia od codziennego dźwigania przez dzieci podręczników i zastosować w to miejsce rozwiązanie polegające na przechowywaniu ich w szkole i sporadycznie w miarę potrzeb przenoszenie ich do domów?

   Panie Ministrze, licząc na zrozumienie i Pańską przychylność problemom społecznym, oczekuję pozytywnego rozstrzygnięcia poruszanych przeze mnie spraw.

   Z poważaniem

   Poseł Wojciech Borzuchowski

   Zambrów, dnia 6 sierpnia 2004 r.