IV kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 4072
w sprawie przekazania na własność gminom powiatu będzińskiego terenów znajdujących się we władaniu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz Bytowskiej Spółki Restrukturyzacji Kopalń
W związku z interpelacją Pana Posła Michała Figlusa w sprawie przekazania na własność gminom powiatu będzińskiego terenów znajdujących się we władaniu Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz Bytomskiej Spółki Restrukturyzacji Kopalń, przesłaną przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 27 czerwca 2003 r., znak: SPS-0202-4072/03, przekazuję uprzejmie poniższe informacje przygotowane we współpracy z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Bytomska Spółka Restrukturyzacji Kopalń Sp. z o.o. nie jest spółką Skarbu Państwa w nadzorze właścicielskim Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Jej jedynym udziałowcem jest Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. - jednoosobowa spółka Skarbu Państwa. W następstwie interpelacji Pana Posła Zarząd Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. został poproszony o wyjaśnienie poruszonych w niej kwestii.
Bytomska Spółka Restrukturyzacji Kopalń Sp. z o.o. powstała w dniu 25sierpnia 2000 r., a przedmiotem jej działalności jest wyłącznie prowadzenie likwidacji kopalń, zagospodarowywanie majątku likwidowanych kopalń, zbędnego majątku spółek węglowych oraz tworzenie nowych miejsc pracy, w szczególności dla pracowników likwidowanych kopalń. Należy przy tym podkreślić, iż Spółka nie prowadzi w ogóle działalności eksploatacyjnej węgla kamiennego, a jej działalność finansowana jest w głównej mierze ze środków budżetowych.
Wobec konieczności zaspokojenia roszczeń Bytomska Spółka Restrukturyzacji Kopalń Sp. z o.o. wypełnia swoje zobowiązania poprzez pozyskiwanie środków finansowych wyłącznie ze sprzedaży majątku.
Spółka nie może swobodnie dysponować majątkiem, a w szczególności dokonywać darowizn. Mając na celu prawidłowe funkcjonowanie oraz zaspokajanie roszczeń wierzycieli, Spółka realizuje zbywanie majątku zgodnie z obowiązującym w Bytomskiej Spółce Restrukturyzacji Kopalń Sp. z o.o. ˝Regulaminem sprzedaży majątku trwałego...˝ wyłącznie wdrodze:
- sprzedaży w trybie przetargu,
- przeniesienia majątku w trybie art. 453 k.c. - w celu zwolnienia z zobowiązania,
- przeniesienia majątku w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej - za zobowiązania podatkowe wobec Skarbu Państwa lub gminy,
- sprzedaży w trybie art. 231 k.c. - na rzecz właścicieli budynków.
Bytomska Spółka Restrukturyzacji Kopalń Sp. z o.o. w obrębie powiatu będzińskiego spośród wymienionych w interpelacji gmin posiada obecnie nieruchomości zlokalizowane jedynie na terenie gminy Będzin. Nieruchomości niezabudowane zajmują obszar o powierzchni 146,7 ha i wartości księgowej netto 5.513 tys. zł, natomiast nieruchomości zabudowane zajmują obszar o powierzchni 28,8ha i wartości księgowej netto 2.950 tys. zł.
W myśl wyżej wymienionych zasad Spółka, realizując zadania służące rozwojowi gminy, przeniosła na rzecz Gminy Będzin, w zamian za zaległości z tytułu podatku od nieruchomości w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej, nieruchomości położone przy ul. Barlickiego zabudowane Domem Kultury, budynkiem hali sportowej, budynkiem straży, budynkiem stołówki oraz nieruchomość zlokalizowaną w Będzinie na tzw. Roskówce stanowiącą boisko zabudowane budynkiem szatni, o łącznej wartości 1.553tys. zł.
Ponadto Spółka przeniosła w zamian za zobowiązania w trybie art. 453 k.c. nieruchomości niezabudowane o powierzchni 229.498 m2 i wartości 1.085 tys. zł na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji z Będzina oraz nieruchomość niezabudowaną stanowiącą działkę gruntu o numerze geodezyjnym 53/35, o powierzchni 22.000 m2, położoną w Będzinie przy ul. Barlickiego, o wartości 187 tys. zł na rzecz Przedsiębiorstwa Techniczno - Handlowo - Usługowego ˝Interpromex˝ Spółka z o.o. W wymienionych wyżej podmiotach gospodarczych Gmina Będzin posiada 100% udziałów.
Zarząd Bytomskiej Spółki Restrukturyzacji Kopalń Sp. z o.o. - w oparciu orządowy program ˝Reforma górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006...˝, który wprowadza instrumenty wsparcia skierowane na skuteczne przeprowadzenie procesu rewitalizacji gospodarczej i dostosowanie majątku likwidowanych kopalń donowych funkcji gospodarczych - w sierpniu 2002 roku wystąpił z propozycją doZarządu Miasta Będzin o podjęcie wspólnych przedsięwzięć zmierzających doefektywnego zagospodarowania majątku Spółki położonego na terenie Gminy Będzin. Do dnia dzisiejszego Gmina Będzin nie zajęła stanowiska w przedmiotowej sprawie.
W celu dalszej współpracy z Gminą Będzin w zakresie zagospodarowania majątku oraz uregulowania zobowiązań podatkowych Zarząd Spółki w październiku 2002 r. wystąpił również do Prezydenta Miasta Będzina z propozycją nieodpłatnego przekazania, jak również przeniesienia w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej nieruchomości zabudowanych oraz sieci wodociągowych i kanalizacyjnych zlokalizowanych w Będzinie, do których należą między innymi:
- prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 86/1 o powierzchni 5.721 m2 położonej przy Szkole Podstawowej nr 6 przy ul. Konopnickiej 13,
- prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 87/4 o powierzchni 9.812 m2 położonej przy ul. Konopnickiej,
- prawo użytkowania wieczystego działek gruntu nr 53/7, 53/8, 53/10 o łącznej powierzchni 52.587 m2 położonych przy ul. Barlickiego, zaliczanych do terenów rekreacyjno-parkowych,
- prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 4/260 o powierzchni 46.297 m2 położonej przy ul. Staszica, zajętej pod Pracowniczy Ogród Działkowy,
- prawo użytkowania wieczystego działek gruntu nr 4/202, 4/264, 33/14 oraz 159/10 stanowiących tereny zieleni zakrzewione i zadrzewione o łącznej powierzchni 12.554 m2, sieci kanalizacyjne byłej KWK ˝Grodziec˝ i byłej KWK ˝Paryż˝,
- sieć wodociągowa osiedla mieszkalnego w rejonie ul. Konopnickiej i Barlickiego,
- oraz inne nieruchomości zajmujące obszar ok. 55.000 m2.
Powyższe świadczy o tym, że Bytomska Spółka Restrukturyzacji Kopalń Sp.zo.o. podejmuje inicjatywy dla wspierania nowych inwestycji, a tym samym stwarzania warunków do pozyskiwania dodatkowych środków od inwestorów mających na celu stworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwoju gospodarczego regionu. Biorąc pod uwagę przedmiot działalności Spółki oraz fakt jej finansowania w głównej mierze ze środków budżetowych, posiadanie przez Bytomską Spółkę Restrukturyzacji Kopalń Sp. z o.o. gruntów w wieczystym użytkowaniu wspomaga usuwanie skutków likwidacji kopalń i zakładów zaplecza górnictwa.
Ponadto w aktualnym stanie prawnym nie jest możliwe ˝cofnięcie statusu użytkowania wieczystego˝. Możliwość rozwiązania użytkowania wieczystego przed upływem określonego w niej terminu istnieje wyłącznie w przypadkach określonych wKodeksie cywilnym oraz ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741 ze zm.), czyli jedynie w sytuacji, jeżeli wieczysty użytkownik korzysta z gruntu w sposób oczywiście sprzeczny z jej przeznaczeniem określonym w umowie. Objęcie przez gminy powiatu będzińskiego gruntów w użytkowanie wieczyste możliwe więc będzie dopiero po upływie terminu określonego w umowie o oddaniu w użytkowanie wieczyste gruntów na rzecz Bytomskiej Spółki Restrukturyzacji Kopalń Sp. z o.o. albo w sytuacji zbycia przez tę Spółkę prawa użytkowania wieczystego.
Składając powyższe wyjaśnienia, przekazuję jednocześnie stanowisko Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w przedmiotowej sprawie:
Stosownie do art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2001 r., Nr 57, poz. 603), nieruchomości wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa mogą być nieodpłatnie przekazane przez Agencję na własność jednostce samorządu terytorialnego na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych tej jednostki, mających charakter użyteczności publicznej, tj. prowadzących do zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Nie ma natomiast podstawy prawnej do nieodpłatnego przekazania jednostce samorządu terytorialnego nieruchomości przeznaczonych na cele inwestycji komercyjnych lub realizowanych przez inny podmiot gospodarczy. Takie nieruchomości mogą być nabyte przez potencjalnych inwestorów, w tym także przez jednostkę samorządu terytorialnego, na ogólnie obowiązujących zasadach - w drodze przetargu.
Jednocześnie Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformował, że zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Wiceprezesa Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy Agencji w Opolu dotychczas rozpatrzył pozytywnie 9 wniosków o nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz Starostwa Powiatowego w Będzinie, Urzędu Miejskiego w Będzinie oraz Urzędu Gmin Psary i Bobrowniki. Z innych gmin powiatu będzińskiego nie wpłynęły do Agencji żadne wnioski o nieodpłatne przekazanie nieruchomości Zasobu.
Odnośnie przejętych od Zasobu nieruchomości będących przedmiotem użytkowania wieczystego, resort rolnictwa potwierdził, że zgodnie z obowiązującymi przepisami pozostają one we władaniu użytkownika wieczystego i do czasu zrzeczenia się przez niego tego prawa Agencja nie może tymi nieruchomościami dysponować na rzecz osób trzecich.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Jacek Piechota
Warszawa, dnia 4 sierpnia 2003 r.