IV kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie zasad udzielania świadectw homologacji producentom i importerom pojazdów

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 2667

w sprawie zasad udzielania świadectw homologacji producentom i importerom pojazdów

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Nr MB-0203-3282/04 z dnia 2 czerwca 2004 r. przekazujące kolejne pismo pana posła Aleksandra Szczygły w sprawie zasad udzielania świadectw homologacji importerom i producentom pojazdów oraz w sprawie wad samochodu marki Scania, uprzejmie informuję:

   Homologacja pojazdu polega na przeprowadzeniu badań pojazdu i weryfikacji świadectw cząstkowych przedmiotów wyposażenia, które zostały przedstawione przez producenta samochodu. Zasadą jest wzajemne uznawanie cząstkowych świadectw homologacji wystawianych przez odpowiednie władze homologacyjne państw Unii Europejskiej. Wobec powyższego szczegóły techniczne znajdują się w świadectwie homologacji typu pojazdu oraz w świadectwach cząstkowych dotyczących poszczególnych elementów samochodu. Świadectwo homologacji, do którego miał wgląd klient, zawiera opis techniczny poszczególnych elementów samochodu. Zgodnie z cząstkowym świadectwem homologacji e4*92/23*92/23*0009*00-06 samochód mógł być wyposażony także w opony 315/80R225, czyli takie, jakie zostały zamontowane w omawianym samochodzie.

   Scania Polska, zgodnie ze świadectwem homologacji typu pojazdu Nr 1474-15, dostarczyła odbiorcy pojazd podstawowy (podwozie samochodu ciężarowego) bez mechanizmu sprzęgającego do dalszej zabudowy, dlatego świadectwo homologacji nie obejmowało tego urządzenia.

   Istniejące rozbieżności pomiędzy wystawionymi wyciągami wynikały z omyłek pisarskich, które zostały sprostowane przez Scania Polska. Według wyjaśnień firmy Scania w wyciągu ze świadectwa homologacji z dnia 26 października 1999 r. wpisano największy techniczny nacisk dopuszczalny ˝Największy nacisk osi najbardziej obciążonej˝ - 150 kN. Skorygowano to w następnym wyciągu z dnia 2 sierpnia 2002 r. w którym wpisano największy administracyjny dopuszczalny nacisk osi 100 kN.

   Przedstawiona sprawa błędnego przytoczenia w pracy badawczej ITS numeru publikatora rozporządzenia MTiGM w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów została sprostowana przez ministerstwo w wydanym świadectwie homologacji (kopia w załączeniu).*) Przepis § 55 ust. 2 ww. rozporządzenia przytoczony w pracy badawczej i świadectwie homologacji nie uległ zmianie.

   W związku z innymi szczegółowymi pytaniami dotyczącymi stanu faktycznego pojazdu oraz prowadzonym postępowanie sądowym ministerstwo, prowadząc wyjaśnienia w przedmiotowej sprawie, poprzednią odpowiedź oparło o wyjaśnienia stron.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Andrzej Piłat

   Warszawa, dnia 22 czerwca 2004 r.