IV kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 9189
w sprawie polityki kadrowej prowadzonej w Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku i nadużyć w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku
Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 21 stycznia 2005 r. (sygn. SPS-0202-9189/05) dotyczącego interpelacji Posła na Sejm RP Pana Kazimierza Plocke w sprawie polityki kadrowej prowadzonej w Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku i nadużyć w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Przetargi na zakup sprzętu i samochodów strażackich dla jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej na terenie województwa pomorskiego, tak jak całego kraju, dokonywane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie, tj. ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.), która uchyliła ustawę z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych.
W odniesieniu do sprawy zakupu samochodu gaśniczego od firmy ˝Fire Max˝ w 2000 r. informuję, iż w toku kontroli prowadzonej przez zespół kontrolny Komendanta Głównego PSP ustalono, iż ogłoszenie o przetargu nieograniczonym o wartości powyżej 30 tys. euro podano do publicznej wiadomości w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 135 z dnia 18 września 2000 r., poz. 49934, zgodnie z wymogami ustawy o zamówieniach publicznych. Specyfikację istotnych warunków zamówienia w przetargu nieograniczonym na dostawę średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego pobrało 8 firm. Oferty do przetargu złożyły 2 firmy: Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Bocar Sp. z o.o. na kwotę 550.000 zł i ˝Fire Max˝ Sp. z o.o. na kwotę 502.500 zł.
Komisja przetargowa po otwarciu ofert dokonała wyboru oferty na dostawę średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego. Procedurę przetargu opisano w protokole postępowania o zamówienie publiczne o wartości powyżej 30 tys. euro. Komisja przetargowa zaproponowała kupno samochodu oferowanego przez firmę ˝Fire Max˝ w cenie 502.500 zł, który był tańszy od drugiego oferowanego pojazdu o kwotę 47.500 zł. Protokół komisji przetargowej zatwierdził w dniu 13 listopada 2000 r. Komendant Miejski PSP w Gdańsku.
Umowę o dostawę samochodu ratowniczo-gaśniczego zawarto w dniu 5 grudnia 2000 r. Wyniki kontroli potwierdziły, że wybór oferenta z punktu widzenia ekonomicznego był właściwy, gdyż cena samochodu była zdecydowanie niższa od ceny proponowanej w drugiej ofercie.
Odnosząc się do poruszonej w interpelacji Pana Posła K. Plocke kwestii represjonowania przez przełożonych strażaków z Gdańska, ˝którzy mają odwagę opisać korupcyjne praktyki panujące w Komendzie Miejskiej i Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej˝, należy wskazać, iż Pan Poseł nie wskazuje w swoim wystąpieniu konkretnych osób. Można jedynie domniemywać, że sprawa dotyczy 14 strażaków, którzy w dniu 3 listopada 2004 r. wystosowali pismo do Komendanta Głównego PSP, w którym napisali m.in.: ˝...w związku z niepodejmowaniem przez Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP (...) żadnych działań mających na celu wyeliminowanie ewidentnej korupcji w Komendzie Miejskiej PSP w Gdańsku informujemy, że nasi bezpośredni przełożeni w czerwcu br. osobiście zgłosili ten problem do Wydziału do Walki z Korupcją KW Policji w Gdańsku˝.
Ustalono, że spośród 14 strażaków, którzy podpisali ww. pismo, w stosunku do trzech podjęto decyzje kadrowe dotyczące zmiany stanowisk służbowych.
Kierownik sekcji w Wydziale Operacyjnym Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku od 1 stycznia do 30 czerwca 2004 r. pełnił obowiązki naczelnika tego Wydziału. Mianowanie było okresowe i z dniem 1 lipca 2004 r. powrócił na wcześniej zajmowane stanowisko kierownika sekcji w Wydziale Operacyjnym. W dniu 22 października 2004 r. ww. złożył do Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku raport z prośbą o przeniesienie do pełnienia służby w systemie zmianowym. Aktualnie trwa postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie. Wyżej wymieniony od 20 października 2004 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim.
W dniu 12 października 2004 r. Komendant Miejski PSP w Gdańsku wystąpił do Pomorskiego Komendanta PSP w Gdańsku o udzielenie pomocy w zakresie wsparcia kadrowego Komendy Miejskiej PSP w Gdańsku. Pomorski Komendant Wojewódzki PSP w Gdańsku decyzją nr 292/2004 z dnia 26 października 2004 r. delegował starszego inspektora w Wydziale Operacyjnym KW PSP w Gdańsku (funkcję na tym stanowisku pełnił od dnia 1 września 2003 r.) do czasowego pełnienia służby w KM PSP w Gdańsku. Komendant Miejski PSP w Gdańsku raportem z dnia 27 października 2004 r. zwrócił się do Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku z prośbą o przeniesienie ww. funkcjonariusza na stałe do KM PSP w Gdańsku. Pomorski Komendant Wojewódzki PSP w Gdańsku decyzją nr 293/2004 z dnia 28 października 2004 r. przeniósł ww. z dniem 15 listopada 2004 r. ze służby KW PSP w Gdańsku do dalszego pełnienia służby w KM PSP w Gdańsku. Zainteresowany odwołał się od powyższej decyzji do Komendanta Głównego PSP, który decyzją nr 668/2004 z dnia 24 listopada 2004 roku utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy. Komendant Miejski PSP w Gdańsku decyzją Nr 12/2005 z dnia 18 stycznia 2005 r. mianował z dniem 15 listopada 2004 r. ww. funkcjonariusza na stanowisko starszego inspektora w KM PSP w Gdańsku, a Komendant Główny PSP decyzją nr 768/2004 z dnia 27 grudnia 2004 r. wyraził zgodę na jego zaszeregowanie w grupie 13 uposażenia zasadniczego w okresie pełnienia służby na stanowisku starszego inspektora w KM PSP w Gdańsku.
Trzeci spośród funkcjonariuszy od dnia 1 czerwca 2004 r. był Zastępcą Naczelnika Wydziału Kontrolno-Rozpoznawczego KW PSP w Gdańsku. Pomorski Komendant Wojewódzki PSP w Gdańsku decyzją nr 331/2004 z dnia 15 grudnia 2004 r. z dniem 1 lutego 2005 r. przeniósł ww. ze służby w KM PSP w Gdańsku do KM PSP w Gdyni. Decyzja ta podjęta była z uwzględnieniem przede wszystkim doświadczenia i kwalifikacji strażaka oraz faktu posiadania przez niego lokalu mieszkalnego w Gdyni. Funkcjonariusz od powyższej decyzji odwołał się do Komendanta Głównego PSP, który decyzją nr 35/05 z dnia 20 stycznia 2005 r. utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy. Komendant Miejski PSP w Gdyni decyzją personalną nr 7/2005 z dnia 31 stycznia 2005 r. z dniem 1 lutego 2005 r. mianował ww. na stanowisko Zastępcy Naczelnika Wydziału Kontrolno-Rozpoznawczego w KM PSP w Gdyni.
Wyżej przedstawione działania przełożonych nie mają charakteru ˝działań represyjnych˝. Podejmowane decyzje personalne były uzasadnione merytorycznie i prawnie.
Ponadto informuję, że w dniu 8 listopada 2004 r. 46 strażaków i pracowników cywilnych Komendy Wojewódzkiej PSP w Gdańsku przekazało Komendantowi Głównemu PSP wystąpienie, w którym wyrazili swoje oburzenie i dezaprobatę co do treści pisma z dnia 3 listopada 2004 roku oraz swoje poparcie dla Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP. W dniu 9 listopada 2004 roku Komendanci Miejscy i Powiatowi Państwowej Straży Pożarnej województwa pomorskiego - w związku z pojawiającymi się publikacjami i artykułami prasowymi dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej w województwie pomorskim i pomówieniami dotyczącymi Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP - złożyli oświadczenie, w którym ˝odcinają się˝ od treści tych wystąpień i w pełni popierają dotychczasowe dokonania i działania Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP.
W sprawie przyczyn odwołania - wymienionego w interpelacji Pana Posła K. Plocke - mł. bryg. Mgr. inż. Andrzeja Rószkowskiego ze stanowiska Zastępcy Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku informuję, iż Pomorski Komendant Wojewódzki PSP w Gdańsku w dniu 16 listopada 2004 r. (10 miesięcy po powzięciu informacji o nieprawidłowościach w trójmiejskiej PSP) sformułował wniosek o odwołanie mł. bryg. Mgr. inż. Andrzeja Rószkowskiego ze stanowiska Zastępcy Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku.
W uzasadnieniu wskazał m.in. na następujące okoliczności uniemożliwiające dalszą współpracę:
- wprowadzenie w dniu 21 września 2004 r. na terenie całego województwa stanu podwyższonej gotowości operacyjnej bez uzgodnienia tego z Pomorskim Komendantem Wojewódzkim PSP, który był obecny w służbie,
- zorganizowanie w dniu 5 października 2004 r. - bez informowania i wiedzy Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP - narady funkcjonariuszy komórek operacyjnych komend powiatowych i miejskich województwa pomorskiego,
- wydawanie w dniu 11 października 2004 r. poleceń Komendantowi Miejskiemu PSP w Gdańsku dotyczących złożenia wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, co przekraczało uprawnienia Pana A. Rószkowskiego,
- pismo Pana A. Rószkowskiego z dnia 1 listopada 2004 r., które zostało ocenione jako wypowiedzenie posłuszeństwa wobec przełożonego.
Ponadto należy wskazać, że Komendant Główny PSP dwukrotnie umożliwił Panu A. Rószkowskiemu złożenie wyjaśnień w czasie bezpośredniej rozmowy, jednak terminy, które początkowo Pan A. Rószkowski akceptował, następnie odwoływał, tłumacząc się złym stanem zdrowia i zwolnieniami lekarskimi.
Uwzględniając powyższe, Komendant Główny PSP decyzją nr 765/04 z dnia 17 listopada 2004 r. odwołał mł. bryg. mgr. inż. Andrzeja Rószkowskiego ze stanowiska Zastępcy Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w Gdańsku, a Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji decyzją nr 4-4-2005 z dnia 7 stycznia 2005 r. utrzymał powyższą decyzję w mocy.
Należy podkreślić, że decyzja o odwołaniu strażaka ze stanowiska nie powoduje rozwiązania stosunku służbowego, a jedynie mianowanie go na inne stanowisko służbowe w jednostce organizacyjnej PSP.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Andrzej Brachmański
Warszawa, dnia 17 lutego 2005 r.