IV kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 6763
w sprawie niezgodnego z przepisami instalowania liczników energii elektrycznej i obciążania kosztami tego procederu odbiorców
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pana Posła Stanisława Gorczycy w sprawie niezgodnego z przepisami instalowania liczników energii elektrycznej i obciążania kosztami tego procederu odbiorców - przesłaną przy piśmie znak SPS-0202-6763/04 z dnia 5 marca 2004 r. - przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Kwestie dotyczące miejsca zainstalowania, jak również odpowiedzialności odbiorcy energii elektrycznej za bezpieczeństwo układów pomiarowo - rozliczeniowych, regulują przepisy wydane na podstawie ustaw: Prawo budowlane i Prawo energetyczne. Jednak nie mogę podzielić poglądu, jakoby obowiązujące regulacje prawne w przedmiotowej kwestii stawiały przedsiębiorstwa energetyczne w uprzywilejowanej sytuacji. W tym celu pozwalam sobie podać najbardziej istotne zapisy zamieszczone w ustawie - Prawo energetyczne i w rozporządzeniach wykonawczych do ww. ustaw.
Wg przepisów wydanego na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane ( Dz.U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz.U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690), instalacja odbiorcza w budynku i w samodzielnym lokalu powinna być wyposażona w urządzenia do pomiaru zużycia energii elektrycznej, usytuowane w miejscu łatwo dostępnym i zabezpieczone przed uszkodzeniami i ingerencją osób niepowołanych, natomiast w budynku wielorodzinnym liczniki pomiaru zużycia energii elektrycznej należy umieszczać poza lokalami mieszkalnymi, w zamykanych szafkach.
Jednocześnie przepisy, wydanego na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy - Prawo energetyczne ( Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504, ze zm.), rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 25 września 2000 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci elektroenergetycznych, obrotu energią elektryczną, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców ( Dz. U. Nr 85, poz.957 ) stanowią m.in., że warunki przyłączenia powinny określać w szczególności miejsce zainstalowania układu pomiarowo-rozliczeniowego oraz wymagania dotyczące tego układu. Natomiast odbiorca energii elektrycznej jest obowiązany do chronienia przed uszkodzeniem plomby, a w szczególności plomby zabezpieczeń głównych i w układzie pomiarowo-rozliczeniowym. Odbiorca obowiązany jest także do niezwłocznego poinformowania przedsiębiorstwa energetycznego o zauważonych wadach i usterkach w układzie pomiarowo-rozliczeniowym i o innych okolicznościach mających wpływ na możliwość niewłaściwego rozliczenia za energię elektryczną, oraz o powstałych przerwach w dostarczaniu energii elektrycznej lub niewłaściwych jej parametrach.
Wydane na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy - Prawo energetyczne przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 11 sierpnia 2000 r. w sprawie przeprowadzania kontroli przez przedsiębiorstwa energetyczne ( Dz. U. Nr 75, poz. 866 ) określają szczegółowe zasady przeprowadzania przez przedsiębiorstwa energetyczne, zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, kontroli układów pomiarowych, dotrzymywania zawartych umów i prawidłowości rozliczeń, a także wzory protokołów kontroli i upoważnień do przeprowadzania kontroli oraz wzór legitymacji. Upoważnionym przedstawicielom przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, po okazaniu legitymacji i pisemnego upoważnienia, przysługuje prawo wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń, gdzie przeprowadzana jest przez nich kontrola układów pomiarowych, dotrzymywania warunków zawartych umów i prawidłowości rozliczeń.
Przeprowadzanie u odbiorcy kontroli ma na celu m.in. ustalenie, czy miało miejsce pobieranie paliw lub energii bez zawarcia umowy, albo z częściowym lub całkowitym pominięciem układu pomiarowego.
Szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli stanowią, iż :
1) kontrolujący informują odbiorcę bądź osobę przez odbiorcę upoważnioną o ustaleniach wskazujących na ujawnione w trakcie przeprowadzania kontroli nieprawidłowości w eksploatacji układów pomiarowych i prowadzonych rozliczeniach,
2) odbiorcy albo osobie przez odbiorcę upoważnionej przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole,
3) w razie zgłoszenia zastrzeżeń kontrolujący jest obowiązany niezwłocznie dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w razie :
- stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - odpowiednio zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli,
- nieuwzględnienia zastrzeżeń - przedstawić odbiorcy lub osobie przez odbiorcę upoważnionej pisemne uzasadnienie swojego stanowiska ,
- w przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń właściwy organ przedsiębiorstwa energetycznego, w terminie 14 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli wraz z zastrzeżeniami i stanowiskiem kontrolujących, informuje na piśmie odbiorcę albo osobę przez odbiorcę upoważnioną o zajętym stanowisku wobec nieuwzględnionych przez kontrolujących zastrzeżeń.
Ustalenia kontroli mogą, na skutek wniesienia przez odbiorcę uzasadnionych zastrzeżeń, podlegać weryfikacji, umożliwiając odbiorcy uwolnienie się od odpowiedzialności za stwierdzone w wyniku kontroli uszkodzenie plomb lub układu pomiarowego, niezależnie od prawa do rozstrzygnięć przed sądem.
Natomiast jeżeli zostanie udowodnione odbiorcy nielegalne pobieranie energii elektrycznej, świadome uszkodzenie plomb lub układu pomiarowo - rozliczeniowego, przedsiębiorstwo energetyczne obowiązane jest pobrać od odbiorcy, określoną w taryfie dla energii elektrycznej, opłatę.
Ponieważ Pan Poseł nie przytacza okoliczności faktycznych i prawnych jakoby niezgodnego z przepisami instalowania przez przedsiębiorstwa energetyczne liczników energii elektrycznej, trudno więc określić konsekwencje prawne takiego działania.
Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Posła, że nadzór nad działalnością spółek energetycznych ( Spółek Skarbu Państwa ) - w tym zakładów energetycznych - należy do kompetencji Ministra Skarbu Państwa, który wykonuje prawa z akcji w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych.
Wyrażam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia zostaną przyjęte za wyczerpującą odpowiedź na interpelację Pana Posła.
Z wyrazami szacunku
Sekretarz stanu
Jacek Piechota
Warszawa, dnia 6 kwietnia 2004 r.