IV kadencja
Interpelacja nr 4822
do ministra edukacji narodowej i sportu
w sprawie prywatyzacji przedszkoli
Szanowna Pani Minister! Sytuacja szkolnictwa w Polsce jest bardzo zła.
Uczęszczanie dzieci, młodzieży, studentów do państwowych szkół jest tylko mitem. Szkolnictwo w Polsce jest tak drogie, że niektórych rodziców nie stać na wysyłanie dzieci do szkoły, nie wspominając już o studiach.
W innych krajach stawia się na edukację, podniesienie jakości kształcenia, w Polsce się to sukcesywnie niszczy.
Prywatyzacji mają podlegać również przedszkola. Do tego kroku namawiani są m.in. dyrektorzy krakowskich przedszkoli.
Prywatyzacja tego rodzaju placówek budzi wiele kontrowersji.
Wobec powyższego pytam:
1. Czy prywatyzacja przedszkoli jest korzystnym posunięciem?
2. Kto straci, a kto zyska na prywatyzacji?
3. Kto będzie opiniował programy realizowane w prywatnych placówkach?
4. Czy będą rosły opłaty za prywatne przedszkola, przecież dyrektorzy muszą mieć środki na remonty często wiekowych budynków i wypłacanie pensji nauczycielom?
5. Czy prywatne placówki przedszkoli mogą liczyć na dofinansowywanie przez samorządy, jeśli tak, to w jakim procencie i na jakich warunkach?
6. Czy nauczyciele pracujący w przedszkolach będą objęci Kartą nauczyciela, czy stracą do niej prawo?
7. Kiedy możemy liczyć na poprawę sytuacji szkolnictwa w Polsce?
8. Czy zamierza Pani Minister podjąć działania zmierzające do umożliwienia uczęszczania do szkół ponadgimnazjalnych oraz wyższych młodzieży ze wsi i małych miast pochodzącej z ubogich rodzin?
Z poważaniem
Poseł Maria Zbyrowska
Warszawa, dnia 16 września 2003 r.