IV kadencja
Odpowiedź ministra gospodarki i pracy - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 10394
w sprawie czasu pracy kierowców autobusów i samochodów ciężarowych o dużej ładowności
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 30 czerwca br., znak: SPS-0202-10394/05 - z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów - przedstawiam odpowiedź na interpelację Pana Posła Michała Figlusa - w sprawie czasu pracy kierowców autobusów i samochodów ciężarowych o dużej ładowności, przygotowaną przy współpracy Ministrów: Polityki Społecznej oraz Infrastruktury.
Odnośnie do pyt. nr 1, dotyczącego określenia wieku emerytalnego dla wszystkich kierowców samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, Minister Infrastruktury wskazuje, co następuje:
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnym charakterze (DzU Nr 8, poz. 43, z późn. zm.).
Warunki wymagane do przyznania wcześniejszej emerytury m.in. kierowcom samochodów ciężarowych i o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony określone zostały w § 4 wymienionego rozporządzenia. Zgodnie z powołanym przepisem kierowcy ci mogą wystąpić z wnioskiem o przyznanie wcześniejszej emerytury, jeżeli osiągnęli wiek emerytalny 55 lat dla kobiet i 60 lat dla mężczyzn oraz mają wymagany okres zatrudnienia (tj. 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn), w tym co najmniej 15 lat pracy w szczególnych warunkach.
Na podstawie upoważnienia zawartego w § 1 ust. 2 omawianego rozporządzenia b. Minister Komunikacji ustalił w podległych i nadzorowanych zakładach pracy stanowiska pracy, na których wykonywane są prace w szczególnych warunkach.
W związku z powyższym w zarządzeniu Nr 64 Ministra Komunikacji z dnia 29 czerwca 1983 r. w sprawie prac w szczególnych warunkach w zakładach pracy resortu komunikacji, których wykonywanie uprawnia do niższego wieku emerytalnego oraz do wzrostu emerytury lub renty inwalidzkiej (Dz.Urz. MK Nr 10, poz. 77, z późn. zm.), w załączniku nr 1 w dziale VIII ust. 2 przewidziano jako uprawnionych do niższego wieku emerytalnego m.in. kierowców samochodów ciężarowych o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony.
Minister Polityki Społecznej, odnosząc się do interpelacji Pana Posła Michała Figlusa w części dotyczącej możliwości obniżenia wieku emerytalnego dla wszystkich kierowców samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, zwraca z kolei uwagę, że kwestia zakresu stosowania wobec tej grupy zawodowej przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (jednolity tekst: DzU z 2004 r. Nr 39, poz. 353, ze zm.) oraz przepisów nadal obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (DzU Nr 8, poz. 43, ze zm.) była już przedmiotem zapytania złożonego przez Posła M. Figlusa na ręce Pana Marszałka w dniu 6 maja br., a skierowanego do Ministra Infrastruktury w sprawie klasyfikacji pojazdu marki Multicar (SPS-0203-4057/05). Zostało ono w części przekazane w dniu 23.05. br. do MGiP.
Na prośbę resortu gospodarki i pracy do punktu 3 tego zapytania ustosunkował się Minister Polityki Społecznej. Zwrócił on uwagę, że przepisy dotyczące zasad nabywania przez kierowców samochodów ciężarowych prawa do wcześniejszej emerytury nie uległy zmianie, zatem wyjaśnienia udzielone Panu Posłowi w przedmiotowej sprawie przez MGiP w dniu 16.06.2005 r., znak BDG-I-0700-258-ED/05, nadal są w pełni aktualne.
Odnośnie do pyt. nr 2 zawartego w treści przedmiotowej interpelacji pragnę wyjaśnić, że - w świetle obowiązujących przepisów - wartości dopuszczalne czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy określone są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU Nr 217, poz. 1833), wydanym na podstawie art. 228 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (DzU z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.).
Rozporządzenie to zawiera wykazy wartości dopuszczalnych stężeń czynników chemicznych oraz natężeń czynników fizycznych szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Wykazy wartości dopuszczalnych czynników fizycznych obejmują m.in. hałas, drgania, promieniowanie optyczne i elektromagnetyczne oraz mikroklimat. Wartości te zostały określone w celu ochrony pracowników narażonych na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia i odnoszą się do każdego środowiska pracy, w którym te czynniki występują.
W związku z tym, że kabiny autobusów czy samochodów ciężarowych są środowiskiem pracy kierowców - niewątpliwie powinny spełniać wymagania ww. rozporządzenia.
Przedstawiając powyższe, wyrażam nadzieję, że zawarte w interpelacji Pana Posła Michała Figlusa wątpliwości zostały wyjaśnione.
Z poważaniem
Minister
Jacek Piechota
Warszawa, dnia 21 lipca 2005 r.