IV kadencja

Zapytanie w sprawie umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego prowadzonego wobec Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria SA

Zapytanie nr 3232

do ministra gospodarki i pracy

w sprawie umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego prowadzonego wobec Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria SA

   W związku z pojawiającymi się informacjami prasowymi, a także sygnałami płynącymi z Andrychowa, a dotyczącymi realnej groźby umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego prowadzonego wobec Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria SA, występując w obronie lokalnego rynku pracy, wnoszę o ponowną analizę całokształtu postępowania restrukturyzacyjnego przed podjęciem jakichkolwiek merytorycznych decyzji - mogących mieć katastrofalny wpływ na funkcjonowanie miejscowej społeczności.

   Od wielu lat ten największy w okolicy pracodawca zmaga się z bardzo trudną sytuacją finansową, której źródła tkwią w błędnych decyzjach prywatyzacyjnych związanych ze sprzedażą WSW Andoria SA i kilku innych zakładów przemysłowych koreańskiemu koncernowi Daewoo. Upadłość tego ostatniego pociągnęła za sobą fatalne dla całej grupy kapitałowej WSW Andoria SA skutki ekonomiczne. Pracownicy zakładu pozostawieni zostali bez jakiejkolwiek pomocy winnego tej sytuacji Skarbu Państwa. Taki stan nie załamał jednak najbardziej świadomej części załogi WSW Andoria SA, która angażując swoje prywatne środki finansowe dokapitalizowała utworzoną dla ratowania WSW Andorii SA spółkę pod nazwą Andoria Mot Sp. z o.o. Tenże podmiot - powstały w 2002 roku - odegrał istotną rolę w życiu gospodarczym naszego kraju, podnosząc z gruzów byłą DMP Lublin i wznawiając produkcję takich aut jak Lublin 3 bądź Honker, a także promując eksport andrychowskich silników na rynki całego świata, co pozwalało utrzymywać zatrudnienie nie tylko w Andrychowie, ale także w Lublinie.

   Ostatnimi czasy Andoria Mot Sp. z o.o. zmuszona została do przejęcia produkcji od WSW Andoria SA na skutek niewydolności finansowej tego podmiotu. Choćby kilkudniowa zwłoka w podjęciu takiej decyzji spowodowałaby nieodwracalne skutki związane z zaprzestaniem produkcji z powodu wstrzymania dostawy mediów. Dzięki tej decyzji produkcja jest kontynuowana, a ponad 1000 pracowników posiada nadal zatrudnienie. Dla utrzymania produkcji konieczne są przede wszystkim szybkie inwestycje w dzierżawionym od WSW Andoria SA majątku, a także nakłady na rozwój produkowanych silników. W sytuacji gdy zamierza się umorzyć postępowanie restrukturyzacyjne, inwestowanie w obcy majątek związane jest z olbrzymim ryzykiem braku zwrotu z zainwestowanego kapitału i pod znakiem zapytania stawia dalsze prowadzenie działalności produkcyjnej i utrzymanie miejsc pracy w Andrychowie. Można to odnieść do przykładu upadłości Daewoo Motor Polska w Lublinie, gdzie zarówno WSW Andoria SA, jak i Andoria Mot Sp. z o.o. poniosły znaczne koszty uruchomienia produkcji samochodów Lublin i Honker, a następnie syndyk masy upadłościowej, przy wydatnym wsparciu ministra Jacka Piechoty, sprzedał prawa do produkcji rosyjskiemu konsorcjum INTRAL, odmawiając sprzedaży na podobnych warunkach tychże praw Andorii Mot Sp. z o.o.

   Panie Premierze, konieczne jest zrozumienie sytuacji andrychowskich spółek - w szczególności Andorii Mot Sp. z o.o., która ma obawy przed finansowaniem kapitałem wypracowanym przez spółkę majątku dla ewentualnego innego nabywcy, dla którego utrzymanie miejsc pracy w Andrychowie może nie być najważniejszym celem, a może mieć charakter spekulacyjny.

   Na przedmiotową sprawę należy spojrzeć nie tylko w kontekście ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, ale także w kategoriach polityki przemysłowej i finansowej państwa, jak również w kategoriach społecznych.

   WSW Andoria SA ubiega się o pomoc publiczną polegającą na udzieleniu preferencyjnej pożyczki w wysokości 42 mln zł. Pomocą publiczną, która obciąża podatnika, są jedynie odsetki wynikające z różnicy oprocentowania pożyczki w stosunku do oprocentowania kredytów komercyjnych. Przedstawiona w programie, a także wyliczana przez Agencję Rozwoju Przemysłu pomoc publiczna - tzw. EDN (ekwiwalent dotacji netto) - jest co prawda zgodna z literą ustawy, ale w rzeczywistości nie przystaje do faktycznej pomocy, jaką otrzyma spółka, a z uwzględnieniem mechanizmów budżetowych stoi w jaskrawej sprzeczności z realiami i faktami. Należy bowiem podkreślić, że odstąpienie od procesu restrukturyzacji i doprowadzenie do upadłości SWS Andoria SA doprowadzi w krótkim okresie czasu do zaprzestania działalności produkcyjnej, co spowoduje zmniejszenie wpływów budżetowych - m.in. składek na ZUS, podatku od nieruchomości, podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych oraz podatku od towarów i usług VAT. Andoria Mot Sp. z o.o. oraz spółki zależne i z nią powiązane prowadzące proces produkcyjny, tzn.: Zakład Mechaniczny Andoria Sp. z o.o., Odlewnia Motoryzacyjna Sp. z o.o., Andoria Diesel Sp. z o.o. przysparzają budżetowi państwa, budżetowi samorządowemu i ZUS - przy rocznym wolumenie sprzedaży produktu finalnego na poziomie 200 mln zł - ok. 59,7 mln zł, w tym: podatek od towarów i usług - ok. 44 mln zł, podatek dochodowy od osób fizycznych - 3,5 mln zł, podatek dochodowy od osób prawnych - 2,5 mln zł, ZUS, PFRON - 8,6 mln zł, podatek od nieruchomości - 1,1 mln zł. Ponadto w przypadku zaprzestania działalności produkcyjnej andrychowskich spółek Skarb Państwa zmuszony będzie pokryć koszty miesięczne zasiłków dla bezrobotnych w wysokości ok. 4,6 mln zł, a także, w okresie późniejszym, ewentualne koszty pomocy społecznej i dodatków mieszkaniowych.

   Trzeba być świadomym, że w przypadku umorzenia postępowania restrukturyzacyjnego, a w konsekwencji nieuchronnej upadłości WSW Andoria SA, Skarb Państwa (a to poprzez choćby ZUS, PFRON) nie odzyska swoich należności z uwagi na kolejność wpisu hipotek w księgach wieczystych i wartość rynkową nieruchomości, a także z uwagi na inne ustanowione ograniczone prawa rzeczowe na majątku spółki, który to majątek z mocy zapisów prawa upadłościowego i naprawczego jest wyłączony z masy upadłości z uwagi na ustanowione na nim ograniczone prawa rzeczowe. W tym kontekście stanowisko Agencji Rozwoju Przemysłu zmierzające do ograniczenia przychodów budżetu państwa i ewentualnego wywołania niepokojów społecznych może być niezrozumiałe z punktu widzenia interesów polityki gospodarczej państwa, której kreatorem winna być m.in. ARP. Trudno bowiem znaleźć uzasadnienie dla zamierzonej decyzji ARP, która spowoduje de facto zmniejszenie przychodów budżetowych o kwotę około 59,7 mln zł rocznie, a nadto spowoduje konieczność wydatkowania ok. 4,6 mln zł na zasiłki dla bezrobotnych. I to w sytuacji, gdy może to zostać zastąpione zwrotną pożyczką w wysokości 42 mln zł i umorzeniem należności publicznoprawnych, które i tak w przypadku upadłości nie zostaną odzyskane z uwagi na istnienie zabezpieczeń rzeczowych innych podmiotów.

   Należy zwrócić uwagę, że prowadzone przez WSW Andoria SA rozmowy z bankami w sprawie zawarcia ewentualnej ugody wyraźnie wskazują, że jasna deklaracja Agencji Rozwoju Przemysłu w sprawie finansowego wsparcia restrukturyzacji WSW Andoria SA spowodować może przełom w tych rozmowach i uzyskanie akceptacji programu restrukturyzacji ze strony sektora bankowego.

   Warto rozważyć padające ze strony WSW Andoria SA propozycje zaangażowania kapitałowego w spółkę przez ARP i przyjęcie w niej roli kreatywnego większościowego udziałowca. Propozycją godną rozważenia wydaje się również koncepcja stworzenia spółki majątkowej, która to zresztą była rozważana w ARP jako alternatywa dla programu restrukturyzacji złożonego we wrześniu 2003 r. Wydaje się, że skoro nie było przeszkód, aby Hucie Częstochowa udzielić pomocy publicznej znacznie wyższej niż ta, o jaką ubiega się WSW Andoria SA, to nie powinno być przeszkód w zaakceptowaniu programu restrukturyzacji.

   Z napływających z Andrychowa informacji wynika, że Andoria Mot oraz spółki zależne i powiązane - ZM Andoria Sp. z o.o., Andoria Diesel Sp. z o.o., Odlewnia Motoryzacyjna Sp. z o.o. - prowadzące działalność produkcyjną w przypadku podjęcia decyzji o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego zamierzają (co zrozumiałe):

   - wstrzymać proces inwestowania w majątek WSW Andoria SA (ogrzewanie, remonty kapitalne - wartość inwestycji ok. 3 mln zł);

   - wstrzymać prace badawczo-rozwojowe, które tylko w roku bieżącym powodują nakłady w wysokości 1,8 mln zł;

   - zbyć lub wydzierżawić na rzecz WSW Andoria SA zakupione sprężarki o wartości 650 tys. zł;

   - z dniem 30 września 2004 r. przekazać przejętych pracowników do WSW Andoria SA; pracownicy ci nadal są pracownikami WSW Andoria SA i przebywają na urlopach bezpłatnych do 30 września 2004 r.;

   - z dniem 30 września 2004 r. wypowiedzieć umowy na dostawy energii i gazu z propozycją ich wznowienia przez WSW Andoria SA

   Tak drastyczne kroki mogą doprowadzić do zaprzestania produkcji i spowodować nieodwracalną utratę rynków dla spółek z grupy Andoria i utratę tysięcy miejsc prac w tych podmiotach i w podmiotach ściśle z nimi kooperujących.

   W związku z tym zwracam się do Pana Premiera z uprzejmym pytaniem: Czy decyzja o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego prowadzonego wobec Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria SA jest celowa i jaka jest opinia Pana Premiera w powyższej sprawie?

   Poseł Paweł Graś

   Kraków, dnia 19 lipca 2004 r.