IV kadencja
Interpelacja nr 363
do ministra spraw wewnętrznych i administracji
w sprawie wpisu do dowodu osobistego w myśl ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych
Szanowny Panie Ministrze! Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych, będąca załącznikiem do obwieszczenia marszałka Sejmu RP z dnia 18 lipca 2001 r. (DzU z 2001 r. nr 87, poz. 960), reguluje kwestie ewidencji ludności i dowodów osobistych. W myśl powyższej ustawy dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość osoby oraz poświadczającym obywatelstwo polskie. Według art. 45 ww. ustawy dowód osobisty wydaje właściwy organ gminy, tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Zwierzchni nadzór nad wykonaniem obowiązków określonych w ustawie sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej. Idąc dalej, wojewodowie sprawują nadzór nad działalnością organów gmin w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie.
Mając na względzie ustawę o ewidencji ludności i dowodach osobistych, mam pytania do pana ministra:
1. Czy pan minister wie, iż przepis ww. ustawy mówiący o tym, iż osoba, która zamelduje się pod nowym adresem lub wymelduje ze starego, nie otrzymuje stosownego wpisu do dowodu osobistego, stwarza możliwość dokonywania rozmaitych nadużyć i oszustw?
2. Czy pan minister podejmie stosowne kroki zmierzające do wprowadzenia przepisów wykonawczych do ww. ustawy ograniczających możliwość dokonywania nadużyć?
Z poważaniem
Poseł Renata Szynalska
Kalisz, dnia 3 stycznia 2002 r.