IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 9045
w sprawie egzaminu maturalnego absolwentów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pani Poseł Teresy Piotrowskiej, nr SPS-0202-9045/05, uprzejmie wyjaśniam:
Osoby o specjalnych potrzebach edukacyjnych mają prawo przystąpić do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych.
Uwzględniając szczególną sytuację tych osób, Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej ogłosił 3 czerwca 2004 r. komunikat w sprawie szczegółowej informacji o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego od sesji wiosennej 2005 roku do potrzeb absolwentów, o których mowa w § 45 ust. 1 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
Dokument ten obliguje przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego (dyrektora szkoły) do przeprowadzania egzaminu w warunkach odpowiednich dla konkretnych absolwentów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zgodnie z wymienionym komunikatem Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja rozwojowa) na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej mają prawo do:
1) pisania pracy na komputerze lub maszynie do pisania, w zależności od opanowanej techniki, zgodnie ze szczegółową instrukcją dyrektora komisji okręgowej, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i prawidłowe ocenienie pracy,
2) odpowiednio dostosowanych kryteriów oceniania pracy.
W Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej została przygotowana propozycja zasad oceniania egzaminów zdawanych przez absolwentów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się zatytułowana: Informacja o zasadach oceniania prac z języka polskiego uczniów ze stwierdzonymi dysfunkcjami. Treść wymienionej propozycji, proponowane w niej zasady oceniania konsultowano z przedstawicielami zarówno Polskiego Towarzystwa Dysleksji, jak i poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Rozważano również problem wydłużenia czasu trwania egzaminu dla osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Biorąc pod uwagę fakt, że dostosowanie dotyczyć będzie oceniania prac uczniów według odpowiednio przygotowanych kryteriów, przyjęto, że wydłużenie czasu trwania egzaminu nie jest w tym przypadku warunkiem koniecznym.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że egzamin maturalny daje jednakowe uprawnienia wszystkim tym, którzy go zdali, a wyniki są podstawą rekrutacji na wyższe uczelnie i muszą być porównywalne oraz obiektywnie odzwierciedlać wiedzę i umiejętności absolwenta. Dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu dotyczyć będzie oceniania prac uczniów według odpowiednio przygotowanych kryteriów.
W przypadku osób z ADHD oraz z fobią szkolną warunki i forma egzaminu maturalnego mogą być dostosowane tak, jak dla osób z chorobami przewlekłymi. W tym przypadku zdający ma prawo do wydłużenia czasu egzaminu o dodatkowe przerwy, o łącznym czasie do 30 minut oraz możliwość zdawania egzaminu w domu lub placówce, w której jest leczony. Dopuszcza się takie dostosowanie warunków egzaminu, jak w przypadku osób z zaburzeniami psychicznymi i nerwicowymi (schizofrenia, psychozy afektywne, ciężkie postacie nerwic, ciężkie zaburzenia psychosomatyczne płynące ze strony układu pokarmowego, krążenia i oddechowego). Zdający ma prawo do dostosowania warunków egzaminu odpowiednio do specyfiki jego choroby.
Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do możliwości psychofizycznych zdającego odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, a okręgowe komisje egzaminacyjne mają prawo skontrolować, czy w danej szkole zadanie to zostało właściwie zrealizowane.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz stanu
Anna Radziwiłł
Warszawa, dnia 18 stycznia 2005 r.