IV kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 3692
w sprawie bezczynności wobec zjawiska korków ulicznych na terenie Warszawy
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jerzego Pękały, przesłane przy piśmie Nr SPS-0203-3692/04 z dnia 15 grudnia 2004 r., w sprawie bezczynności wobec zjawiska korków ulicznych na terenie Warszawy, uprzejmie wyjaśniam, że w miastach na prawach powiatu zarządcą dróg publicznych oraz zarządzającym ruchem jest prezydent miasta. Korzystając z wyjaśnień przekazanych przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, jednostkę zarządzającą drogami z upoważnienia prezydenta miasta, a także w oparciu o decyzje i uzgodnienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - uprzejmie informuję, że korki są nieodłącznym zjawiskiem towarzyszącym rozwojowi motoryzacji. Nawet najzamożniejsze kraje, takie jak Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, nie są zdolne do całkowitego wyeliminowania tego zjawiska poprzez rozwój miejskiego i podmiejskiego układu ulicznego.
Łagodzenie skutków zatłoczenia miast coraz częściej następuje z zastosowaniem teorii zrównoważonego rozwoju. Polega to m.in. na świadomej rezygnacji z korzystania z samochodu osobowego na rzecz transportu publicznego - przede wszystkim metra. Ponadto ogranicza się dostępność samochodów osobowych do centrum poprzez wprowadzenie płatnego parkowania, a nawet płatnego przejazdu przez obszar centralny miasta. Ten sposób przeciwdziałania korkom ulicznym wprowadzono przed rokiem z dużym powodzeniem w Londynie, a znacznie wcześniej w Oslo. Nie wyklucza się, że takie sposoby przeciwdziałania korkom ulicznym będą wprowadzane także w Warszawie.
Warszawa ze wskaźnikiem motoryzacji 400 samochodów osobowych na 1000 mieszkańców znalazła się w grupie miast europejskich o wysokim poziomie motoryzacji i wskaźnik ten do roku 2015 może zbliżyć się do wskaźnika obserwowanego w krajach Europy Zachodniej - 600 poj/1000 mieszkańców. Pomimo wysokiego wskaźnika motoryzacji m.st. Warszawa nie jest miastem zamożnym, które może sobie pozwolić na dowolne ukształtowanie układu drogowego.
Do roku 2013 planowane są w Warszawie następujące ważniejsze inwestycje drogowe:
- modernizacja Al. Jerozolimskich na odc. od Ronda Zesłańców Syberyjskich do skrzyżowania ul. Łopuszańskiej/Kleszczowej, do roku 2008,
- budowa dwupoziomowego węzła ulic Łopuszańskiej i Al. Jerozolimskich, do roku 2008 (koszt tej inwestycji szacowany jest na ok. 60 mln zł),
- trasa NS na odc. od węzła ˝Marynarska˝ do trasy AK, do roku 2012,
- budowa ul. Nowolazurowej, do roku 2009,
- modernizacja i przebudowa ul. Puławskiej, do roku 2008,
- modernizacja ciągu ulic Marsa - Żołnierskiej od węzła ˝Marsa˝ do granicy miasta, do roku 2009,
- budowa ciągu ulic 17-go Stycznia - Cybernetyki, do roku 2008,
- modernizacja ciągu ulic Witosa - Sikorskiego - Rzymowskiego, do roku 2008,
- budowa wschodniego odcinka obwodnicy śródmiejskiej, do roku 2010,
- budowa ciągu ulic Zabraniecka - Strażacka na odc. ZUSOK - Cyrulików, do roku 2009,
- przebudowa ul. Wał Miedzeszyński na odc. od zbiegu z Traktem Lubelskim do granicy miasta, do roku 2010.
Dążąc do stworzenia w obrębie aglomeracji warszawskiej sprawnie funkcjonującego węzła komunikacyjnego, zapewniającego połączenia drogowe o odpowiednio wysokim standardzie w celu doprowadzenia i rozprowadzenia ruchu z autostrady A-2 do i wokół Warszawy, w oparciu o dokonane w latach 2003-2004 uzgodnienia pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a Zarządem Miasta Stołecznego Warszawy, uściślony został przebieg obwodnicy Warszawy tworzonej przez następujące odcinki dróg ekspresowych:
- od południa - droga S-2 odc. węzeł Konotopa - węzeł Puławska - węzeł Lubelska (w korytarzu tzw. Południowej Obwodnicy Warszawy),
- od północy - droga S-8 odc. węzeł Konotopa - węzeł Prymasa Tysiąclecia - węzeł Piłsudskiego w Markach (istniejący i projektowany odcinek Trasy Armii Krajowej) i droga S-17 odc. węzeł Piłsudskiego w Markach - węzeł Zakręt (wg tzw. wariantu IIIa Wschodniej Obwodnicy Warszawy).
Należy przy tym podkreślić, że ww. ekspresowa obwodnica Warszawy, w kształcie wypracowanym wspólnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z władzami m.st. Warszawy, służyć będzie również obsłudze istotnych celów drogowego ruchu krajowego. Nowe drogi ekspresowe pozwolą na zmianę wykorzystania istniejących dróg krajowych przebiegających przez miasto. Odciążą je, wyeliminują ruch tranzytowy z centrum miasta i ułatwią dostępność transportową przyległej zabudowy. Spowodują również znaczącą poprawę warunków i bezpieczeństwa ruchu na już istniejących drogach krajowych w obrębie Warszawy.
Dziękując za zainteresowanie tą problematyką, ogromnie liczę na życzliwą pomoc w realizacji przedstawionych zamierzeń.
Z szacunkiem
Sekretarz stanu
Jan Ryszard Kurylczyk
Warszawa, dnia 9 lutego 2005 r.